Drivpaketsbyte VTEC
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Drivpaketsbyte VTEC
Jag ska byta ut drivpaketet i veckan och funderar lite på hur jag smartast ska göra. Det enda (det kommer säkert fler grejer när jag väl börjat) jag egentligen oroar mig över är demonteringen av slavcylindern till kopplingen, hur ska jag göra för att slippa oljespill?
Går det att kapa kedjan utan kedjebrytare?
//Tomas
Går det att kapa kedjan utan kedjebrytare?
//Tomas
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4446
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Kolla guiden jag gjorde .. borde vara ganska lika.
Oljespill lär du få .. men om du drar en gummisnodd runt cyllen och ger fan i kopplingshandtaget borde du klara dig rätt bra.
Kapa kedjan utan brytare borde gå bra med vinkelslip.. den ska ju änså slängas.
Oljespill lär du få .. men om du drar en gummisnodd runt cyllen och ger fan i kopplingshandtaget borde du klara dig rätt bra.
Kapa kedjan utan brytare borde gå bra med vinkelslip.. den ska ju änså slängas.
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- interceptor
- Medlem
- Inlägg: 89
- Blev medlem: sön jul 15, 2007 21:34
fick det gjort på verkstad för 1800 inkl allt.
en fin rk x-ringskedja med 2 st typ originaldrev.
jag funderade på att göra det själv, men näää, inte för 200 kr.
en bra nitare kostar ju bara den 1500 kr.
nita ALLTID !!!!!
en fin rk x-ringskedja med 2 st typ originaldrev.
jag funderade på att göra det själv, men näää, inte för 200 kr.
en bra nitare kostar ju bara den 1500 kr.
nita ALLTID !!!!!
Totalt 1 användare online :: 1 registrerad, 0 dolda och 0 gäster.
Registrerade användare online: interceptor
Registrerade användare online: interceptor
Vet inte hur mycket det skiljer från min -98:a, men jag bytte iaf igår, helt utan oljespill. Lossade aldrig kåpan som sitter över slavcylindern, plockade bara bort hela paketet med hastighetsmätarfjongen och allt i ett stycke och lätt hänga där i slangarna. Gick utmärkt!
VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)
Det verkar ju smidigt, jag tror inte det skiljer mycket från 98:an. Vad hade du för kedjelås?PerJohan skrev:Vet inte hur mycket det skiljer från min -98:a, men jag bytte iaf igår, helt utan oljespill. Lossade aldrig kåpan som sitter över slavcylindern, plockade bara bort hela paketet med hastighetsmätarfjongen och allt i ett stycke och lätt hänga där i slangarna. Gick utmärkt!
//Tomas
Jag hade nitlås och satte även dit nitlås efteråt igen. Lånade nitverktyg på Addemoto för en depositionsavgift, hur smidigt som helst.Löfwall skrev: Det verkar ju smidigt, jag tror inte det skiljer mycket från 98:an. Vad hade du för kedjelås?
//Tomas
VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)
Tack för svar! Nu är drivpaketet fixat och det gick utan att ta bort bakhjul kedjeskydd, sidokåpa, slavcylinder och hastighetssensorn. Jag lossade iofs på ett par skruv i sidokåpan och kedjeskyddet för att kunna bända undan lite.
Jag gjorde dock misstaget att INTE ge fan i kopplingen så det blev till att kladda och demontera lite ändå. Jaja, man lär sig av sina misstag antar jag.
Jag har tillfälligt monterat clipslås för att kunna ta mig till en verkstad där dom nitar kedjan åt mig, smidigt som tusan!
//Tomas
Jag gjorde dock misstaget att INTE ge fan i kopplingen så det blev till att kladda och demontera lite ändå. Jaja, man lär sig av sina misstag antar jag.
Jag har tillfälligt monterat clipslås för att kunna ta mig till en verkstad där dom nitar kedjan åt mig, smidigt som tusan!
//Tomas
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4446
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Rip-off ... 25:-/st på honda mc-center (MC-Hörnan)Löfwall skrev:Hehe, dom clipsen har en tendens att gå sönder! Dom är inte gratis heller kan jag tala om, jag tror jag betalade runt 60 kr/st.PerJohan skrev:Jag lyckades dra sönder det sista hela plastclipset som sitter mitt under kåpan när jag plockade av mig, skitclips!
//Tomas
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Såg någonstans att man kunde köpa dom i stora påsar till mycket bra pris.tedman skrev:Jag tycker 25:-/st oxå är rip-off!Conseal skrev:
Rip-off ... 25:-/st på honda mc-center (MC-Hörnan)
Kan ha varit på VFRD. Skall kolla upp det närmre.
Själv har jag ersatt några med vanliga plastpluggar som håller tex dörrsidor i bilar. Billiga och verkar funka.

Edit: Hittade länken: http://www.thefastenerwarehouse.com/cat ... 509109.htm
Vet inte om det blir lönt att skicka till Sverige. Skall kolla om jag kan hitta dom "här hemma".
utveckla =)
Löfwall, kan du inte utveckla det där lite?
Du bytte alltså dreven utan att ens ta lös hela sidokåpan och lossade bara skruvarna på skyddskåpan till fram drevet?
Jag har pestat Invalido om lite info om det på vtec och fått bra snabba svar men ville bara få veta säkert om det va så lätt på vtecen då det enda jag tänkte göra var byta till 15 kugg fram.
(sweet å slippa köpa olja, ha av däcket etc då)
Btw, Tjenare tjenare på er alla, e ny på forumet men haft viffern ett tag =)
Du bytte alltså dreven utan att ens ta lös hela sidokåpan och lossade bara skruvarna på skyddskåpan till fram drevet?
Jag har pestat Invalido om lite info om det på vtec och fått bra snabba svar men ville bara få veta säkert om det va så lätt på vtecen då det enda jag tänkte göra var byta till 15 kugg fram.
(sweet å slippa köpa olja, ha av däcket etc då)
Btw, Tjenare tjenare på er alla, e ny på forumet men haft viffern ett tag =)
----------------------------------------------
Picture it now, See just how,
The Lies and Deceit gain a little more Power
Picture it now, See just how,
The Lies and Deceit gain a little more Power
själv plocka jag av den då jag tyckte det va lättare att passa in hylsan till skruven på drevet när den va av... menar 2st skruvarLöfwall skrev:Det verkar ju smidigt, jag tror inte det skiljer mycket från 98:an. Vad hade du för kedjelås?PerJohan skrev:Vet inte hur mycket det skiljer från min -98:a, men jag bytte iaf igår, helt utan oljespill. Lossade aldrig kåpan som sitter över slavcylindern, plockade bara bort hela paketet med hastighetsmätarfjongen och allt i ett stycke och lätt hänga där i slangarna. Gick utmärkt!
//Tomas
Jag lossade inte på sidokåpan men visst är det lättare att komma åt om man gör det, speciellt när man ska ta bort slavcylindern till kopplingen. Men som sagt, det funkar ändå. Jag lossade i och för sig på ett par skruv i kåpan för att kunna bända undan lite. Dessutom la jag ett par trasor över kåpkanten som skydd.Nomaed skrev:Löfwall, kan du inte utveckla det där lite?
Du bytte alltså dreven utan att ens ta lös hela sidokåpan och lossade bara skruvarna på skyddskåpan till fram drevet?
Lycka till!
//Tomas