Var köper man billigare reservdelar

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#16 Inlägg av adrian_vg »

dubbear skrev:Resten av verktyget sitter nu och myser inne i bulten
va gör man nu då?
J@vlar!! :gnissla

Kan du använda en nåltång, eller en annan tång med smala käftar edyl, och försöka fiska upp biten som sitter kvar?

Funkar inte det, kan det kanske vara idé att att ta av hela oket och jobba på det.

Sitter insexändan kvar i bulten, försök inte ens borra i biten som är kvar och använda en sk "svinpitt". Biten är antagligen härdad. Värme och lirkning, bäst du kan, tror jag är dina vänner just nu.

Räkna dina välsignelser, det är inte säsong än! :?

Edit: Lite sent detta också. Försök undvika att använda kulan på insexnycklar annat än om du inte kommer åt skruvhuvudet ordentligt. Den korta ändan, utan kula, är starkare, vilket du nu har märkt. :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
dubbear
Medlem
Inlägg: 278
Blev medlem: fre maj 22, 2009 14:51
Ort: Göteborg

#17 Inlägg av dubbear »

Ja de gick tillslut att lirka ut den.
Borrade ett litet hål i den och drog ut den med tång.
Försökte att pilla ut den med nåltång först men de fanns absolut inget att få tag i, den hade gått av precis i höjd med skruven
nu ska de nog flyta på

:tummenupp
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)

Bor på http://www.electrobear.com

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#18 Inlägg av adrian_vg »

Jäkla tur du hade! Bra gjort iaf! :tummenupp

Ge den en ordentligt bonkning så ska den väl komma ut som den ska. :D

Det gick alltså att borra i nyckeländen?? Trodde de var i härdat stål och som sådana inte helt lättborrade...

Edit: Glöm inte §11 på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2332 sen, annars kommer du att få en spännande överaskning i vår på första turen. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
dubbear
Medlem
Inlägg: 278
Blev medlem: fre maj 22, 2009 14:51
Ort: Göteborg

#19 Inlägg av dubbear »

Jo när ja väl fick pillat loss det hade ja druckit så många meköl att ja inte tordes fortsätta. De får bli att fortsätta nästa helg
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)

Bor på http://www.electrobear.com

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#20 Inlägg av TG »

dubbear skrev: meköl
:tummenupp :headbang
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#21 Inlägg av adrian_vg »

dubbear skrev:Jo när ja väl fick pillat loss det hade ja druckit så många meköl att ja inte tordes fortsätta. De får bli att fortsätta nästa helg
Får inte ihop vintermekning och meköl.

:ccold

Sommar, sol, bågen på uppfarten och halvt nerplockad medan man sitter på en pall och tänker och smuttar på en kall pilsner. Det däremot...!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#22 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
dubbear skrev:Jo när ja väl fick pillat loss det hade ja druckit så många meköl att ja inte tordes fortsätta. De får bli att fortsätta nästa helg
Får inte ihop vintermekning och meköl.

:ccold

Sommar, sol, bågen på uppfarten och halvt nerplockad medan man sitter på en pall och tänker och smuttar på en kall pilsner. Det däremot...!
Ta nåt varmt då: irish coffee eller en hederlig romtoddy? Den danska varianten på glögg är inte helt fel heller... :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#23 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Ta nåt varmt då: irish coffee eller en hederlig romtoddy? Den danska varianten på glögg är inte helt fel heller... :wink:
Grannarna tycker jag skum nog redan nu som åker hoj mitt i vintern. Kommer jag ut med glögg och mekar ringer de väl psykakuten... :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

#24 Inlägg av HondaHasse »

Lite konstig är du nog.... :roll:
Men om det är tillräckligt för att klassas som tokig vet jag inte. Ska höra med min fru, hon jobbar på psyket :wink:

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#25 Inlägg av adrian_vg »

HondaHasse skrev:Lite konstig är du nog.... :roll:
Men om det är tillräckligt för att klassas som tokig vet jag inte. Ska höra med min fru, hon jobbar på psyket :wink:
Jag bor i ett radhusområde där alla har en grill på baksidan, och en bil samt minst två trampcyklar på framsidan. Alla har en julstjärna och minst en ljusstake i fönstret till jul. Alla är borta till midsommar och åker bort på sportlovet.

