Hjälp? datorstrul...
Moderator: adrian_vg
Hjälp? datorstrul...
Jag har en WD passport extern hd som har fungerat klanderfritt sedan i våras då inköp skedde. Helt plötsligt igår när den ipluggas dyker det upp meddelande om att enhetsdrivrutiner måste installeras. O det hade väl inte varit så konstigt egentligen men det är så att rutan blinkar o dyker upp hela tiden som om den inte har ordentlig kontakt? Jag har testat den i en annan dator, fungerar som den ska.... Jag har testat samtliga fyra USB portar på datorn, jag har pluggat i andra usb-prylar.... alla fungerar utom denna,,,, som självklart innehåller all musik, musikvideo, bilder och filmer...
Någon som har en idé om hur jag kan gå tillväga??
Någon som har en idé om hur jag kan gå tillväga??
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...

- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Re: Hjälp? datorstrul...
Om drajven funkar i alla andra datorer du provat, och att alla andra usb-enheter du provat på datorn du nämner, kan det vara strömmen som inte räcker till för att driva enheten.
Är den externa hårddisken av 3,5" eller 2,5"-typ? Generellt brukar man säga att 2,5"-enheter funkar med strömmen som fås via usb-uttaget, medan 3,5"-enheterna bör drivas med eget nätagg.
Att det har funkat innan, kan bero på att voltregulatorn (känns visan igen?
) eller nätagget har blivit slitet och inte orkar trycka ut alla volt som den ska. Problemet är inte helt ovanligt, dvs att man överbelastar usb-strömmatarkretsarna på moderkortet, med förkortad livslängd som följd. Windows ska begränsa strömuttaget på usb-portarna av säkerhetsskäl, men hur bra det funkar i verkligheten, vete fåglarna. Hur gammal är datorn och/eller moderkortet fö?
Som med all annan elektronik är ett kvalitetsmärke ingen garanti för att prylen ska hålla.
Själv har jag insett sen många år tillbaka att en genväg till fungerande datorer är att skaffa en UPS och ta strömmen via den. UPS:er både filtrerar och skapar en stabilare ("renare") spänning, till skillnad från strömmen man tar direkt från väggen... Det kostar att ligga på topp.
Är den externa hårddisken av 3,5" eller 2,5"-typ? Generellt brukar man säga att 2,5"-enheter funkar med strömmen som fås via usb-uttaget, medan 3,5"-enheterna bör drivas med eget nätagg.
Att det har funkat innan, kan bero på att voltregulatorn (känns visan igen?

Som med all annan elektronik är ett kvalitetsmärke ingen garanti för att prylen ska hålla.
Själv har jag insett sen många år tillbaka att en genväg till fungerande datorer är att skaffa en UPS och ta strömmen via den. UPS:er både filtrerar och skapar en stabilare ("renare") spänning, till skillnad från strömmen man tar direkt från väggen... Det kostar att ligga på topp.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Kontakt:
Om du har flera 2,5" diskar itryckta så prova dra ut en annan först .. eller plugga in extern ström.
Eller installera om Winblows
Eller installera om Winblows
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
- adrian_vg
- Kontakt:
Varför tycker folk att man ska installera om Windows så fort nåt strular? De enda versionerna av Windows som i praktiken krävde det, om det minsta gick snett, var Windows 3.x/9x och ME.Conseal skrev:Eller installera om Winblows
From Windows 2000 och framåt är det ytterst sällan man behöver installera om windows alls, juh! Vi har på jobbet maskiner som kört Windows 2000 utan ominstallation sen 2003 och XP-maskiner som bara gått sen 2005.
Att installera om Windows är en sista utväg om inget att hjälper, och fixar i de flesta fall bara felsymptomen på datorn, och inte själva källan till problemet, vilket i längden är en bättre idé att göra nåt åt.
Jag har haft min del av problem med windows och är absolut ingen windows-fanboy som försvarar Microsoft med tänder och klor, men lite perspektiv på operativen måste man väl ändå ha! Jag kör fö en hel del linux också, om det nu spelar roll, både hemma och på jobbet.

