Laddningsregulator...

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Hercules
Donator 2009

#16 Inlägg av Hercules »

Snart dax för Honda att göra något åt det här kanske...
Finns det någon annan hoj i historien som dödat så många regulatorer som VFR? PerJohan på forumet "leder" väl med fyra förbrukade på en säsong. Jag försökte få tag på en regulator våren -07, det tog nästan tre veckor att hitta en. Honda hade inga på lager, trots alla som går åt (eller kanske just därför?). Nä, lite goodwill från Honda Sverige vore nog på sin plats, med tanke på att man gärna pratar om VFR som en av de bästa och driftsäkraste hojarna någonsin. Erbjud oss åtminstone fungerande och hållbara grejor till ett vettigt pris innan vi tröttnar :evil: :!:
GLOBAL UPPVÄRMNING FÖRLÄNGER SÄSONGEN!

Yamaha XJ 900-83, 87-90 (första hojen, hade inte ens moppe innan...)
Yamaha XZ 550-82, 90-91
Kortare uppehåll..., 91-05
VFR 800 FI-98, 05-19
VFR 800 F-15, 19-?

Invalido

#17 Inlägg av Invalido »

Hercules skrev:Snart dax för Honda att göra något åt det här kanske...
Finns det någon annan hoj i historien som dödat så många regulatorer som VFR? PerJohan på forumet "leder" väl med fyra förbrukade på en säsong. Jag försökte få tag på en regulator våren -07, det tog nästan tre veckor att hitta en. Honda hade inga på lager, trots alla som går åt (eller kanske just därför?). Nä, lite goodwill från Honda Sverige vore nog på sin plats, med tanke på att man gärna pratar om VFR som en av de bästa och driftsäkraste hojarna någonsin. Erbjud oss åtminstone fungerande och hållbara grejor till ett vettigt pris innan vi tröttnar :evil: :!:
från det ena till det andra.....ditt reg nr!!! :D egen eller du hade bara tur??

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#18 Inlägg av Tyrannosaurus »

Jag begriper inte det. VF eldade upp kablarna, men det går ju att leva med då man kan löda ihop det och fixa det permanent på det sättet.

Men det här är ju värre. Det går iofs att bygga en egen regulator men det SKA ju hålla. Gå på Honda MC Sverige och hör efter "váfaan?".

PerJohan borde ha fått nya regulatorer på garanti för det ska vara garanti på delar. Men det är ändå en klen tröst när dom brinner hela tiden.

I värsta fall får man väl kontakta Honda Europe i Belgien eller Honda i Japan om inget annat hjälper.

Dom kärde ju extrem goodwill på kammarna på VF trots att det egentligen aldrig var fel på kammarna utan ppå smörjningen, men det erkände dom aldrig och har vad jag vet fortfarande inte erkänt, utan det var Dave Dodge som löste det.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Hercules
Donator 2009

#19 Inlägg av Hercules »

Reg-numret var bara tur, och PerJohan hade; om jag minns rätt, nyss köpt hojen så det gick på garantin. Men det måste ju finnas en anledning till att de äter regulatorer, även på utrikes forum svär man över det här. Somliga drabbas aldrig trots att regulatorn sitter på originalplats där den blir tokhet, andra ser till att den får bättre kylning och lik förbannat går de på löpande band.
Kanske är det inte regulatorerna i sig, utan någon annan orsak? Den här säsongen har jag inte kunnat åka någonstans utan att ha med laddaren och veta att jag har eltillgång om jag ställer hojen mer än några timmar, bytesdax igen kanske...
Kommer att kontakta Honda Sverige för att se om de har någon möjlighet, och vilja, att hjälpa till med att lösa bekymret. Verkar det svalt, får vi väl som intresseorganisation tilsammans se om vi kan påverka mer.
GLOBAL UPPVÄRMNING FÖRLÄNGER SÄSONGEN!

Yamaha XJ 900-83, 87-90 (första hojen, hade inte ens moppe innan...)
Yamaha XZ 550-82, 90-91
Kortare uppehåll..., 91-05
VFR 800 FI-98, 05-19
VFR 800 F-15, 19-?

Henkan
Medlem

#20 Inlägg av Henkan »

Nu är man på gång igen.
Fick ju tag på en beg regulator som suttit på en CBR600 -82, om jag inte minns fel.

