Intyg om att motorcykeln är i standardskick. Vad är det??
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Jag fick för en stund sedan ett telefonsamtal från en dam från IF försäkringar som ville att jag skulle byta bolag, eftersom jag har en tysk importerad VFR som jag köpte i December, ville inte IF ge mig en märkesförsäkring eftersom den inte var besiktigad av en Honda återförsäljare, så då tog jag folksam istället, nu när jag muttrade om det med att hojen måste "besiktigas" så sa hon att det inte var så längre om den var importerad från ett EU land, att dom hade ändrat i sina vilkor från och med Maj månad. Så man kanske slipper punga ut med "besiktiningskostnaden" om jag nu mot förmodan skulle byta bolag vid årsförfallodagen.
/Jonas
/Jonas
Halmstad. Halland
Den är Röd & fin
Den är Röd & fin
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Va'??! Det är inte sant!! Det sa de aldrig till mig, utan det var "intyg måste finnas annars jävlar" eller nåt i den stilen. Och jag som började få förtroende för If att det gick så smidigt... Fan...heppstars skrev:Jag fick för en stund sedan ett telefonsamtal från en dam från IF försäkringar som ville att jag skulle byta bolag, eftersom jag har en tysk importerad VFR som jag köpte i December, ville inte IF ge mig en märkesförsäkring eftersom den inte var besiktigad av en Honda återförsäljare, så då tog jag folksam istället, nu när jag muttrade om det med att hojen måste "besiktigas" så sa hon att det inte var så längre om den var importerad från ett EU land, att dom hade ändrat i sina vilkor från och med Maj månad. Så man kanske slipper punga ut med "besiktiningskostnaden" om jag nu mot förmodan skulle byta bolag vid årsförfallodagen.
/Jonas

Har mejlat If och bett om en förklaring. Om det stämmer, så känns det iaf rätt bra att jag inte betalat 1500kr för intyget...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
- fbkforever
- Donator 2010
Jag fick också göra den kollen. 1500 :- hos BIKEadrian_vg skrev:Henning tipsade om Hela Hojen på Södermalm i Sthlm. Var där och kom nyss hem. När jag ringde dem sa de att det skulle ta kanske en kvart. När jag kom dit skulle det ta ca en halvtimme. Tio minuter efter att jag satt mig i deras salong och fläkte ut mig för fullt i värmen i deras skinnfåtöljer, sa de att det var klart. 370kr gick kalaset på. Lelle ska få höra...Davalito skrev:Jag gjorde den kollen med en cb750 för några år sedan. Innebar mycket riktigt bara att de tog ett varv runt hojen, kontrollerade färgkod, sparkade på däcken och tog en åktur på en halvminut. Allt som allt tog det väl ca 5 minuter och så var man 1500:- fattigare.
Jag vill härmed officiellt utlova inte en öl, utan två ölar av valfri sort, till Henning nästa gång vi träffas. Även med halv tank och färd till Sthlm blev det bra mycket mindre än Lelles 1500pix och en förmiddag.
Uppdatering: Och så var det ordnat med If också. Lycka!

VFR750F-90 såld!
- adrian_vg
- Kontakt:
Varför sån skillnad i pris? Lelles ville också ha 1500kr. De gör ju samma sak vid inspektionen, så hur kan det skilja så in i bängen?? Man tjänar väl in det i längden, men ändå. Känns mer som ett straff för att man skaffat en importhoj än nåt annat...fbkforever skrev:Jag fick också göra den kollen. 1500 :- hos BIKESen kosta försäkringen hos if 3700:- hel/hel
===
===
- adrian_vg
- Kontakt:
Svar från If Kundservice: "Det är direktimporterade Triumph och BMW motorcyklar som vi ej längre kräver besiktning av. För Honda gäller dock detta fortfarande."heppstars skrev:[...]nu när jag muttrade om det med att hojen måste "besiktigas" så sa hon att det inte var så längre om den var importerad från ett EU land, att dom hade ändrat i sina vilkor från och med Maj månad.[...]
/Jonas
Pudelns kärna tror jag är fraseringen "direktimporterade", dvs som i "byggd i Europa".
EU-skyddstull eller nåt sånt tycker jag detta är. Man tycka vad man vill om att man helst ska gynna europeiska (eller svenska för delen) företag, men om ett fordon är typat för EU, borde samma regler gälla för alla fordon inom EU-länderna. Inkl Hondor...
Som gräsrot har jag svårt att se vad skillnaden är...
===
===
Det är väl exakt det det är. Privatimport har aldrig varit något som tillverkarna/mekarna (färre överdrivna servicejobb för stämpeln, då garantin många gånger inte gäller) har jublat över.adrian_vg skrev:Känns mer som ett straff för att man skaffat en importhoj än nåt annat...
Jag blir också lite fundersam över priset. Jag tjänade i och för sig i längden på att betala 1.500 för min cb750 men jag trodde att det var ett fast pris som Honda/IF satt och inte något som gick ner i mekens ficka. Tror ju inte att Hela Hojen väljer att sponsra din försäkring så de verkar ju faktiskt som om de har ett ganska stort spelrum.
Bah, Lelles...
VFR -04:a
- adrian_vg
- Kontakt:
Kan iofs förstå deras agerande, men ibland tar det sig ganska löjeväckande former.Davalito skrev:Det är väl exakt det det är. Privatimport har aldrig varit något som tillverkarna/mekarna (färre överdrivna servicejobb för stämpeln, då garantin många gånger inte gäller) har jublat över.adrian_vg skrev:Känns mer som ett straff för att man skaffat en importhoj än nåt annat...