===
===
- Conseal
- Kontakt:
Jag sa ju inte att han skulle göra det direkt ju .. jag installerar inte om i onödan heller .. är ju bara jobbigt ..adrian_vg skrev:Varför tycker folk att man ska installera om Windows så fort nåt strular? De enda versionerna av Windows som i praktiken krävde det, om det minsta gick snett, var Windows 3.x/9x och ME.Conseal skrev:Eller installera om Winblows
From Windows 2000 och framåt är det ytterst sällan man behöver installera om windows alls, juh! Vi har på jobbet maskiner som kört Windows 2000 utan ominstallation sen 2003 och XP-maskiner som bara gått sen 2005.
Att installera om Windows är en sista utväg om inget att hjälper, och fixar i de flesta fall bara felsymptomen på datorn, och inte själva källan till problemet, vilket i längden är en bättre idé att göra nåt åt.
Jag har haft min del av problem med windows och är absolut ingen windows-fanboy som försvarar Microsoft med tänder och klor, men lite perspektiv på operativen måste man väl ändå ha! Jag kör fö en hel del linux också, om det nu spelar roll, både hemma och på jobbet.![]()
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
- Brother Wolf
- Donator 2009
- adrian_vg
- Kontakt:
Överreagerade lite kanske. Sorry.Conseal skrev:Jag sa ju inte att han skulle göra det direkt ju .. jag installerar inte om i onödan heller .. är ju bara jobbigt ..
Folk har så konstiga idéer om windows annars, att man ibland undrar om de faktiskt råkat för problemen som gör att de måste installera om windows, eller bara sprider vidare sånt de hört att andra gjort...

Annars är vargbroderns tips bra. Ghosta maskinen när datorn funkar bra och ghosta om den om den strular. Går åtminstone mycket fortare än att installera om manuellt. Gör man det dessutom med tex g4u, som är gratis, har man en bra lösning för framtiden också.
===
===
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Precis, det har jag gjort. När allt var nyinstallerat och alla, eller iaf de flesta inställningar var gjorda så ghostade jag skiten.Brother Wolf skrev:Ett tips, ghosta datorn, då tar det runt 45min, sedan är den "upp and running"
Jag har än sålänge inte testat att köra åt andra hållet (återställa) så det kommer att bli en intressant överaskning vad som händer den dagen det blir dags. Burken kanske försvinner i ett svampmoln. Med Winblows och Exploder skulle det inte förvåna mig

Däremot har jag noterat att min nLiteade version av WinXP SP3 verkar vara stabilare än vanliga XP standard.
Nästa steg är kanske att jag gör en ännu "nLiteare" version och tar bort hela Exploder med alla tillbehör och kör Eldräven och Åskfågeln istället och OpenOffice istället för min vanliga Orifice XP.
Det enda som egentligen har avhållit mig från det sistnämnda är att Orifice och Exploder har en väldigt bra interaktion där man bara genom att klicka på en knapp kan redigera webbsidor i FrontPage och det tror jag inte går att få lika smidigt i alternativen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- Conseal
- Kontakt:
Oftast så får man med en cdskiva med disken .. den lär innehålla drivarna som behövs .. kolla om du har den kvar eller kolla wd's site ..
En del diskar har funktioner som är utöver ren usb-funktionalitet (typ maxtors one-touch) och då är det externa drivare .. kan vara så att de spökar lite .. så prova installera drivisen ..
En del diskar har funktioner som är utöver ren usb-funktionalitet (typ maxtors one-touch) och då är det externa drivare .. kan vara så att de spökar lite .. så prova installera drivisen ..
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
- adrian_vg
- Kontakt:
250GB låter som en 3,5"-enhet. Är du säker på att enbart ström från usb-porten räcker för att driva enheten??Tegfors skrev:Det är en extern disk på 250 GB, tillverkare Western Digital. Den drivs enbart på ström från datorn... Datorn köptes i feb/mars, disken inköptes i samma veva.
Intel duo core 2 sitter i, var hittar jag resten av informationen som efterfrågades??
Från http://www.westerndigital.com/en/produc ... riveid=453:
"USB powered - Powered directly from the USB port on your PC. No separate power supply is needed*.
* An optional cable is available for the few computers that limit power from the USB port."
===
===
- adrian_vg
- Kontakt:
Vilken modell av Passport du, specifikt? Finns fyra olika modeller listade på http://www.westerndigital.com/en/produc ... .asp?cat=9. Essentialen jag kollade på har ett uttag.Tegfors skrev:finns inte något uttag att stoppa in en extra sladd på den jag har, WD passport....
===
===
- adrian_vg
- Kontakt:
Hmmm... Jag undrar om den optionala kabeln de snackar om är en usb-y-kabel som man kopplar till en annan usb-port och på så sätt får mer ström utan att ha ett speciellt strömintag.Tegfors skrev:på baksidan står det:
WD2500XMS-00
===
===