Däck för banåkning
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Däck för banåkning
Kan någon rekommendera ett bra däck för VFR 800 -01 som passar för banåkning i första hand.



Skämt å sido, vi kör med metzelers racedäck, vi har kört på dom i 4 säsonger i ERF-serien. om fungerar bra. Bra grepp o hyfsad hållbarhet!
Sen är ju frågan om du ska använda dom enbart på bana eller om de ska vara godkända för gata?
Z6 sportech har fått god kritik...
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...

- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4446
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Du vinner säkert lite på att välja Pilot Power istället för Pilot Road .. eller ... vinner i tid förlorar ekonomiskt för du behöver säkert byta dem strax efter .. annars så greppar dunlop bra ... körde med brorsans hoj som har dunlop och efter ett par inuter var de som tuggummi .. satt som klistrad.
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Jag har kört 6 bandagar på Pilot Road 2 nu och har inget att klaga på. Beror väl iofs på vilken körstil man har och hur aggresiv man är men jag har inte upplevt några problem med greppet.
Under 3 dagar med Actionpics på GR så var det en i licensgruppen som också körde PR2 och upplevde bar lite släpp sista dagen, det var varmt dessa dagar ska tilläggas.
Iom att effekten inte är så stor (suck) så funkar det riktigt bra.
Detta är mina erfarenheter men jag har å andra sidan inte testat något annat däck heller.
Under 3 dagar med Actionpics på GR så var det en i licensgruppen som också körde PR2 och upplevde bar lite släpp sista dagen, det var varmt dessa dagar ska tilläggas.
Iom att effekten inte är så stor (suck) så funkar det riktigt bra.
Detta är mina erfarenheter men jag har å andra sidan inte testat något annat däck heller.
Tack för goda råd.
Jag har kört omkull några gånger tidigare med min förra hoj, en cbr 600. Varje gång har det varit så att framdäcket tappat fästet i kurvorna och så kanar man iväg. Det här har hänt väldigt plötsligt utan någon som helst förvaning om vad som är på väg att hända. Eller det är i alla fall så som jag har upplevt det. Har varit på några bandagar i år och snackat med folk som kör betydligt fortare än jag. Dom menar på att ett bra däck släpper lite sakta och försiktigt istället för att ha en knivskarp gräns mellan fäste och inget fäste alls. Med ett sådant däck som "släpper sakta" ska man ha en chans att kunna rädda situationen. Hur man nu gör det...
Med tanke på vad det kostar att laga trasiga kåpor och det allmänna obehaget att köra omkull betalar i vart fall jag gärna lite mer för ett däck med bättre grepp men sämre livslängd. Jag tror jag testar pilot power får vi se hur det känns. Däcken som sitter på nu är Dunlop. Jag skulle inte bli förvånad om det är orginaldäcken som har suttit på sen hojen var ny. Så oavsett vad jag byter till lär det inte bli sämre i alla fall.
Vad jag dock inte förstår är hur dom här olika däcken uppför sig i olika situationer. Är det alltså så att vanliga gat-däck egentligen har bättre fäste än ett race-däck vid vanlig körning på vanliga vägar eftersom dom har bättre grepp vid låga arbetstemperaturer? Stämmer det att ett race-däck måste bli vädligt varmt innan greppet blir optimalt?
Hälsningar / Mattias
Jag har kört omkull några gånger tidigare med min förra hoj, en cbr 600. Varje gång har det varit så att framdäcket tappat fästet i kurvorna och så kanar man iväg. Det här har hänt väldigt plötsligt utan någon som helst förvaning om vad som är på väg att hända. Eller det är i alla fall så som jag har upplevt det. Har varit på några bandagar i år och snackat med folk som kör betydligt fortare än jag. Dom menar på att ett bra däck släpper lite sakta och försiktigt istället för att ha en knivskarp gräns mellan fäste och inget fäste alls. Med ett sådant däck som "släpper sakta" ska man ha en chans att kunna rädda situationen. Hur man nu gör det...
