Ny VFR, men vilken?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3235
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#16 Inlägg av Donner »

Jag har faktiskt inte testat nån 90 så jag vet inte skillnaden men är den hårdare än en 87:a så är det bara bra.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#17 Inlägg av tersan »

Jag har inte nån egen erfarenhet, men om man ska gå efter tester från tiden det begav sig, moderna köpguider och Bikes begagnatguide så är det väl egentligen bara en för mjuk fjädring som är problemet med en "gammel-VFR". Själv har jag en från -92, och de har ju som bekant inga fel överhuvudtaget... :wink:

Om nu ekonomin är ett bekymmer så skulle jag satsa på en VFR som kan klassikerförsäkras, meka själv och sen bara njuta.

Alternativ till VFR finns väl inga? :wink:
VFR750F -92, grön

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#18 Inlägg av Tomas »

tersan skrev:Jag har inte nån egen erfarenhet, men om man ska gå efter tester från tiden det begav sig, moderna köpguider och Bikes begagnatguide så är det väl egentligen bara en för mjuk fjädring som är problemet med en "gammel-VFR". Själv har jag en från -92, och de har ju som bekant inga fel överhuvudtaget... :wink:

Om nu ekonomin är ett bekymmer så skulle jag satsa på en VFR som kan klassikerförsäkras, meka själv och sen bara njuta.

Alternativ till VFR finns väl inga? :wink:
Jo det lutar nog mer och mer åt en 88-89 som det känns nu men det blir förmodligen inte aktuellt med ny hoj förens till våren. Men tråkigt känns det, jag gillar ju min hoj jättemycket! Synd att det ska vara så dyrt bara, helt sjukt hur mycket jag betalat i år.

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2167
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#19 Inlägg av Tommy Gsson »

Hade själv samma frågeställning som du trots att jag är lite äldre (dubbelt) och får billigare försäkring. Konstaterade att det skulle gå att åka billigast och därmed roligast per krona på en 88/89. 88:a kom det 17" hjul vilket gör däcken lättare att hitta, service mässigt så har du skruvjustering av ventilerna vilket gör justeringen enkel men behöver göras lite oftare. Läser man lite tester så är ju fjädringen lite mjuk men duger gott för forcerad körning på väg, och det går att åtgärda. Samma tester konstaterar att enkelsvingen inte var lika stadig som dubbeln, sen är det ju en smaksak med utseendet. Sen det roligaste av allt vikt/effekt förhållandet. 4-1 går ju också att ordna om det inte redan är bytt.
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#20 Inlägg av Tomas »

Tommy Gsson skrev:Hade själv samma frågeställning som du trots att jag är lite äldre (dubbelt) och får billigare försäkring. Konstaterade att det skulle gå att åka billigast och därmed roligast per krona på en 88/89. 88:a kom det 17" hjul vilket gör däcken lättare att hitta, service mässigt så har du skruvjustering av ventilerna vilket gör justeringen enkel men behöver göras lite oftare. Läser man lite tester så är ju fjädringen lite mjuk men duger gott för forcerad körning på väg, och det går att åtgärda. Samma tester konstaterar att enkelsvingen inte var lika stadig som dubbeln, sen är det ju en smaksak med utseendet. Sen det roligaste av allt vikt/effekt förhållandet. 4-1 går ju också att ordna om det inte redan är bytt.
Tommy.
Det låter ju vettigt. Frågan är bara hur många det är som verkligen har kollat ventilerna var 1200:e mil och om man borde oroa sig för sånt vid ett ev köp. Vikten är faktiskt en positiv grej med den äldre, den väger 15 kilo mindre än min nuvarande men med nästan samma effekt!

Har du kört mycket med passagerare och packning? Jag kan tänka mig att bakfjädringen kan börja gnälla då?

Du (och flera) refererar till lite olika tester, har du (eller någon annan) några på datorn som inte finns här på forumet?

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2167
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#21 Inlägg av Tommy Gsson »

Löfwall skrev:
Tommy Gsson skrev:Hade själv samma frågeställning som du trots att jag är lite äldre (dubbelt) och får billigare försäkring. Konstaterade att det skulle gå att åka billigast och därmed roligast per krona på en 88/89. 88:a kom det 17" hjul vilket gör däcken lättare att hitta, service mässigt så har du skruvjustering av ventilerna vilket gör justeringen enkel men behöver göras lite oftare. Läser man lite tester så är ju fjädringen lite mjuk men duger gott för forcerad körning på väg, och det går att åtgärda. Samma tester konstaterar att enkelsvingen inte var lika stadig som dubbeln, sen är det ju en smaksak med utseendet. Sen det roligaste av allt vikt/effekt förhållandet. 4-1 går ju också att ordna om det inte redan är bytt.
Tommy.
Det låter ju vettigt. Frågan är bara hur många det är som verkligen har kollat ventilerna var 1200:e mil och om man borde oroa sig för sånt vid ett ev köp. Vikten är faktiskt en positiv grej med den äldre, den väger 15 kilo mindre än min nuvarande men med nästan samma effekt!

Har du kört mycket med passagerare och packning? Jag kan tänka mig att bakfjädringen kan börja gnälla då?

