står i begrepp att pånytt införskaffa mig en hoj efter 13 års (barn) paus.
Det svåra är ju nu att välja årsmodell.
-02 och VTEC är en nyare hoj men ligger på smärtgränsen ekonomiskt men å andra sidan kanske det är värt att lägga ner dom tusenlapparna istället för en -00-01 med lite mer mil på nacken.
Vad jag har läst mig till på diverse forum är att det verkar finnas lika många förespråkare för resp modell där alla har sina bestämda uppfattningar om varför just deras val är bättre och den andra modellen inte alls är bra.
Så med dom förutsättningarna ställer jag ändå frågan till forumet för att hjälpa mig i min beslutsvånda
Jag tycker att karossen 98-01 är snyggare. Men tycker man 02-06 är snygg och man gillar den så tror jag att det också är en kanon maskin. Nyare är ju oftast bättre. Om man tänkt ha cykeln i några år och många mil.
Vad jag har läst mig till på diverse forum är att det verkar finnas lika många förespråkare för resp modell där alla har sina bestämda uppfattningar om varför just deras val är bättre och den andra modellen inte alls är bra.
Så med dom förutsättningarna ställer jag ändå frågan till forumet för att hjälpa mig i min beslutsvånda
Ser fram emot era åsikter!
//tedman[/quote]
Hej Tedman,
Köp en femte generation, dvs, 98-01. Det finns flera anledningar: vakrare , no kamkjedja, snålare, sjunger vackrare, billigare....och glöm inte att röd är snabbare...
Lycka till
Senast redigerad av VFunRider den tor okt 19, 2006 12:57, redigerad totalt 3 gång.
"VFR800i(98-01) - one of the very best bikes ever built by anyone" English Bike Magazine, March 2006.
Tack till alla för era åsikter hittills.
Har läst ännu mer nu och en hel del irriterar sig på puckeln vid 7000 på -02 och framåt. Finns det några här som kan kommentera
Har hittat en importerad -00, 2600 mil och 55tkr
samt en
svensksåld -02, 1800 mil ca:67tkr
Har jäkligt svårt att välja (velputte jag vet ), polarn gillar inte importerade men är tveksam till priset för -02an.
tedman skrev:Tack till alla för era åsikter hittills.
Har läst ännu mer nu och en hel del irriterar sig på puckeln vid 7000 på -02 och framåt. Finns det några här som kan kommentera
samt en
Har jäkligt svårt att välja (velputte jag vet ), polarn gillar inte importerade men är tveksam till priset för -02an.
Hjälp
Tänkt på detta !!!!!!
00:an har gått 2600 mil, kolla så att 2400mila servicen är gjord. Den kostar flis att göra annars, räkna med närmare 4000kr.
Det samma gäller på -02:an , om 600 mil kommer den stora servicen.
Import hojar anser jag inte är nån fara och köpa, se för fasen till bara så att det är full dokumentation+ servicebok (gäller även sv_sålda hojar).
Annars skicket... skicket avgör allt.
Lycka till...
tedman skrev:
samt en
Priserna på dessa hojar får du bedömma om dom är bra själv.
2600mil är inget på en VFR, den rullar minst 10gånger så långt. 2600mil sedan 00= 430mil per år, dvs hojen är knappt körd. Tänk på att var 2400mil ska ventilerna kollas på 98-01(vet ej 01-06) den servicen är svindyr och 02an(1800/4år ger 450mil/år) är på väg till ventilkoll och 00 har passerat.
Ingen av dessa hojar har ju rullat särskillt mycket. Kika på drivpaket, däck mm. Ca 3000mil rullar ett välskött drivpaket.