BLÄHÄÄÄ! Mina kammar!

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

BLÄHÄÄÄ! Mina kammar!

#1 Inlägg av Tyrannosaurus »

Mina jäääääävla kammar! :cry: :evil:

Var nere i garaget i helgen och justera ventiler. Alltså det verkar ha gått troll i den här hojen.

Iofs inte större fara, nockarna ser ut som nya, det mesta andra ser också skitfint ut, men en av de yttre lagerlägena ser ut som fan och jag kan inte fatta vad har har hänt.

Den får olja för annars hade inre lagerläget och nocken på samma sida som matas via samma oljerör varit körda och de är de inte, utan de är lika fina som alla andra.

Det löjliga är att de yttre lagerlägena inte ens är riktiga lagerlägen. Det finns ingen lageryta i toppen utan bara stöd uppifrån via överfallet så troligen lär det inte hända mer, men det ser inte kul ut.

Imorgon är det jag som ringer mr. Dave Dodge för att få "a second opinion". Pallade inte att skruva mer den dagen (kan också ha berott på att jag hade käkat för lite). Men jag ska låta en polare titta på det också under nästa helg. Så premiären blir ett par dagar försenad.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

Re: BLÄHÄÄÄ! Mina kammar!

#2 Inlägg av adrian_vg »

Din amerikanska olja kanske inte är helt bra? ;-)

Funkar den gamla ödlan alltså, men att den bara ser lite ledsen ut inuti?

Det är kanske dags att skaffa en riktig viffer? 8)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#3 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Din amerikanska olja kanske inte är helt bra? ;-)
Det är inget fel på den amerikanska oljan, då hade inte resten sett så bra ut.
Funkar den gamla ödlan alltså, men att den bara ser lite ledsen ut inuti?
Jodå, "ödlan" funkar, det har den alltid gjort och startar alltid på första varvet även efter vintern, även om jag vevar upp lite oljetryck först. Så dom som inte vet att man kan veva runt med dödaren avslagen tror kanske att jag står och nöter lite.

Det är bara vänster yttre kamlagring på bakre avgaskammen som ser ledsen ut och jag begriper inte vad som kan ha hänt :? Men den kommer ut så snart jag har satt ihop den, det blir om ca. en vecka. Sen ska det bara besiktas, tyvärr hinner jag nog inte när dom kör öppet hus i Kista 2/5.
Det är kanske dags att skaffa en riktig viffer? 8)
*Host* och få byta laddregulator på löpande band? :wink:
VF hade också ett liknande problem, men inte att den gick utan att koppling på den tre gula kablarna smälte. Men det löste man lätt och permanent genom att klippa, skala, löda och dra på krympslang. Då försvinner glappet som alstrar oxid => värme => mer oxid => mer värme => osv. => smält.

Det kan vara något liknande på Viffer men eftersom den har högre effekt på alternatorn vilket kan göra den känsligare för störning så brinner regulatorn istället när det börjar glappa lite.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#4 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:[...] även om jag vevar upp lite oljetryck först. Så dom som inte vet att man kan veva runt med dödaren avslagen tror kanske att jag står och nöter lite.
Hur gör du det? Min VFR vevar inte runt om dödaren är påslagen. Eller menar du att man lägger i en växel, har dödaren på och snurrar på bakhjulet?
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:[...] även om jag vevar upp lite oljetryck först. Så dom som inte vet att man kan veva runt med dödaren avslagen tror kanske att jag står och nöter lite.
Hur gör du det? Min VFR vevar inte runt om dödaren är påslagen. Eller menar du att man lägger i en växel, har dödaren på och snurrar på bakhjulet?
Det är standard på Honda fram till ? att det går att dra runt motorn med starten med dödaren på. Det enda som händer då är att motorn vevas runt utan att starta eftersom dödaren bara stänger av spolarna.

På nyare hojar med sprut är det annorlunda. Men din har väl gasare? Du kan ju prova att fälla upp sidostödet eller hålla in kopplingen. Det är möjligt att den har startspärrar.
Hjälper det inte så stänger dödaren av mer än bara spolarna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#6 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:På nyare hojar med sprut är det annorlunda. Men din har väl gasare? Du kan ju prova att fälla upp sidostödet eller hålla in kopplingen. Det är möjligt att den har startspärrar.
Hjälper det inte så stänger dödaren av mer än bara spolarna.
Ska prova imorgon. Tack för tipset!
===

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008

#7 Inlägg av Qwerty »

Synd på kammarna.
Förstår inte att den ska käka ner dom så fort? Hur långt har dom rullat? 1000mil eller är det 2500? För du bytte väl dom för inte allt för länge sedan, har för mej att du surra nått om det sist vi träffades.

Kanske dax att säga till denna dodge att tala sanning om vad man ska göra.

Hur som så lider jag med dej. Antar att du ska surra med vår gemensamme bekant. Kanske kan även jag kika förbi ditt garage. Lite upptagen är jag men lite tid till surr och ljug måste man ta sig.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

Qwerty skrev:Synd på kammarna.
Förstår inte att den ska käka ner dom så fort? Hur långt har dom rullat? 1000mil eller är det 2500? För du bytte väl dom för inte allt för länge sedan, har för mej att du surra nått om det sist vi träffades.

Kanske dax att säga till denna dodge att tala sanning om vad man ska göra.

