Henning skrev:adrian_vg skrev:Förstår inte riktigt vad du har emot "plast". I takt med att utvecklingen går framåt gör även plasterna det.
Plast flexar på anslagspunkten. Lite överdrivet kan jag be dig trycka fingret mot en uppblåst ballong och en mot ett kokosnötskal.
adrian_vg skrev:
Kan du förklara vad som inte är bra med infällbara solvisir?
Det skapas en spalt mellan frigoliten och det skyddande skalet. Är det skyddande skalet ickeflexande flerlagersfiber kan det vara mågot bättre men plast flexar för mycket.
/H
Aha, är det detta man syftar på när det tidigare har sagts om fiberhjälmar att de studsar när de slår mot nånting (de flexar ju inte)?
Men, är inte det bra om det flexar en del då? Det innebär ju bara att mer av energin absorberas innan det kommer till frigoliten.
Jag tycker det känns som att det är olika skolor: Om skalet är av fiber jobbar man mer på frigoliten så att den tar upp mer energi. Om skalet är av plast kan man köra med hårdare frigolit. Slutresultatet är ju samma. Väl...?
Googlade lite och fann
denna sida bla: "The European Union recently released an extensive helmet study called COST 327, which involved close study of 253 recent motorcycle accidents in Germany, Finland and the U.K. This is how they summarized the state of the helmet art after analyzing the accidents and the damage done to the helmets and the people: "Current designs are too stiff and too resilient, and energy is absorbed efficiently only at values of HIC [Head Injury Criteria: a measure of G force over time] well above those which are survivable.""
Kort sagt verkar det som om den huvudläkare tycker att Snelltestade hjälmar är för styva, och att man ist borde fokusera på att max-G är lägre i hjälmen. Debatten är som dag livlig...
Edit: Ännu mer intressant; "To Snell? Or Not To Snell?
In analyzing the accident-involved helmets, the Hurt researchers also addressed whether helmets certified to different standards actually performed differently in real crashes; that is, did a Snell-certified helmet work better at protecting a person in the real world than a plain old DOT-certified or equivalent helmet? The answer was no. In real street conditions, the DOT or equivalent helmets worked just as well as the Snell-certified helmets."
Och sammanfattningen: "...choosing a helmet, at least in terms of safety, is not a question of choosing high or low quality, it's one of choosing what degree of stiffness you prefer, finding a helmet in that range by choosing a particular standard, and then worrying about fine points like fit, comfort, ventilation, graphics, racer endorsements or computer-generated spokesmodels."
"Fiberglass helmets such as the the Arai Tracker [...] showed substantial damage to their shells after the edge impact. The polycarbonate-shell helmets were largely unmarked. Neither result is essentially better: Either shell material can be used to make excellent helmets.
Polycarbonate helmets generally transmit fewer Gs to the head in our testing than fiberglass-shell lids, even when certified to the same standards."
I slutändan handlar det om ett personligt val. Alla godkända hjälmar ska vara ok.