Angående serviceintervallerna
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Angående serviceintervallerna
Så var det dags för service, igen. Den här gången dessutom 2400-mila.
Nu tycker väl ingen att det dröjer för länge mellan gångerna, men var 600:e mil där de oftast bara har att titta på grejerna, byta vätskor och sedan skruva ihop allt igen känns inte alltid så kul. Jag åker lätt 600 mil per säsong och börjar redan tröttna på att ringa mekar.
Visst, det är bara att bita ihop om man vill ha stämpeln, men ser intervallfrekvensen ut så här på liknande hojar?
Nu ska man väl inte jämföra med bil-intervaller, (eller?) men 600 mil på VFR känns ynkligt.
Om jag byter hoj, vilket jag självfallet aldrig skulle göra, kommer jag vis av tidigare lärdomar se över serviceintervallerna lite extra.
Nu tycker väl ingen att det dröjer för länge mellan gångerna, men var 600:e mil där de oftast bara har att titta på grejerna, byta vätskor och sedan skruva ihop allt igen känns inte alltid så kul. Jag åker lätt 600 mil per säsong och börjar redan tröttna på att ringa mekar.
Visst, det är bara att bita ihop om man vill ha stämpeln, men ser intervallfrekvensen ut så här på liknande hojar?
Nu ska man väl inte jämföra med bil-intervaller, (eller?) men 600 mil på VFR känns ynkligt.
Om jag byter hoj, vilket jag självfallet aldrig skulle göra, kommer jag vis av tidigare lärdomar se över serviceintervallerna lite extra.
VFR -04:a
Håller med att 600mil är lite överdrivet, de har ju oljebyte var 1200:a.
de skulle vara bättre med 1000mila service...och oljebyte då åxå.
1000milaservice har de andra märkena.
tror de var för att Honda var först med femårsgarantin...då blev de 600milintervall.
de skulle vara bättre med 1000mila service...och oljebyte då åxå.
1000milaservice har de andra märkena.
tror de var för att Honda var först med femårsgarantin...då blev de 600milintervall.
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
Honda tar bort kravet på att 600mila service ska göras på auktoriserad verkstad, läste jag någonstans för ett tag sedan. Det gäller förmodligen inte äldre hojar men väl nya. 600mila service inehåller inget annat än kontroller och enkla grejor typ smörjning av vajrar, inga delar/vätskor byts (såvida man inte hittar problem vid kontrollerna).
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
Yes, det är inte längre ett krav att utföra 600-milsservicen vid auktoriserad verkstad (eller verkstad över huvud taget). Denna service omfattar bara kontroll av broms- och kopplingsvätska, bromsbelägg och tomgångsvarvtal - i alla fall på VFR - så denna får man lov att utföra själv. Det finns en 3000-milsservice som är exakt likadan, den kan man också göra själv. Men alla andra, med 600 mil emellan skall (enligt Honda) utföras på auktoriserad verkstad.Göingen skrev:Honda tar bort kravet på att 600mila service ska göras på auktoriserad verkstad, läste jag någonstans för ett tag sedan. Det gäller förmodligen inte äldre hojar men väl nya. 600mila service inehåller inget annat än kontroller och enkla grejor typ smörjning av vajrar, inga delar/vätskor byts (såvida man inte hittar problem vid kontrollerna).
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
På VFR är det så i alla fall - enligt Honda MC center i Göteborg - och det är ganska sannolikt att servicarna är tämligen lika på andra "liknande" Hondor också. Men ja, jag håller med dig, 1000 mil hade känts rimligt. Inte kul att behöva åka till verkstaden 2-3 per säsong. Egentligen hade det inte varit svårt att förflytta vissa fixa-/kolla-punkter så att det hade räckt med en stor service var 1200 mil, sen skulle man kunna göra små mellanservicar (typ 600-mils) själv. Men men, lämnar de 5 års garanti vill de givetvis dra in pengar någonstans...Davalito skrev:Så verkstadskravet vid 3000 mil har försvunnit? Det låter ju som ett steg i rätt riktning.
Men som sagt, var 1000:e mil skulle kännas ok. Men för nu är det bara att fortsätta dra ner byxorna och böja sig fram över sadeln var 600:e mil.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Litet lyft av denna tråd.
Min 97:ans viffer har gått runt 6500mil. Känns som om det börjar bli dags för en service. Förre tyske ägaren hade en helt ifylld servicebok fram till förrförra året. Det enda jag gjort på bågen sen jag köpte den, är att byta olja och filter två gånger förra året.
*Hur viktig är egentligen (verkstads)servicen på en 12 år gammal VFR, dvs lönar det sig alls eller räcker det med att man kollar olja och så och inte tar den till verkstad om det inte uppenbart är nåt fel på den?
* Ingår ventilspelinställning och förgasarsynk i nån service?
Tycker det börjat smälla lite ur avgasröret vid gasavslag. På min R100RS jag hade förut var detta ett tydligt tecken på att förgasarna inte var helt i synk. Dessutom tycker jag ventilerna klapprar/klickar mer än förra året, därav frågan om service.
Min 97:ans viffer har gått runt 6500mil. Känns som om det börjar bli dags för en service. Förre tyske ägaren hade en helt ifylld servicebok fram till förrförra året. Det enda jag gjort på bågen sen jag köpte den, är att byta olja och filter två gånger förra året.
*Hur viktig är egentligen (verkstads)servicen på en 12 år gammal VFR, dvs lönar det sig alls eller räcker det med att man kollar olja och så och inte tar den till verkstad om det inte uppenbart är nåt fel på den?
* Ingår ventilspelinställning och förgasarsynk i nån service?
Tycker det börjat smälla lite ur avgasröret vid gasavslag. På min R100RS jag hade förut var detta ett tydligt tecken på att förgasarna inte var helt i synk. Dessutom tycker jag ventilerna klapprar/klickar mer än förra året, därav frågan om service.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
- adrian_vg
- Kontakt:
Måste vara om man har kamkedja det där, va'?Rerun skrev:Åtminstone på nyare modeller ska ventilspel kontrolleras varje 2400 mil.adrian_vg skrev:* Ingår ventilspelinställning och förgasarsynk i nån service?
===
===
Ventiljustering krävs oavsett vilken drivning man har på kamaxlarna. Vad du slipper med kuggdrivning är underhåll av kamkedja/rem.adrian_vg skrev:Måste vara om man har kamkedja det där, va'?Rerun skrev:Åtminstone på nyare modeller ska ventilspel kontrolleras varje 2400 mil.adrian_vg skrev:* Ingår ventilspelinställning och förgasarsynk i nån service?
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
- GreenGiant
- Medlem
Jag vad bra att du tog upp denna tråden igen adrian
Jag tänkte kolla med er.
Jag & en polare är grymt sugna på att införskaffa oss vars en VFR800 Vtec -02-..
Vad jag har förstått så är serviceintervallet var 600mil.
Men vad kostar en service ungefär, jag vet att det kan skifta mellan dom olika ställen runt om i landet.
Men det kan vara bra med en fingervisning iaf.
Tacksam för svar.
Mvh GG

