Falk skrev:Nu är jag igång med lite funderingar igen...
Vad säger expertpanelen, hur stor skillnad är det körmässigt mellan "första generationen" och 90-93 samt 94-97-generationerna?
Jag kamperade ju en gång i tiden ihop med en av de allra första 86'orna som jag la en massa mil med. Upplever jag 90-93 hojarna som mycket modernare än 86'an och är det någon ytterligare skillnad körmässigt till 94-97?
Vilken ska man sikta in sig på om man lägger sig på en 25-35kkr budget? Vilken är mest pang för pengarna.
Jag hade en 90:a först, men sålde den pga att växellådan kändes väldigt racklig. Var rädd att den skulle paja. Numera har jag en 97:a.
Skillnaden är inte jättestor tycker jag, det är mest utseendet. En helvit 90-93 med via fälgar är väldigt sexigt.
Under skalet har för mig att modellen som kom 1990 la till en del vikt jmfm modellerna innan, och att man sen bantade bort en del igen på nya generationen som kom 1994. Nya generationen från '94 ökade också på lite kusar som parat med lite mindre vikt gör accelerationen bättre. Det handlar inte om mycket, ett par tre hk om jag minns rätt, inte mer.
Priserna varierar vilt. Min 90:a gick hos handlare på knappt 29kkr. Se
http://home-skynet.servehttp.com/images ... D_5896.JPG. Min 97:a på runt 35-36kkr.
Privata priser borde vara runt 3-4kkr lägre skulle jag tro. Kolla på
Blocket!
Allmänt brukar sägas att generationen 94-97 är den bästa i vifferfamiljen. En åsikt jag delar, och tycker jag personligen, den sista "riktiga" VFR:en, dvs med 750cc och kuggdrivna kammar.
Ska man se praktiskt på köpet är en senare årsmodell bättre generellt, kan vara lite småsvårt att hitta (delar och) tillbehör till 90-93, om det skulle behövas. Mycket är restat och måste beställas med påföljande väntetider.