Ny VFR, men vilken?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Jag har inte nån egen erfarenhet, men om man ska gå efter tester från tiden det begav sig, moderna köpguider och Bikes begagnatguide så är det väl egentligen bara en för mjuk fjädring som är problemet med en "gammel-VFR". Själv har jag en från -92, och de har ju som bekant inga fel överhuvudtaget...
Om nu ekonomin är ett bekymmer så skulle jag satsa på en VFR som kan klassikerförsäkras, meka själv och sen bara njuta.
Alternativ till VFR finns väl inga?

Om nu ekonomin är ett bekymmer så skulle jag satsa på en VFR som kan klassikerförsäkras, meka själv och sen bara njuta.
Alternativ till VFR finns väl inga?

VFR750F -92, grön
Jo det lutar nog mer och mer åt en 88-89 som det känns nu men det blir förmodligen inte aktuellt med ny hoj förens till våren. Men tråkigt känns det, jag gillar ju min hoj jättemycket! Synd att det ska vara så dyrt bara, helt sjukt hur mycket jag betalat i år.tersan skrev:Jag har inte nån egen erfarenhet, men om man ska gå efter tester från tiden det begav sig, moderna köpguider och Bikes begagnatguide så är det väl egentligen bara en för mjuk fjädring som är problemet med en "gammel-VFR". Själv har jag en från -92, och de har ju som bekant inga fel överhuvudtaget...![]()
Om nu ekonomin är ett bekymmer så skulle jag satsa på en VFR som kan klassikerförsäkras, meka själv och sen bara njuta.
Alternativ till VFR finns väl inga?
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Hade själv samma frågeställning som du trots att jag är lite äldre (dubbelt) och får billigare försäkring. Konstaterade att det skulle gå att åka billigast och därmed roligast per krona på en 88/89. 88:a kom det 17" hjul vilket gör däcken lättare att hitta, service mässigt så har du skruvjustering av ventilerna vilket gör justeringen enkel men behöver göras lite oftare. Läser man lite tester så är ju fjädringen lite mjuk men duger gott för forcerad körning på väg, och det går att åtgärda. Samma tester konstaterar att enkelsvingen inte var lika stadig som dubbeln, sen är det ju en smaksak med utseendet. Sen det roligaste av allt vikt/effekt förhållandet. 4-1 går ju också att ordna om det inte redan är bytt.
Tommy.
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Det låter ju vettigt. Frågan är bara hur många det är som verkligen har kollat ventilerna var 1200:e mil och om man borde oroa sig för sånt vid ett ev köp. Vikten är faktiskt en positiv grej med den äldre, den väger 15 kilo mindre än min nuvarande men med nästan samma effekt!Tommy Gsson skrev:Hade själv samma frågeställning som du trots att jag är lite äldre (dubbelt) och får billigare försäkring. Konstaterade att det skulle gå att åka billigast och därmed roligast per krona på en 88/89. 88:a kom det 17" hjul vilket gör däcken lättare att hitta, service mässigt så har du skruvjustering av ventilerna vilket gör justeringen enkel men behöver göras lite oftare. Läser man lite tester så är ju fjädringen lite mjuk men duger gott för forcerad körning på väg, och det går att åtgärda. Samma tester konstaterar att enkelsvingen inte var lika stadig som dubbeln, sen är det ju en smaksak med utseendet. Sen det roligaste av allt vikt/effekt förhållandet. 4-1 går ju också att ordna om det inte redan är bytt.
Tommy.
Har du kört mycket med passagerare och packning? Jag kan tänka mig att bakfjädringen kan börja gnälla då?
Du (och flera) refererar till lite olika tester, har du (eller någon annan) några på datorn som inte finns här på forumet?