Med tanke på vad det kostar att laga trasiga kåpor och det allmänna obehaget att köra omkull betalar i vart fall jag gärna lite mer för ett däck med bättre grepp men sämre livslängd. Jag tror jag testar pilot power får vi se hur det känns. Däcken som sitter på nu är Dunlop. Jag skulle inte bli förvånad om det är orginaldäcken som har suttit på sen hojen var ny. Så oavsett vad jag byter till lär det inte bli sämre i alla fall.
Vad jag dock inte förstår är hur dom här olika däcken uppför sig i olika situationer. Är det alltså så att vanliga gat-däck egentligen har bättre fäste än ett race-däck vid vanlig körning på vanliga vägar eftersom dom har bättre grepp vid låga arbetstemperaturer? Stämmer det att ett race-däck måste bli vädligt varmt innan greppet blir optimalt?
Hälsningar / Mattias
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Ja, du har fattat korrekt. Gummiblandning, mönster och uppbyggnad skiljer mellan gat- och rejsdäck, vilket bland annat medför att lämpliga arbetstemperaturer blir helt annorlunda. Vissa gatdäck blir såphala redan efter två varv runt en bana, samtidigt som ett rejsdäck kanske inte ens kommit i arbetstemperatur vid det laget.DLC skrev:Vad jag dock inte förstår är hur dom här olika däcken uppför sig i olika situationer. Är det alltså så att vanliga gat-däck egentligen har bättre fäste än ett race-däck vid vanlig körning på vanliga vägar eftersom dom har bättre grepp vid låga arbetstemperaturer? Stämmer det att ett race-däck måste bli vädligt varmt innan greppet blir optimalt?
Hälsningar / Mattias
Nu är jag inte så bevandrad i hojdäck (fortåkning med bil är mitt huvudintresse), men dessutom har jag för mig att rejsdäck för hoj är anpassade för bra fäste vid nedlägg. Kör man mest upprätt i landsvägstempo så funkar det alltså inte någe vidare.
VFR750F -92, grön
Jag skicka på ett par Dunlop GP racer, eller var det qualifier? Kikar senare och editerar.tedman skrev:Något jag glömde säga är ju att olika däck har ju olika profil.
Skulle faktiskt vilja prova ett lite rejsigare däck för att se om loket blir lite mer lättsvängt
Att få denna rejsiga branta profil var som natt och dag jämfört med mina tidigare M Road. Helt annan hoj.
Ang hur däck släpper.
Det är stor skillnad i hur däck beter sig när dom släpper. Vissa släpper lite tidigare och mjukt andra senare och brutalt. Michelin är kända för att släppa lite "konstigt" helt utan förvarning och brutalt och det gäller mer eller mindre alla deras däck i Pilot serien. Vissa upplever det och säger aldrig mer michelin andra inträffar det aldrig för.
Mina Dunlop släpper mjukt och helt odramatiskt, första gången undrade jag nästan vad det va som hände, nu vet jag och kan i lugn och ro rädda mej ur knipan.
För bana hade jag rekomenderat något sportigt gat däck, så som pilot power eller motsvarande hos andra fabrikat.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se
Michelin är bra däck inget snack om saken. Troligtvis en utav dom absolut bästa. Skulle inte tveka om plånboken medger pilot power.DLC skrev:Hum det här blir inte lätt. Nu har flera talat varmt om Michelin när det plötsligt komer ett inläg som utmålar Michelin för att vara ökända för plötsliga och oförutsägbara släpp.
Så förvirrande...
Men plötsligt, oförberett och behöver inte alls vara vid fullt nedlägg, är tyvärr något som bara michelin lider av. Kommer aldrig fram vid däckstest, men man hör detta endå. Vissa räceråkare kan surra om detta, vissa gatåkare råkar ut för detta, vissa gatåkare på bana.
Varför vet nog ingen men att det har med temp och halka vet alla. Troligtvis en tillfällig överhettning är svaret på problemet.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se