Tommy Gsson, du verkar ha koll på 88'orna

Robert senaste mctur-test http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2374
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Hej, blir lite nervös när du skriver hjulbultarna. Om du har en 88:a med dubbelsving så är det ju bara en mutter till axeln och den ska dras mellan 90-105Nm (9-10,5kpm). Ska du göra något fram också?Robert skrev:Då jag ska justera och spänna kedjan lite (tack vare ert generösa feedback i tidigare tråd:D ) så måste jag ju lossa hjulbultarna. Ska dessa spännas med ett visst moment? Jag har tillgång till momentnyckel.
Tommy Gsson, du verkar ha koll på 88'orna?
Robert senaste mctur-test http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2374
Sitter det inte en i varje ände av axeln ?Tommy Gsson skrev:Hej, blir lite nervös när du skriver hjulbultarna. Om du har en 88:a med dubbelsving så är det ju bara en mutter till axeln och den ska dras mellan 90-105Nm (9-10,5kpm). Ska du göra något fram också?Robert skrev:Då jag ska justera och spänna kedjan lite (tack vare ert generösa feedback i tidigare tråd:D ) så måste jag ju lossa hjulbultarna. Ska dessa spännas med ett visst moment? Jag har tillgång till momentnyckel.
Tommy Gsson, du verkar ha koll på 88'orna?
Robert senaste mctur-test http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2374
Stickaxel med mutten i ena änden och mothåll i andra.Conseal skrev:Sitter det inte en i varje ände av axeln ?Tommy Gsson skrev:Hej, blir lite nervös när du skriver hjulbultarna. Om du har en 88:a med dubbelsving så är det ju bara en mutter till axeln och den ska dras mellan 90-105Nm (9-10,5kpm). Ska du göra något fram också?Robert skrev:Då jag ska justera och spänna kedjan lite (tack vare ert generösa feedback i tidigare tråd:D ) så måste jag ju lossa hjulbultarna. Ska dessa spännas med ett visst moment? Jag har tillgång till momentnyckel.
Tommy Gsson, du verkar ha koll på 88'orna?
Robert senaste mctur-test http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2374
Va ju det jag menade med en i varje ände ..Tyrannosaurus skrev:Stickaxel med mutten i ena änden och mothåll i andra.Conseal skrev:Sitter det inte en i varje ände av axeln ?Tommy Gsson skrev: Hej, blir lite nervös när du skriver hjulbultarna. Om du har en 88:a med dubbelsving så är det ju bara en mutter till axeln och den ska dras mellan 90-105Nm (9-10,5kpm). Ska du göra något fram också?
Har aldrig dragit hjuaxlar med moment. Man tar ett inte alltför stort verktyg, max ½" spärrskaft åså drar man tills det smakar skit i käften, då sitter det![]()
Kan förståss bero på vad man väger och hur mycket kraft man har i nyporna.
SorryTommy Gsson skrev:Hej, blir lite nervös när du skriver hjulbultarna. Om du har en 88:a med dubbelsving så är det ju bara en mutter till axeln och den ska dras mellan 90-105Nm (9-10,5kpm). Ska du göra något fram också?
Jag antog det, lätt att referera till det man brukar prata om (bilen).Robert skrev:SorryTommy Gsson skrev:Hej, blir lite nervös när du skriver hjulbultarna. Om du har en 88:a med dubbelsving så är det ju bara en mutter till axeln och den ska dras mellan 90-105Nm (9-10,5kpm). Ska du göra något fram också?my bad. Jag menar givetvis endast bakhjulet och då är det som du säger genomgående bult. Det blir att skruva på hojen för första gången i helgen (biter lite på naglarna)
Det sitter en skruv med skalle igenom sving/bakhjul/sving på andra sidan sitter en mutter.Conseal skrev: Va ju det jag menade med en i varje ände ..