Tror du inte jag sticker ut en del som brölar omkring på mc under årets alla dagar och bilen mest står still? Med de måtten mätt är jag tokig som f@n! Att jag dessutom är en blatte gör saken etter värre verkar det som i vissas ögon. :roll: :lol:

Edit: Just nu är detta ganska OT. Beklagar. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

#26 Inlägg av HondaHasse »

Ok då... lite tokig! :roll:
OT, nja vi har ju kommit mer är 7 inlägg i tråden då behöver man inte vara seriös längre enl vfr.dk regler, det är samma här? :wink:

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#27 Inlägg av adrian_vg »

HondaHasse skrev:OT, nja vi har ju kommit mer är 7 inlägg i tråden då behöver man inte vara seriös längre enl vfr.dk regler, det är samma här? :wink:
Känner jag inte till. :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Var köper man billigare reservdelar

#28 Inlägg av blacken »

dubbear skrev:Som rubriken lyder.

Efter en sommar med mycket körning har jag ställt av hojen
med ett par problem som jag tänk åtgärda över mörkermånaderna

1. Bromsbeläggen bak är helt slut

2. Kopplingshandtaget är böjt efter en highside

3. Kopplingen tar inte längre när man ger mycket gas alltså den släpper vid höga varv.

4. Sedan skulle jag installera larm med och det är de enda jag fått klart.

Men när ja ska ut på de stora nätet och leta reservdelar känner jag mig
som min mormor i en datorbutik.


Oddsen att jag gör en dålig affär är skyhöga.
så ja bara undra om de finns ett "Siba" för mc delar. ett ställe som kanske inte e billigast men aldrig dyrast.

Har sett att många verkstäder har billiga priser över januari kanske bättre att bara lämna in den?

Tacksam för svar.
1: Pilla bort skiten.
2: Nästa gång så stoppa dit/in RÄTTA delen av för ändamålet avsett verktyg.
3: Innan montering av bultförband, så smeta på lite grafitpasta på gängdelen, INTE koppar dito den är till för dom som tror att Bosse Bildoktor är världsbäst.. :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Var köper man billigare reservdelar

#29 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:3: Innan montering av bultförband, så smeta på lite grafitpasta på gängdelen, INTE koppar dito den är till för dom som tror att Bosse Bildoktor är världsbäst.. :D
Alupasta funkar om båda delarna är av aluminium. Kopparpasta är ett nja oavsett var man smetar på det. Kopparpastan funkar rätt ok på bilen när man vinterhjulen (med stålfälg) på. Annars ska man undvika det i den mån man kan. Det är iaf min erfarenhet.

Men som du säger, grafitpasta rular fett(...) om det ska till en universell "för alltid"-lösning.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Var köper man billigare reservdelar

#30 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:3: Innan montering av bultförband, så smeta på lite grafitpasta på gängdelen, INTE koppar dito den är till för dom som tror att Bosse Bildoktor är världsbäst.. :D
Alupasta funkar om båda delarna är av aluminium. Kopparpasta är ett nja oavsett var man smetar på det. Kopparpastan funkar rätt ok på bilen när man vinterhjulen (med stålfälg) på. Annars ska man undvika det i den mån man kan. Det är iaf min erfarenhet.

Men som du säger, grafitpasta rular fett(...) om det ska till en universell "för alltid"-lösning.
Kopparpasta är "för fikusar" lite grovt sagt :D grafitpastan är överlägsen för att den smörjer bättre, klarar värme bättre, och den "torkar till" och drar inte till sig en massa grus och annat bjafs som fastnar i den, eller börjar att rinna så fort den blir lite varm. Grafitpastan tål avsevärt högre värme också som gör den mer lämplig att ha på "stuffer" som har en tendens att gå lite heta.
Så lyssna inte på Bosse Bildoktor, jag menar en som kör omkring med en massa mjöl och strumpbyxor i verktygslådan kan man inte ta på allvar eller hur?.. :D
Edit. Mina 5 Cent..

Skriv svar