Lite ombyggnad och kabeldragning senare så gav den 14,2V.
Monterade den på dubbla aluminiumplåtar för bättre kylning.

Så får vi se vad nästa problem blir...hojen har inte varit snäll mot mig hittils i år :cry: . Och i morgon är det besiktning :?
Bilagor
DSC000362.JPG
Resultatet
(146.77 KiB) Nerladdad 100 gånger
VFR -90, snart som ny......

.....070414 blev den som ny. Gäller garantin nu igen då?? :)

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#21 Inlägg av Tyrannosaurus »

Det är samma typ som jag har på min hoj och den har hållt sedan 1987.

Men tanke på var den sitter (originalplats?) så borde inte värmen vara något problem. Min sitter bakom batteriet som i sin tur sitter bakom bakre cylinderraden och där blir det varmt och gott :roll: inga problem.

Så felet ligger någon annan stans. Kommer den att funka bra nu så kan felet kanske härledas till VFR-regulatorer och då kan lösningen vara att ta dom från andra Hondor.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#22 Inlägg av adrian_vg »

Henkan skrev:Nu är man på gång igen.
Fick ju tag på en beg regulator som suttit på en CBR600 -82, om jag inte minns fel.

Jösses... Kylflänsen ser ju ut att vara tre gånger så stor som på en VFR! :shock:

Är det bara att byta till en CBR-regulator, dvs passar kablarna från VFR rakt på CBR-grejen?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#23 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Henkan skrev:Nu är man på gång igen.

Jösses... Kylflänsen ser ju ut att vara tre gånger så stor som på en VFR! :shock:

Är det bara att byta till en CBR-regulator, dvs passar kablarna från VFR rakt på CBR-grejen?
Slarvade när jag läste inlägget för det fanns väl ingen CBR600 -82? Antingen är det senare eller så är den en annan modell, kanske CBX600 -82 (?)

Hur som, det ser väldigt mycket ut som en Honda 80-talsregulator och dom har aldrig genererat problem. Det kanske är permanentlösningen på problemet.

Anslutningen brukar vara flatstift, 6 kablar ut och de 3 gula kablarna in från generatorn som VF brukar elda upp (flatstiftanslutningen), men det löser man med lödning och krypslang.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#24 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Slarvade när jag läste inlägget för det fanns väl ingen CBR600 -82? Antingen är det senare eller så är den en annan modell, kanske CBX600 -82 (?)
Orkar en 80-talsregulator med driften av en sen 90-talare då?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#25 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Slarvade när jag läste inlägget för det fanns väl ingen CBR600 -82? Antingen är det senare eller så är den en annan modell, kanske CBX600 -82 (?)
Orkar en 80-talsregulator med driften av en sen 90-talare då?
Det lär vi väl märka/få höra :wink:
Men det är i stort sett bara en diodbrygga och med tanke på att det verkar vara större och grövre grejer så borde den rimligtvis klara det bättre än de nya mindre regulatorerna som brinner upp hela tiden.

Min generator matar 350W max, VFR matar väl lite mer, speciellt spruthojarna som behöver mer ström, men jag vet inte hur mycket.

Det är troligen också en anledning till att de flesta hojar har gått över till riktig generator som klarar mer istället för alternator som på VF/VFR.
Jag kan tänka mig att en anledning är att det helt enkelt inte får plats en generator under gasarna/sprutet på V4 och dessutom ansåg väl Honda att en alternator på vevaxeländen på de här smala motorerna inte hämmar markfrigången.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Henkan
Medlem

#26 Inlägg av Henkan »

ja, jo, med reservation för att det kan ha blivit fel modell någonstans... :D
Det var skrivet CBR600 på den med en krita och jag tyckte han på Sam´s sa att det var en -82, men men...

Kontakterna som satt på var en trepolig flatstiftkontakt för inkommande (de gula kablarna) och en fyrpolig flatstiftkontakt med + och - (2 av varje).
Det var även en ringkabelsko med till jorden att skruva fast i lämplig jordpunkt.

Iom flytten av regulatorn fick jag göra en förlängningskabel men eftersom det är enkla flatstift det handlar om så är det inga problem med anslutningarna.

Btw, besiktningen gick smärtfritt i alla fall :D
VFR -90, snart som ny......

.....070414 blev den som ny. Gäller garantin nu igen då?? :)

Skriv svar