Kungfuu - numera hondafantast
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Kungfuu - numera hondafantast
Hej på er!
Jag har ju farit runt på forumet sedan i höstas när jag skaffade viffern, men har väl inte kommit till ro riktigt att presentera mig.
Hursomhelst är jag 26 år, bosatt i Sthlm och arbetar som tjänsteman inom anläggning/betong...
Gillar att vara aktiv - tränar varierat, älskar alpin rekreation, sjöliv och att nöta asfalt så VFR:en passar mig finfint!
Min första hoj var en BMW R1100RT som såldes strax efter viffer-köpet. Konstigt val för en förstahoj kan tyckas, men den fanns redan inom familjen så det föll naturligt.
En dag ledsnade jag däremot fullständigt på den otympliga tingesten som inte alls var lämpad för mina behov. Tung, bred, instabil vid krypkörning osv osv, knappast ultimat för någon som kör ofta i stadstrafik.
VFRen har jag varit sugen på i flera år, men i höstas hittade jag ett ex som jag inte kunde motstå, då hade jag också svurit över bumsen en gång för mycket. Medvetet valde jag generationen före VTEC av skäl att det mest verkade försämra hojen och ge den ett nervöst beteende med ventiler som gick av och på...
Nyförvärvet fick jag tyvärr börja med att byta drivpaket på, och sedan även byta gaffelolja och packboxar på. Fördelen med det är att jag har börjat gilla garagetjänst en hel del!
Totalt sett är jag oerhört nöjd med mitt förvärv, det enda som jag ordentligt stör mig på beträffande viffern är att jag får kramp i händerna av den. Det verkar vara en kombination av att jag hänger mycket på styret samt håller för hårt, men det är också svårt att råda bot på eftersom jag sitter där jag sitter. Det går dock bättre i högre farter då man får lite fartvind som avlastar armarna. Jag funderar även på att byta handtag till mjukare och/eller tjockare om jag hittar några lämpliga...
Det var jag på ett ungefär...
Jag har ju farit runt på forumet sedan i höstas när jag skaffade viffern, men har väl inte kommit till ro riktigt att presentera mig.
Hursomhelst är jag 26 år, bosatt i Sthlm och arbetar som tjänsteman inom anläggning/betong...
Gillar att vara aktiv - tränar varierat, älskar alpin rekreation, sjöliv och att nöta asfalt så VFR:en passar mig finfint!
Min första hoj var en BMW R1100RT som såldes strax efter viffer-köpet. Konstigt val för en förstahoj kan tyckas, men den fanns redan inom familjen så det föll naturligt.
En dag ledsnade jag däremot fullständigt på den otympliga tingesten som inte alls var lämpad för mina behov. Tung, bred, instabil vid krypkörning osv osv, knappast ultimat för någon som kör ofta i stadstrafik.
VFRen har jag varit sugen på i flera år, men i höstas hittade jag ett ex som jag inte kunde motstå, då hade jag också svurit över bumsen en gång för mycket. Medvetet valde jag generationen före VTEC av skäl att det mest verkade försämra hojen och ge den ett nervöst beteende med ventiler som gick av och på...
Nyförvärvet fick jag tyvärr börja med att byta drivpaket på, och sedan även byta gaffelolja och packboxar på. Fördelen med det är att jag har börjat gilla garagetjänst en hel del!
Totalt sett är jag oerhört nöjd med mitt förvärv, det enda som jag ordentligt stör mig på beträffande viffern är att jag får kramp i händerna av den. Det verkar vara en kombination av att jag hänger mycket på styret samt håller för hårt, men det är också svårt att råda bot på eftersom jag sitter där jag sitter. Det går dock bättre i högre farter då man får lite fartvind som avlastar armarna. Jag funderar även på att byta handtag till mjukare och/eller tjockare om jag hittar några lämpliga...
Det var jag på ett ungefär...
Senast redigerad av Kungfuu den fre jul 15, 2011 10:52, redigerad totalt 1 gånger.
- Brother Wolf
- Donator 2009
- Inlägg: 723
- Blev medlem: sön feb 04, 2007 20:04
- Ort: Stockholm
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Välkommen!
Min första hoj var en BMW R100RS, med smalt styre, 19"-framhjul och en stor 25l-tank (hög tyngdpunkt). Inte helt idealiskt vid garagevändningsövningar och i stadstrafik heller.
Min första hoj var en BMW R100RS, med smalt styre, 19"-framhjul och en stor 25l-tank (hög tyngdpunkt). Inte helt idealiskt vid garagevändningsövningar och i stadstrafik heller.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Välkommen. Känner igen problemet med händerna, spänn upp magmusklerna knip ihop knäna och bara håll i styret så mycket som behövs för att hålla kvar gasen 

Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: Kungfuu - numera hondafantast
Varmt välkommen!Kungfuu skrev: Totalt sett är jag oerhört nöjd med mitt förvärv, det enda som jag ordentligt stör mig på beträffande viffern är att jag får kramp i händerna av den. Det verkar vara en kombination av att jag hänger mycket på styret samt håller för hårt, men det är också svårt att råda bot på eftersom jag sitter där jag sitter. Det går dock bättre i högre farter då man får lite fartvind som avlastar armarna. Jag funderar även på att byta handtag till mjukare och/eller tjockare om jag hittar några lämpliga...
Vad gäller kramp i händerna så håller jag med Tommy Gsson, att öva in en mer korrekt sittställning gör underverk.
Tänk på att styret endast är något man använder för att ge styrkommando och för att nå reglagen. Håll i dig med knäna vid tanken, stabilisera med rygg- och magmuskler, så borde det naturligt kännas bättre.
(Inser att det förstås är lätt att ge råd när man inte känner av samma problem...

Ett annat tips är kanske att snegla på att byta till högre handtag t.ex. ett par Heli-bars. (Finns många på systerforum i staterna som prisar dessa, sök på heli-bars på VFRworld eller VFRD)
/faceplant
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.
VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*
VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Kungfuu - numera hondafantast
Har högre styre, gör ingen större skillnad. Bäst är att öva in att hålla i med benen och magen. Glömmer mig ofta själv, och hänger på styret mestadels i stadstrafik. Är lite enklare om man har lite hastighet.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Excalibur105
- Donator 2010
- Inlägg: 465
- Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
- Ort: Lindesberg
Ja, jag har givetvis övat flitigt på att få till en bra sittställning och gör vissa framsteg - dock glömmer man lätt bort sig samt att det inte är helt avslappnat att sitta så.
Jag kan tänka mig att man sitter bättre på en viffer om man är lite längre och på så vis får lite mer upprätt körställning. Jag är ca 1,75 och då räcker armarna inte riktigt till vilket resulterar i att man hänger mer på styret än vad som är ultimat.
Högre hastigheter hjälper som sagt betydligt...
Jag kan tänka mig att man sitter bättre på en viffer om man är lite längre och på så vis får lite mer upprätt körställning. Jag är ca 1,75 och då räcker armarna inte riktigt till vilket resulterar i att man hänger mer på styret än vad som är ultimat.
Högre hastigheter hjälper som sagt betydligt...