MC:
Honda VFR750F-V (RC36) 1997.
Förord:
Bytet är ganska enkelt och borde inte vålla någon några större problem, om man inte har fem tummar på vardera handen och är totalt ohändig (detta är första gången jag byter grepp alls; tog ca 15-20minuter inkl fotografering). Mindre eventuella komplikationer kan förekomma, vilka kommer att anges fortlöpande i texten.
Guiden är utförd på en RC36-V från 1997, men proceduren borde vara samma eller liknande på andra årsmodeller.
Förutsättningar:
* Nytt kopplingsgrepp.
* 10mm ringnyckel eller motsvarande.
* Philipsskruvmejsel ("normalstor").
* 4mm insexnyckel.
* Lämpligt fett.
Utförande:
1. Innan du öppnar förpackningen, jämför det gamla greppet med det nya så att du ser att du verkligen fått rätt modell på greppet.
2. Två skruvar, som jag pekar på på bilden, måste lossas för att få av greppet. Den till vänster är en lång distansbult med kupolmutter under och den till höger är en enkel insexskruv med distans.
3. Skruva av dem. Håll emot med philipsmejseln på vänstra skruven. Handtaget sitter kvar när man skruvat ur skruvarna. Tryckaren (gula pinnen) trycker på ett membran i hydraulburken, så ingen vätska kommer att läcka när man monterar av greppet.
4. Montera av justermekanismen på det gamla greppet; denna kommer att återanvändas. Bitarna faller isär i a) grepp (till vänster), b) justermekanism med kopplingstryckare ("gula pinnen" till höger), c) justerskruv med pinne (sitter löst på b) och d) justermekanismmothållare (mitten).
5. Ta fram ditt nya grepp och notera fjädern längst ut. Denna sitter fasttejpad på greppet och kan sprätta iväg. Håll koll på den! Om den sprätter iväg och du inte kan hitta den, ta fjädern från ditt gamla grepp.
6. Montera justermekaniskem på det nya handtaget. Det kan vara lite pilligt att få fast justerskruven, hylsan som greppet snurrar på samt fjädern. Det är en mycket bra idé att skruva tillbaka insexskruven redan nu. Det blir pilligare att göra det sen när man redan skruvat fast greppet i hydraulmekanismen.
7. Skruva fast det nya greppet med distansbulten och kupolmuttern. Glöm inte fetta in bulten lite grann först! Håll koll på den gula pinnen/tryckaren när du för in greppet, så att du inte klämmer sönder membranet i hydraulmekannismen.
8. Justera greppet så att det passar, och kolla att kopplingen tar.
9. Klart!