Jag tänkte kolla med er.
Jag & en polare är grymt sugna på att införskaffa oss vars en VFR800 Vtec -02-..
Men vad kostar en service ungefär, jag vet att det kan skifta mellan dom olika ställen runt om i landet.
Tacksam för svar.
Mvh GG
Kör 9-5 Aero & en VF400F-84
Vill ha en VFR800 Vtec
Vill ha en VFR800 Vtec
- adrian_vg
- Kontakt:
Så är det. Hjärnsläpp...Göingen skrev:Ventiljustering krävs oavsett vilken drivning man har på kamaxlarna. Vad du slipper med kuggdrivning är underhåll av kamkedja/rem.

===
===
På min 02 kostade 600 mila servicen 1290:-, 1200 mila kostade 2583:- (den är gjord förra året)då byttes alla vätskor (utom kylar),nästa 1800 mil då ska enl. service intervallerna luftfiltret bytas och broms och kopplingsvätska om dom 2 inte byttes vid förra (dom byts vid 1800 eller vartannat år om det kommer före) vid 2400 om jag fortfarande lever så kommer "stora" 2400 mila ser. med ventilspelkoll,tändstiftbyte osv,den lär nog kosta en slant..har inte kollat,annars i övrigt så är hojen skitkul att köra!GreenGiant skrev:Jag vad bra att du tog upp denna tråden igen adrian![]()
Jag tänkte kolla med er.
Tacksam för svar.
Mvh GG
vfr 800 -02
- GreenGiant
- Medlem
Tack för svaret vfr801vfr801 skrev:På min 02 kostade 600 mila servicen 1290:-, 1200 mila kostade 2583:- (den är gjord förra året)då byttes alla vätskor (utom kylar),nästa 1800 mil då ska enl. service intervallerna luftfiltret bytas och broms och kopplingsvätska om dom 2 inte byttes vid förra (dom byts vid 1800 eller vartannat år om det kommer före) vid 2400 om jag fortfarande lever så kommer "stora" 2400 mila ser. med ventilspelkoll,tändstiftbyte osv,den lär nog kosta en slant..har inte kollat,annars i övrigt så är hojen skitkul att köra!GreenGiant skrev:Jag vad bra att du tog upp denna tråden igen adrian![]()
Jag tänkte kolla med er.
Tacksam för svar.
Mvh GG

Jo jag har provkört 2st vtec & 1 vfr800 Fi äldre modellen, men jag fastnade för vtecen.
Helt annan hoj i jämförelse

//GG
Kör 9-5 Aero & en VF400F-84
Vill ha en VFR800 Vtec
Vill ha en VFR800 Vtec
- adrian_vg
- Kontakt:
Fick en prisuppgift på ett ställe här i Uppsala på enbart ventilkoll och ev justering av desamma.
Ventilkontrollen enbart: ca 2000kr
Justering (beroende på antal) 500-1000kr
Känns ganska blodigt... Är detta ett normalpris månne?
Ventilkontrollen enbart: ca 2000kr
Justering (beroende på antal) 500-1000kr
Känns ganska blodigt... Är detta ett normalpris månne?
Senast redigerad av adrian_vg den fre jun 19, 2009 12:52, redigerad totalt 1 gånger.
===
===