adrian_vg skrev:Tyrannosaurus skrev:Om du nu absolut ska köra på Biltemaolja i hojen, kör då åtminstone på den bästa dom har även om den också luktar spillolja

Det är dyrare att renovera motorn

Du menar Biltemas Racingolja eller hur? Jag tänkte på det också först, men fick intrycket av de tidigare inläggen i denna tråd att racingoljan är nån sorts esterolja som inte alltid funkar bra med "vanliga" motorer vid "vanlig" körning.
Är jag ute och cyklar nu? Förbereder dumstruten utifall att...

Du behöver nog inte förbereda någon dumstrut, jag vet inte heller riktigt vad esterolja innebär. Det har nog iaf inget med Martin Jungs Esteeeer att göra

Jag tror esterolja är syntetisk, själv kör jag på ren mineral, men en av de bästa som finns och som är minst lika bra som de bästa synteterna.
Hur som helst, i mc-världen, och nu snackar jag om fyror med en litereffekt långt över 100 hk och inte slöa fiskebåtar, så finns det inget som heter "vanliga motorer". Det är högtrimmade grejer byggda med små toleranser även om vissa sporthojar är så trimmade att det är ett under att dom inte flyger isär. Så kör du på racingolja, din motor kommer att tacka dig.
Bara en liten jämförelse med anledningar av trimningsgrad. Jag var i slutet av 70-talet eller början av 80-talet mycket nära att köpa en rejält preppad CB750, balanserad och blueprintad, 900cc, RC kammar, Golden Rod stakar, två Weberförgasare, Bassanisystem mm. Den hade väl ca. 100 hk och när man drog igång den så stog det praktiskt taget och studsade på tomgång "PRA-PRA-PRA-PRA".
Jag blev avrådd att köpa den av han som hade trimmat den som menade att jag kommer att få skruva mer än köra. Istället köpte jag en fin ISR-utrustad CB750/820... Som jag senare kraschade

men det är en annan historia.
Dagens hojar har nästan dubbelt så mycket effekt på nästan samma kubik och startar och puttar snällt på tomgång som vilken Volvo som helst

Det är bara att konstatera att utvecklingen går framåt även för den gamla Ottomotorn
adrian_vg skrev:Tyrannosaurus skrev:Sen gillar jag personligen inte Castrol heller, det är en amerikansk lågprisolja även om den är dyr här, men det är en annan sak.
Är den amerikansk?? Trodde den var brittisk, och därför okej.
Nu slog du nog mig på fingrarna för troligen har du rätt. Men som jag sa så finns det betydligt bättre oljor.
Förresten, måste nedersta kåpdelen av vid filterbytet? Har inte kollat i servicemanualen än. Byter oljan och filtret om nån vecka, så fort jag hittat nåt att samla upp spilloljan i.
Det bör inte behövas när det är original, men det är nog andra som vet bättre. Jag måste däremot ta av underkåpan vid oljebyte och även vid påfyllning då den inte är original. Men det är lätt gjort på en minut med snabbskruv.
En femliters oljedunk som du skär upp på sidan funkar utmärkt som tråg.