MC:
Honda VFR750F-V (RC36) 1997.
Förutsättningar:
* Nya belägg. Två uppsättningar (ett par belägg till vardera bromsen)
* Verktyg; Philipsmejsel, 5mm insexnyckel och lite fett.
* En mekarhandbok skadar inte (men behövdes knappt denna gång). I mitt fall, Haynes ISBN 1859603653.
Förord:
Tyckte efter avrostningen för nån vecka sen att bromsarna fram gnisslade ovanligt mycket. Idag kollade jag dem och fick en smärre chock, det var knappt nån slityta kvar... Sagt och gjort, ett närmast panikartat inköp av Biltemas bromsbelägg för VFR750F-1997 gjordes.
Priset var helt rätt, och passformen perfekt. Inga sneda hål eller så alltså.
Bytet tog ca femton minuter inkl pill, för att en tredje hand och arm saknades, samt fotografering.
Utförande:
1. Börja med att skruva av pluggen (eng. pad pin plug) som döljer pinnen som håller fast beläggen.
2. Skruva sen ut pinnen. OBS! Beläggen kan trilla ner av sig själva på fälgen; repor! Håll också koll på fjädrarna högst upp i kalipern resp fjädern längst ner på kalipern.
Edit: Med anledning av http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?p=36841#36841, märker du att bulten sitter nåt alldeles så in i bängen och du inte kan skruva ur den, ge den en smäll med hammare edyl, så att oxiden lossnar. Aluminium och stål har en tendens att kärva ihop.
Dra ut de gamla beläggen om de inte faller ut av sig själva som i mitt fall.
3. Gamla belägget jmfm det nya. Inte mycket kvar att slita på... Vänta inte så länge med att kolla och byta!
4. Fetta in nedre pinnen, men använd inte för mycket. Finns risk att det hamnar på skivan, och det är inte bra. Jag använde vanligt fett från min trycksmörjspruta. Tror den är av molybdendisulfidtyp edyl (från Biltema). Servicemanualen säger att man ska använda ett silikonfett av kvalitetstyp, men det sket jag högaktningsfullt i...

5. Kolla att kalipern glider lätt och bra på glidpinnarna. Skjut sen in belägget (örat med hålet ska vara neråt) närmast fälgen först och håll den där. Se till att övre delen verkligen sitter rätt i urtaget överst där fjädern är.
6. Skjut sen in det yttre belägget. Får du inte in det, ta ut yttre belägget igen och använd försiktigt flatmejseln till att trycka in kolvarna på yttersidan av kalipern så långt som behövs. Prova sen igen att skjuta in yttre belägget igen.
7. När du fått in båda beläggen i rätt läge, håll dem båda med ena handen och lirka in den infettade pinnen. Detta är ganska pilligt och en tredje arm vore inte helt fel att ha. Pinnen ska iaf in genom fyra hål. Ett ytteröra i kalipern, öronen i beläggen och det innersta kaliperörat. Skruva åt med rätt moment. Jag tog det på känn. Pinnarna hos mig satt inte så hårt från början.
8. Avsluta med att skruva tillbaks täckpluggen.
9. Upprepa proceduren ovan för bytet på andra sidans broms.
10. Klart! Tog ca femton-tjugo minuter.
11. Glöm inte pumpa med frambromshandtaget lite grann så att kolvarna trycks ut och bromsarna faktiskt tar efteråt!