Hur skaffar jag en ny nyckel?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Hur skaffar jag en ny nyckel?
Jag ringer lite sporadiskt till Honda City för att fråga dem, men i och med att jag inte kommer fram kan jag ju passa på att fråga här.
Den ena av mina två nycklar har börjat krångla så mot slutet på säsongen gick jag över till reservnyckeln.
Någon här inne som vet hur jag går tillväga för att skaffa en ny nyckel?
Den ena av mina två nycklar har börjat krångla så mot slutet på säsongen gick jag över till reservnyckeln.
Någon här inne som vet hur jag går tillväga för att skaffa en ny nyckel?
VFR -04:a
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4446
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
En ny måste beställas hos en certad honda dealer/mek som kan koda nyckeln utifrån den id-bricka som du ska ha förvarad på ett säkert ställe.
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Snackade nyss med Hela Hojen.
Glöm ID-taggen.
Tydligen måste man ner och köpa ett nyckelämne för ca 250 bagis. Sedan iväg och fräsa till det. Sedan tillbaka till t.ex. Hela Hojen MED hojen
Sedan tar det dem ca en halvtimme att koda om nyckeln mot hojen, vilket går på ca 3-400
Krångligt och dyrt.
Glöm ID-taggen.
Tydligen måste man ner och köpa ett nyckelämne för ca 250 bagis. Sedan iväg och fräsa till det. Sedan tillbaka till t.ex. Hela Hojen MED hojen

Sedan tar det dem ca en halvtimme att koda om nyckeln mot hojen, vilket går på ca 3-400

Krångligt och dyrt.
VFR -04:a
Jo det låter ju som ett alternativ. Tack för tipset.kennet skrev:Åk och prata med en nyckelsmed dom tar fram nycklar...fräser till den och kopierar koden från din gammla nyckel till den nya (inte dom som står vid köpcenter)....har gjort detta själv men då till bilar bla. Helt andra priser om man kan bortse från orginalet.
Men är det verkligen så enkelt ?
Jag frågade killen på Hela Hojen och han var väldigt tydlig med att de inte använde sig av ID-taggen överhuvudtaget. Det de gjorde var visst att koppla upp sig mot hojen på något sätt.
Låter nästan som en blåsning om det nu är så lätt att få det åtgärdat hos en låssmed. Visst att det är trevligt med ett originalämne men runt åttahundra för en nyckel känns lite blodigt.
VFR -04:a
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4446
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Kolla med MC-Hörnan för att jämföra priser ..... ska själv fixa en nyckel till .. känns sisådär om det kostar så mycket..
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Blir att ringa runt lite, men om det nu är så att de vill ha in hojen för att koda nyckeln (har svårt att tro att Hela Hojen skulle bluffa om det men samtidigt, varför då bemöda sig med att skicka med ID-taggen?) så blir det inte av förrens i vår i vilket fall.Conseal skrev:Kolla med MC-Hörnan för att jämföra priser ..... ska själv fixa en nyckel till .. känns sisådär om det kostar så mycket..
VFR -04:a
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4446
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
TunnisDavalito skrev:Blir att ringa runt lite, men om det nu är så att de vill ha in hojen för att koda nyckeln (har svårt att tro att Hela Hojen skulle bluffa om det men samtidigt, varför då bemöda sig med att skicka med ID-taggen?) så blir det inte av förrens i vår i vilket fall.Conseal skrev:Kolla med MC-Hörnan för att jämföra priser ..... ska själv fixa en nyckel till .. känns sisådär om det kostar så mycket..


På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Tycker det borde vara liknande system på bilar och hojar.....skadar inte att fråga. Tillverkade en nyckel med statspärr till en Golf -98 och kom då med bara orginal nyckeln, inget annat och allt funkade perfekt efteråt......kostade 499:- för ca 5år sedan....ny gick loss på över 1000 lappen då WAG ville ha in bilen för att kodas.Davalito skrev:Jo det låter ju som ett alternativ. Tack för tipset.kennet skrev:Åk och prata med en nyckelsmed dom tar fram nycklar...fräser till den och kopierar koden från din gammla nyckel till den nya (inte dom som står vid köpcenter)....har gjort detta själv men då till bilar bla. Helt andra priser om man kan bortse från orginalet.
Men är det verkligen så enkelt ?
Jag frågade killen på Hela Hojen och han var väldigt tydlig med att de inte använde sig av ID-taggen överhuvudtaget. Det de gjorde var visst att koppla upp sig mot hojen på något sätt.
Låter nästan som en blåsning om det nu är så lätt att få det åtgärdat hos en låssmed. Visst att det är trevligt med ett originalämne men runt åttahundra för en nyckel känns lite blodigt.
Utan hoj tyvärr
kennet skrev:Tycker det borde vara liknande system på bilar och hojar.....skadar inte att fråga. Tillverkade en nyckel med statspärr till en Golf -98 och kom då med bara orginal nyckeln, inget annat och allt funkade perfekt efteråt......kostade 499:- för ca 5år sedan....ny gick loss på över 1000 lappen då WAG ville ha in bilen för att kodas.Davalito skrev:Jo det låter ju som ett alternativ. Tack för tipset.kennet skrev:Åk och prata med en nyckelsmed dom tar fram nycklar...fräser till den och kopierar koden från din gammla nyckel till den nya (inte dom som står vid köpcenter)....har gjort detta själv men då till bilar bla. Helt andra priser om man kan bortse från orginalet.
Men är det verkligen så enkelt ?
Jag frågade killen på Hela Hojen och han var väldigt tydlig med att de inte använde sig av ID-taggen överhuvudtaget. Det de gjorde var visst att koppla upp sig mot hojen på något sätt.
Låter nästan som en blåsning om det nu är så lätt att få det åtgärdat hos en låssmed. Visst att det är trevligt med ett originalämne men runt åttahundra för en nyckel känns lite blodigt.
Tror det har med försäkringar att göra... Då du bara kopierar en befintlig nyckel så vet försäkringsbolaget inte hur många nycklar som finns i omlopp o då kan det kanske bli strul OM bilen/hojen blir stulen...
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...

Det låter ju faktiskt rimligt.Tegfors skrev:Tror det har med försäkringar att göra... Då du bara kopierar en befintlig nyckel så vet försäkringsbolaget inte hur många nycklar som finns i omlopp o då kan det kanske bli strul OM bilen/hojen blir stulen...
Hävdar ändå att det är en galet kostsam och tillkrånglad procedur, de får får gärna kassera min gamla nyckel istället.
VFR -04:a