Tänk vad lycklig man var innan Blocket och Tradera...
Jag kunde inte motstå en sats tillbakaflyttade fotpinnar till min VFR, men vad gör jag nu? Om jag monterar dem, vad kan jag förvänta mig? Förutom lite trevligt garagepyssel förstås...
Nån som provat på sin VFR och kan delge sina erfarenheter?
Har inte testat än men dom ligger och väntar här i en kartong.
Blir till att fixa under vintern tillsammans med alla andra planer.
Hittade oxå mina på blocket till ett oemotståndligt pris.
Tänkte fixa så att dom blir ställbara då det kan vara jobbigt annars på långturer.
Är dina oxå fasta?
tersan skrev:Mina är inte ställbara, men vilka effekter får det vid långfärder?
Jag trodde att man flyttade fotpinnarna för att kunna lägga ner hojen mer, men jag vet inte om det är ett problem på en VFR.
misstänker att pinnarna gör att du kommer lite längre bak med fötterna och lite högre upp vilket gör att ni får en kraftigare vinkel på benen... ni kommer automatiskt att ligga lite mer framåt o blir lite enklare vid aktiv körning... o den som gillar aktiv körning kan +a på med lägre styrhalvor så blir det ännumer... ni kanske vet en som har lägre styrhalvor???
tersan skrev:Mina är inte ställbara, men vilka effekter får det vid långfärder?
Jag trodde att man flyttade fotpinnarna för att kunna lägga ner hojen mer, men jag vet inte om det är ett problem på en VFR.
misstänker att pinnarna gör att du kommer lite längre bak med fötterna och lite högre upp vilket gör att ni får en kraftigare vinkel på benen... ni kommer automatiskt att ligga lite mer framåt o blir lite enklare vid aktiv körning... o den som gillar aktiv körning kan +a på med lägre styrhalvor så blir det ännumer... ni kanske vet en som har lägre styrhalvor???
Ok... tror jag. Med mina 195 cm är benvinklarna rätt hyfsade redan, om man säger så...
tersan skrev:Mina är inte ställbara, men vilka effekter får det vid långfärder?
Jag trodde att man flyttade fotpinnarna för att kunna lägga ner hojen mer, men jag vet inte om det är ett problem på en VFR.
misstänker att pinnarna gör att du kommer lite längre bak med fötterna och lite högre upp vilket gör att ni får en kraftigare vinkel på benen... ni kommer automatiskt att ligga lite mer framåt o blir lite enklare vid aktiv körning... o den som gillar aktiv körning kan +a på med lägre styrhalvor så blir det ännumer... ni kanske vet en som har lägre styrhalvor???
Ok... tror jag. Med mina 195 cm är benvinklarna rätt hyfsade redan, om man säger så...
då nästa steg för dig att köpa en höjningsats bak dådå tror det kostar ca 1400kr 2.5 cm gör ganska mycket o blir ännu skönare. lättare att ta kurvor då du fallar lite lättare in i dom i den vinklen
tersan skrev:Mina är inte ställbara, men vilka effekter får det vid långfärder?
Jag trodde att man flyttade fotpinnarna för att kunna lägga ner hojen mer, men jag vet inte om det är ett problem på en VFR.
Japp man flyttar dom för att kunna lägga ner mer. Men får till på köpet en mer extrem vinkel på benen vilket kan vara tröttsamt vid långturer.
Mina är inte heller ställbara men tänkte göra dom det. Alltid kul med vinterprojekt.
Precis .. ??????????? jag flyttar gärna up fotpinnarna en cm eller två .. jag har tagit bort den lilla pinnen som siter på dem men det tar fortfarande i marken ibland.
Det är bara att testa, funkar det inte får man väl sätta tillbaka originalen.
Förutom att körställningen blir mer liggande, som Invalido sa, så ändras tyngdpunkten på hojen så det blir en helt ny känsla på hojen som kräver lite tillvänjningen.
Jag har aldrig kört med bakåtflytt utom på den nuvarande för en del år sen, men för mig funkade det inte alls.
Ok, det är väl bara att testa då... borde inte ta så lång tid att montera. Eller montera av ifall det inte funkar...
Conseal, mina pinnar är gamla hederliga Raask (www.raask.se) som dök upp på Tradera. Finns ju nytt också, kanske även från andra fabrikat men det har jag inte kollat. Det var liksom ett impulsköp.