tersan skrev:Sorry, men de flesta banor har idag ljudmätare... bullrar det för mycket när man åker så är det slutåkt (om man inte kan få ner ljudet). Sen spelar det ingen roll vad Bilprovning eller tillverkare sagt, det är just ditt fordons bullrande vid just det tillfället som gäller.
Men, en gatgodkänd dämpare ska klara ett normalt banmöte. Ett tips är inte gasa fullt förbi mätaren...

Fick i princip samma tips från instruktörerna som kör kursen. Om man låter bli att "dra ur" växlarna så brukar de flesta klara sig...
adrian_vg skrev:
Åh fan... Är det så pass?? Hade ingen aning om det! Får ta det lite lugnare på start och målrakan på Rörken.
Trodde annars att om dämparen är godkänd så är den. Där ser man...
Jodå, min dämpare är godkänd för gatbruk med insatsen i.
Men, om inte jag är felinformerad, så har detta ingenting att göra med just ditt fordon.
Hojen är godkänd för en viss ljudnivå, på registreringsbeviset på min hoj står det t.ex. "Ljudnivå DB, vid körning: 79; Ljudnivå DB, stillastående: 87".
Så, kommer man upp över det med en godkänd dämpare så är det ändå inte lagligt.
(Med reservation för missuppfattningar...)
Men, min fråga kvarstår, någon som
vet hur många DB mitt slip-on ger ifrån sig?
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.
VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*