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Har denna som inte finns på hemsidan, i övrigt så har jag sökt på nätet bara.Löfwall skrev:Det låter ju vettigt. Frågan är bara hur många det är som verkligen har kollat ventilerna var 1200:e mil och om man borde oroa sig för sånt vid ett ev köp. Vikten är faktiskt en positiv grej med den äldre, den väger 15 kilo mindre än min nuvarande men med nästan samma effekt!Tommy Gsson skrev:Hade själv samma frågeställning som du trots att jag är lite äldre (dubbelt) och får billigare försäkring. Konstaterade att det skulle gå att åka billigast och därmed roligast per krona på en 88/89. 88:a kom det 17" hjul vilket gör däcken lättare att hitta, service mässigt så har du skruvjustering av ventilerna vilket gör justeringen enkel men behöver göras lite oftare. Läser man lite tester så är ju fjädringen lite mjuk men duger gott för forcerad körning på väg, och det går att åtgärda. Samma tester konstaterar att enkelsvingen inte var lika stadig som dubbeln, sen är det ju en smaksak med utseendet. Sen det roligaste av allt vikt/effekt förhållandet. 4-1 går ju också att ordna om det inte redan är bytt.
Tommy.
Har du kört mycket med passagerare och packning? Jag kan tänka mig att bakfjädringen kan börja gnälla då?
Du (och flera) refererar till lite olika tester, har du (eller någon annan) några på datorn som inte finns här på forumet?
[img=http://img136.imagevenue.com/loc932/th_84287_Artikel_VFR_sid1_122_932lo.JPG][img=http://img232.imagevenue.com/loc167/th_84294_Artikel_VFR_sid2_122_167lo.JPG][img=http://img243.imagevenue.com/loc145/th_84303_Artikel_VFR_sid3_122_145lo.JPG][img=http://img256.imagevenue.com/loc412/th_84307_Artikel_VFR_sid4_122_412lo.JPG]
Kanske något för Conseal att lägga in i artiklar? Vet ej varifrån den kommer.
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Eller en sån här kanske?Tommy Gsson skrev:Har denna som inte finns på hemsidan, i övrigt så har jag sökt på nätet bara.Löfwall skrev:Det låter ju vettigt. Frågan är bara hur många det är som verkligen har kollat ventilerna var 1200:e mil och om man borde oroa sig för sånt vid ett ev köp. Vikten är faktiskt en positiv grej med den äldre, den väger 15 kilo mindre än min nuvarande men med nästan samma effekt!Tommy Gsson skrev:Hade själv samma frågeställning som du trots att jag är lite äldre (dubbelt) och får billigare försäkring. Konstaterade att det skulle gå att åka billigast och därmed roligast per krona på en 88/89. 88:a kom det 17" hjul vilket gör däcken lättare att hitta, service mässigt så har du skruvjustering av ventilerna vilket gör justeringen enkel men behöver göras lite oftare. Läser man lite tester så är ju fjädringen lite mjuk men duger gott för forcerad körning på väg, och det går att åtgärda. Samma tester konstaterar att enkelsvingen inte var lika stadig som dubbeln, sen är det ju en smaksak med utseendet. Sen det roligaste av allt vikt/effekt förhållandet. 4-1 går ju också att ordna om det inte redan är bytt.
Tommy.
Har du kört mycket med passagerare och packning? Jag kan tänka mig att bakfjädringen kan börja gnälla då?
Du (och flera) refererar till lite olika tester, har du (eller någon annan) några på datorn som inte finns här på forumet?
[img=http://img136.imagevenue.com/loc932/th_84287_Artikel_VFR_sid1_122_932lo.JPG][img=http://img232.imagevenue.com/loc167/th_84294_Artikel_VFR_sid2_122_167lo.JPG][img=http://img243.imagevenue.com/loc145/th_84303_Artikel_VFR_sid3_122_145lo.JPG][img=http://img256.imagevenue.com/loc412/th_84307_Artikel_VFR_sid4_122_412lo.JPG]
Kanske något för Conseal att lägga in i artiklar? Vet ej varifrån den kommer.
Tommy.
http://i126.photobucket.com/albums/p113 ... dag014.jpg



Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Tack för dom! 86-89 verkar ju vara en kanonhoj men det är lite dåligt utbud på 88/89:or så det blir till att leta under vintern.Tommy Gsson skrev: [img=http://img136.imagevenue.com/loc932/th_84287_Artikel_VFR_sid1_122_932lo.JPG][img=http://img232.imagevenue.com/loc167/th_84294_Artikel_VFR_sid2_122_167lo.JPG][img=http://img243.imagevenue.com/loc145/th_84303_Artikel_VFR_sid3_122_145lo.JPG][img=http://img256.imagevenue.com/loc412/th_84307_Artikel_VFR_sid4_122_412lo.JPG]
Kanske något för Conseal att lägga in i artiklar? Vet ej varifrån den kommer.
Tommy.
[quote="Tyrannosaurus] Eller en sån här kanske?
http://i126.photobucket.com/albums/p113 ... dag014.jpg
[/quote]
Haha! Den va inte vacker någonstans, caféracer?
http://i126.photobucket.com/albums/p113 ... dag014.jpg



Haha! Den va inte vacker någonstans, caféracer?

- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Skulle föreslå samma sak, men du hann före.Donner skrev:Klart snyggare med enkelsving men försäkringsmässigt är det ju sämre med 90-. Köp en 86-89 så kan du ju köra på den en sommar och sen byta till en 90 eller ta den högre försäkringskostnaden nästa sommar och köpa en 90 nu.
//Jocke

Om det funkar för dig med en gen3-viffer i runt två år skaffa en sån, sen köper du en vit gen4 från 1990. Du kommer att bli mycket nöjd!
När man pluggar får man dra ner på en del, men att äga och köra en gen3-viffer är ändå inget direkt nerköp. Alla viffrar är bra.
http://www.blocket.se/li?ca=10_s&q=vfr% ... 3&w=3&sp=1
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Det fanns fler i somras. Lite av lågsäsong för mc öht. Men det är en början iaf att du vet vad du vill ha. Blir bättre framåt mars-april nästa år.Löfwall skrev:Jo det får nog bli så, men isåfall känns 88/89 mest aktuellt och utbudet verkar som sagt inte det bästa, just nu ligger det ute 2 stycken i hela Sverige på blocket.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Hej, igen hittade ytterligare en artikel i mnina gömmor.
[img=http://img121.imagevenue.com/loc434/th_80176_Test_Motorb6rsen970609s1_122_434lo.JPG][img=http://img206.imagevenue.com/loc351/th_80183_Test_Motorb4rsen970609s2_122_351lo.JPG][img=http://img105.imagevenue.com/loc20/th_80191_Test_Motorb6rsen970609s3_122_20lo.JPG]
Visar att 88:an fick uppgraderad fjädring både fram och bak.
Tommy.
[img=http://img121.imagevenue.com/loc434/th_80176_Test_Motorb6rsen970609s1_122_434lo.JPG][img=http://img206.imagevenue.com/loc351/th_80183_Test_Motorb4rsen970609s2_122_351lo.JPG][img=http://img105.imagevenue.com/loc20/th_80191_Test_Motorb6rsen970609s3_122_20lo.JPG]
Visar att 88:an fick uppgraderad fjädring både fram och bak.
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Tack för dom! Vettig info!Tommy Gsson skrev:Hej, igen hittade ytterligare en artikel i mnina gömmor.
[img=http://img121.imagevenue.com/loc434/th_80176_Test_Motorb6rsen970609s1_122_434lo.JPG][img=http://img206.imagevenue.com/loc351/th_80183_Test_Motorb4rsen970609s2_122_351lo.JPG][img=http://img105.imagevenue.com/loc20/th_80191_Test_Motorb6rsen970609s3_122_20lo.JPG]
Visar att 88:an fick uppgraderad fjädring både fram och bak.
Tommy.
Kan ju ta ett litet prisexempel som gäller för mig. Pluggar också på heltid, kör en vfr från 93 som kostar mig ca 4300 kr/helf trots att man är skriven i zon 2-klass på försäkringen, så så dyrt behöver det inte bli..
//Stefan
//Stefan
******************************
Are you GOOD, or?!?
Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*
Kawasaki ZXR750 - 91 *Såld*
Kawasaki GPZ400 - 88 *Såld*
Are you GOOD, or?!?

Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*
Kawasaki ZXR750 - 91 *Såld*
Kawasaki GPZ400 - 88 *Såld*