Meken på Hela Hojen visade mig efteråt vad han gjort: Han fyllde i ett webbformulär på Hondaimportens hemsida. Det var allt. Kan inte vara så dyrt att tillhandahålla det, med tanke på att man som importör ändå ska ha kunddatabas osv. Om meken sen tom fyller i åt Honda borde det nästan vara gratis. Tror de 370kronorna mest var mekens tid att inspektera hojen. 370kr x 6 (tog tio minuter, kanske 15 med formulärifyllnad) blir ca 2000kr/h. Vet inte vad verkstadsjobb går på idag, men runt 2000kr/h är väl rimligt, eller? Detta betyder iaf att meken bara tog betalt för jobbet och inget för själva intyget.Davalito skrev: Jag blir också lite fundersam över priset. Jag tjänade i och för sig i längden på att betala 1.500 för min cb750 men jag trodde att det var ett fast pris som Honda/IF satt och inte något som gick ner i mekens ficka. Tror ju inte att Hela Hojen väljer att sponsra din försäkring så de verkar ju faktiskt som om de har ett ganska stort spelrum.
Ju mer jag handlar hos Lelles, ju mer känns det inte bra att handla där...Davalito skrev:Bah, Lelles...
===
===
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Kontakt:
2000:-/h är mycket .. max 800 ska det kosta .. + material såklart
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
- adrian_vg
- Kontakt:
Kostade ju cirkus 600kr/h för tio-tolv år sen... Menar du att timpriserna inte ändrat sig mer sen dess??Conseal skrev:2000:-/h är mycket .. max 800 ska det kosta .. + material såklart
===
===
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Kontakt:
Japp det menar jag ..... om jag inte minns fel så tar den närmast mig 650:-/h oavsett arbete.
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
- adrian_vg
- Kontakt:
O fan... Lelles mfl 1500kr för intyget låter plötsligt som orimligt megamycket-oj-håll-i-mig-innan-jag-svimmar pengar...Conseal skrev:Japp det menar jag ..... om jag inte minns fel så tar den närmast mig 650:-/h oavsett arbete.
===
===
Alltså, de 1.500 har inget relation till mängden arbete de lägger ned.adrian_vg skrev:O fan... Lelles mfl 1500kr för intyget låter plötsligt som orimligt megamycket-oj-håll-i-mig-innan-jag-svimmar pengar...Conseal skrev:Japp det menar jag ..... om jag inte minns fel så tar den närmast mig 650:-/h oavsett arbete.
Som jag skrev innan gick det på typ 10-15 minuter när jag gjorde den. Det är mer att se som en (straff-)avgift, det var därför jag tyckte det var märkligt, men bra, att du kom undan så billigt på Hela Hojen. Tror för övrigt att HH tog 750/h när jag servade där.
VFR -04:a
Var också tvungen att göra en kontrollbesiktining när jag skulle försäkra min VFR på IF.
Typiskt när de var den förra ägaren som hade importerat den från Tyskland och allt. Utan den besiktingen skulle försökringen kosta 28000 kr på IF.
1000 kr gick besiktiningskostnaden för de surt förvärvade pengar på.
De enda som jag förstod att de kollade var att den inte hade varit krockade. Så gafflar och allt annat inte var skeva eller var sönder.
Efter jag hade gjort besiktningen så skulle försökringen kosta ca 12000 kr.
Men de mest störande av allt var att Länsförsökringar "Bilsport och MC".
Kostade den bara 8600 kr för helförsökring.
Så jag hade lagt ut 1000 kr för ingenting
Typiskt när de var den förra ägaren som hade importerat den från Tyskland och allt. Utan den besiktingen skulle försökringen kosta 28000 kr på IF.
1000 kr gick besiktiningskostnaden för de surt förvärvade pengar på.
De enda som jag förstod att de kollade var att den inte hade varit krockade. Så gafflar och allt annat inte var skeva eller var sönder.
Efter jag hade gjort besiktningen så skulle försökringen kosta ca 12000 kr.
Men de mest störande av allt var att Länsförsökringar "Bilsport och MC".
Kostade den bara 8600 kr för helförsökring.
Så jag hade lagt ut 1000 kr för ingenting