Hur som så lider jag med dej. Antar att du ska surra med vår gemensamme bekant. Kanske kan även jag kika förbi ditt garage. Lite upptagen är jag men lite tid till surr och ljug måste man ta sig.
Jag snackade med mr. Dodge idag, Han har sett det för men säger i likhet med mig att det inte är något större problem. Kamänden får bevisligen olja eftersom det inre lagret och nocken är hur fina som helst och det är bara på ett enda ställe i ena toppen, allt annat ser skitfint ut.

Sen har ytterlagerna inga lagerbanor utan bara ett halvt stödöverfall som ligger ovanför så lilla ytan (1-1½ cm bred) stänksmörjs bara. Av någon anledning när detta händer så slits tydligen kammen mer än överfallet trots att det senare är i aluminium.

Skit samma, jag ska peta lite med en oljig trasa och försöka ta reda på om det ligger mycket spån, sen sätter jag ihop och kör.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

Snart blir jag tokig :evil:

Kammen verkade det inte vara något större fara med, det visande sig när vi i lördags justerade ventilerna att det enbart är halva varvet som är slitet, alltså inte runt om, hur nu det har gått till :?

Nåja skit samma, igår kväll och idag åkte den ihop. På med kyleriet, luftburk med rengjort filter, nya stift, kolla allt, ser bra ut, på med tanken, *skruva, skruva, skruva*, vänta lite, så långa gängor är det inte...

FAN! gängsallad :evil:
Mutter bakom är bara att glömma eftersom framkanten på tanken är bultad rakt in i ramen med M5 som numera dessuton håller en del av kåpfästet.
Det borde gå att fixa med helicoil. Att förstora hålet till M6 går däremot inte eftersom det är distanser för gummiupphänging i tanken. När jag ändå håller på fixar jag då båda sidorna.

Men det är en försening till, grrrrrrrrr! :twisted:

Vad blir nästa? Sallad i motorfästet som är bultat rant in i aluminium och som också håller nedre delen av samma kåpfäste?
Om vänster sida går behöver jag "bara" plocka av den subrambiten. Men skulle höger sida gå så är det "julafton" för enda sättet att komma åt där är att ta ur motorn iaf delvis :twisted:

Så om ni någon av de närmsta dagarna hör en explosion från stockholms södra kommuner så vet ni vad som har hänt :cBomb:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#10 Inlägg av TG »

Jag lider verkligen med dig men "smileyn" som "äter" upp sin egen stubin är bland det bästa o mest ironiska jag någonsin sett!!!

Behöver du hjälp med något så säg till... Du får iaf en öl på HondaHasses träff!!!
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#11 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:FAN! gängsallad :evil:
Men, snälla nån! Ta't lugnt, det ordnar sig även om det känns bistert just nu.
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#12 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:FAN! gängsallad :evil:
Men, snälla nån! Ta't lugnt, det ordnar sig även om det känns bistert just nu.
Jag ska citera min far som burkade säga: "Sej ordnar ingenting, sej är en fisk" :P :wink:

Klart att det ordnar sig, eller rättare sagt, jag får fixa det. Men det är så jävla irriterande att fixa en grej och två andra pajar. Har i stort sett noll tålamod numera efter år av strul. Att byta hoj lär inte hjälpa eftersom ALLT strular oavsett vad jag tar i.

Det är inte att jag har tummen mitt i handen (som elaka polare försöker göra gällande) utan bara att det strular så förbannat och att jag har otur med allt jag ska göra, åtminstone med mina egna grejer.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#13 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Men det är så jävla irriterande att fixa en grej och två andra pajar. Har i stort sett noll tålamod numera efter år av strul. Att byta hoj lär inte hjälpa eftersom ALLT strular oavsett vad jag tar i.
Hmmm... När datorer och servrar på jobbet strular mer än jag kan fixa med handpåläggning, så tar jag det som ett tecken att det är dags att skaffa nytt. Grov hint här... ;-)

Tyrannosaurus skrev: Det är inte att jag har tummen mitt i handen (som elaka polare försöker göra gällande) utan bara att det strular så förbannat och att jag har otur med allt jag ska göra, åtminstone med mina egna grejer.
Som sagt... :lol:
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#14 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Men det är så jävla irriterande att fixa en grej och två andra pajar. Har i stort sett noll tålamod numera efter år av strul. Att byta hoj lär inte hjälpa eftersom ALLT strular oavsett vad jag tar i.
Hmmm... När datorer och servrar på jobbet strular mer än jag kan fixa med handpåläggning, så tar jag det som ett tecken att det är dags att skaffa nytt. Grov hint här... ;-)
Men det är ju vad jag säger. Det spelar ingen roll vad jag har. Jag har ganska nyligen köpt en ganska ny bil... "and what do you know..." :twisted:

Skulle jag byta fordon varje gång det strular så skulle jag bokstavligen byta oftare än folk byter kalsingar :twisted:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008

#15 Inlägg av Qwerty »

Tyrannosaurus skrev:. Jag har ganska nyligen köpt en ganska ny bil... "and what do you know..." :twisted:
Låt mej gissa 05a?

När Volvo tillverkade Amazon så tillverkades den för att hålla i 20 år.
När Volvo tillverkade 850 så tillverkades den för att hålla i 7år.
När Volvo tillverkade XC60? Är vi nere på 5år eller mindre?

Fordon har tyvärr idag blivit en slit och släng produkt. Sen spelar det ingen roll om det är en Audi för 800´ eller en skoda för 150´. Det var inte som förr då man köpte en bil för att ha den i en lång tid framåt.

Tur att VFRen är tillverkad för att gå i arv mellan familje generationer. Kan gå som släkt klenod.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Skriv svar