Slipsten skrev:Lyfter denna tråden lite, har sökt runt angående temp och är ändå lite fundersam.
Eftersom vädret är så underbart idag valde jag att ta hojen till jobbet, det är mestadels landsväg och motorväg (90+ km/h) och lufttemperaturen låg under körning nån/några grader över nollan. Jag har 8 mil till jobbet. Hojens temperatur pendlade mellan 55 och 69 beroende på varvtal och hastighet, digital mätare. Mestadels skedde körningen på låga varvtal ~5000 rpm
Intrycket jag fått av trådarna är att den borde snabbt kommit upp till 70 grader. Är det helt enkelt så att jag höll för låga varm och att det är kallt ute eller kan det vara något problem nånstans?
Jag tror inte du behöver oroa dig. Min motor kyls också ner ganska mycket under den här tiden på året, om jag kör på motorvägen ett tag kan tempen gå ner till 55 grader. Liten belastning och mycket kall luft helt enkelt Avvakta i alla fall tills det blir varmare ute innan du gör något åt det!
Det blev ca 12 mil till igår på hemväg, temperaturen ute hade då stigit till kring 6 grader. Det gjorde viss skillnad och vid rödljus eller körning inom byar kom jag upp i 74 grader Så jag tar nog Tomas råd och avvaktar lite, men ditt tips Göingen är ju lätt gjort o just nu tar man gärna fram cykeln o kör.
Antar att jag har nytt begagnat köp syndrom. Tror mig se fel som inte finns.
Tack för alla svar
Nån kanske vet varför termostaten på en hoj inte funkar som på en bil? På en bil når man ju arbetstemp o sen ligger den där men på en hoj verkar det pendla en hel del. Har man tex 100 grader i stan och sen kör ut på motorvägen och tempen sjunker till 70 grader....verkar fel i mina ögon. Normalt skulle ju termostaten stänga och motorn hålla tempen....inte sjunka 30 grader iaf. Min kawa är likadan så därför undrar jag. Har ingen digital mätare på min men nu när det är kallt går den knappt upp alls.
tror att det beror på arean på kylaren är stärre på en bil och att det är ett antal liter mer kylvätska i en bil.
normal motortemp är ju kring 75-85 grader men viffern har ju dålig placering av kylarna som inte kyls så bra i stan därför stiger tempen så fort,när jag bänkade min så var det ett antal avbrott i körningen för att låta motorn kylas av lite och då gick hjälpfläktarna på bänken för fullt....
Slipsten skrev:Det blev ca 12 mil till igår på hemväg, temperaturen ute hade då stigit till kring 6 grader. Det gjorde viss skillnad och vid rödljus eller körning inom byar kom jag upp i 74 grader Så jag tar nog Tomas råd och avvaktar lite, men ditt tips Göingen är ju lätt gjort o just nu tar man gärna fram cykeln o kör.
Antar att jag har nytt begagnat köp syndrom. Tror mig se fel som inte finns.
Tack för alla svar
Gör ett enkelt test genom att känna/mäta om kylaren är lika varm som motorn. Om termostaten stänger som den ska blir inte kylaren särskilt varm, blir kylaren lika varm som motorn har inte termostaten stängt helt.
Det här är bäst att testa när det är svalt ute och termostaten normalt ska vara stängd, konsekvenser på din insprutade är att den går fett hela tiden.
T.