Du (och flera) refererar till lite olika tester, har du (eller någon annan) några på datorn som inte finns här på forumet?
Har denna som inte finns på hemsidan, i övrigt så har jag sökt på nätet bara.
[img=http://img136.imagevenue.com/loc932/th_84287_Artikel_VFR_sid1_122_932lo.JPG][img=http://img232.imagevenue.com/loc167/th_84294_Artikel_VFR_sid2_122_167lo.JPG][img=http://img243.imagevenue.com/loc145/th_84303_Artikel_VFR_sid3_122_145lo.JPG][img=http://img256.imagevenue.com/loc412/th_84307_Artikel_VFR_sid4_122_412lo.JPG]

Kanske något för Conseal att lägga in i artiklar? Vet ej varifrån den kommer.
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#22 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tommy Gsson skrev:
Löfwall skrev:
Tommy Gsson skrev:Hade själv samma frågeställning som du trots att jag är lite äldre (dubbelt) och får billigare försäkring. Konstaterade att det skulle gå att åka billigast och därmed roligast per krona på en 88/89. 88:a kom det 17" hjul vilket gör däcken lättare att hitta, service mässigt så har du skruvjustering av ventilerna vilket gör justeringen enkel men behöver göras lite oftare. Läser man lite tester så är ju fjädringen lite mjuk men duger gott för forcerad körning på väg, och det går att åtgärda. Samma tester konstaterar att enkelsvingen inte var lika stadig som dubbeln, sen är det ju en smaksak med utseendet. Sen det roligaste av allt vikt/effekt förhållandet. 4-1 går ju också att ordna om det inte redan är bytt.
Tommy.
Det låter ju vettigt. Frågan är bara hur många det är som verkligen har kollat ventilerna var 1200:e mil och om man borde oroa sig för sånt vid ett ev köp. Vikten är faktiskt en positiv grej med den äldre, den väger 15 kilo mindre än min nuvarande men med nästan samma effekt!

Har du kört mycket med passagerare och packning? Jag kan tänka mig att bakfjädringen kan börja gnälla då?

Du (och flera) refererar till lite olika tester, har du (eller någon annan) några på datorn som inte finns här på forumet?
Har denna som inte finns på hemsidan, i övrigt så har jag sökt på nätet bara.
[img=http://img136.imagevenue.com/loc932/th_84287_Artikel_VFR_sid1_122_932lo.JPG][img=http://img232.imagevenue.com/loc167/th_84294_Artikel_VFR_sid2_122_167lo.JPG][img=http://img243.imagevenue.com/loc145/th_84303_Artikel_VFR_sid3_122_145lo.JPG][img=http://img256.imagevenue.com/loc412/th_84307_Artikel_VFR_sid4_122_412lo.JPG]

Kanske något för Conseal att lägga in i artiklar? Vet ej varifrån den kommer.
Tommy.
Eller en sån här kanske?
http://i126.photobucket.com/albums/p113 ... dag014.jpg
:? :shock: :claugh
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#23 Inlägg av Tomas »

Tack för dom! 86-89 verkar ju vara en kanonhoj men det är lite dåligt utbud på 88/89:or så det blir till att leta under vintern.

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#24 Inlägg av Tomas »

[quote="Tyrannosaurus] Eller en sån här kanske?
http://i126.photobucket.com/albums/p113 ... dag014.jpg
:? :shock: :claugh[/quote]

Haha! Den va inte vacker någonstans, caféracer? :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#25 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:Klart snyggare med enkelsving men försäkringsmässigt är det ju sämre med 90-. Köp en 86-89 så kan du ju köra på den en sommar och sen byta till en 90 eller ta den högre försäkringskostnaden nästa sommar och köpa en 90 nu.

//Jocke
Skulle föreslå samma sak, men du hann före. :lol:

Om det funkar för dig med en gen3-viffer i runt två år skaffa en sån, sen köper du en vit gen4 från 1990. Du kommer att bli mycket nöjd!

När man pluggar får man dra ner på en del, men att äga och köra en gen3-viffer är ändå inget direkt nerköp. Alla viffrar är bra.

http://www.blocket.se/li?ca=10_s&q=vfr% ... 3&w=3&sp=1
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#26 Inlägg av Tomas »

Jo det får nog bli så, men isåfall känns 88/89 mest aktuellt och utbudet verkar som sagt inte det bästa, just nu ligger det ute 2 stycken i hela Sverige på blocket.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#27 Inlägg av adrian_vg »

Löfwall skrev:Jo det får nog bli så, men isåfall känns 88/89 mest aktuellt och utbudet verkar som sagt inte det bästa, just nu ligger det ute 2 stycken i hela Sverige på blocket.
Det fanns fler i somras. Lite av lågsäsong för mc öht. Men det är en början iaf att du vet vad du vill ha. Blir bättre framåt mars-april nästa år.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2167
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#28 Inlägg av Tommy Gsson »

Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#29 Inlägg av Tomas »


Användarvisningsbild
H2SO4
Donator 2012
Inlägg: 127
Blev medlem: tis dec 26, 2006 12:36
Ort: Bohus

#30 Inlägg av H2SO4 »

Kan ju ta ett litet prisexempel som gäller för mig. Pluggar också på heltid, kör en vfr från 93 som kostar mig ca 4300 kr/helf trots att man är skriven i zon 2-klass på försäkringen, så så dyrt behöver det inte bli..

//Stefan
******************************
Are you GOOD, or?!? ;-)
Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*
Kawasaki ZXR750 - 91 *Såld*
Kawasaki GPZ400 - 88 *Såld*

Skriv svar