Igår körde jag min första lektion...

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#46 Inlägg av elias »

Det ska inte spela någon roll. Du har betalt för en uppkörning, sen om du gör den ett annat datum (innan) spelar inte någon roll. Så gjorde iaf jag när jag tog mitt MC-kort. Fungerade bra i Uddevalla.
Bild

Fredrik P
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: fre mar 07, 2008 23:13
Ort: Halmstad

#47 Inlägg av Fredrik P »

elias skrev:Det ska inte spela någon roll. Du har betalt för en uppkörning, sen om du gör den ett annat datum (innan) spelar inte någon roll. Så gjorde iaf jag när jag tog mitt MC-kort. Fungerade bra i Uddevalla.
de e sant. Ska börja kolla på de när jag kommer hem. Ut å ratta lastbil nästa vecka.

Användarvisningsbild
SGM
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: mån mar 03, 2008 18:10
Ort: Västerås

#48 Inlägg av SGM »

Krypkörning på manöverbana idag - lurigt värre i den tighta banan, hade svårt att ge fan i att luta bågen i vändningen längst ned, men det gick bättre och bättre.
Den andra varianten (den med stoppen) var busenkel (lättare att hålla blicken långt bort).
Inbromsning från 50 klarades av på manövergården, 70 kördes på landsväg, inga konstigheter, kändes betydligt mera stadigt än jag trodde - nästa lektion blir det inbromsning från 90 och lite körning på grusväg (förhoppningsvis inte samtidigt ;) ).

Lite synd att viffern är lite väl långt ifrån skolans gsx750, annars hade man kunnat fulåka lite och vingla krypkörning hemmavid (har en lämplig asfaltsplan 150 meter från garaget).

Uppkörning bokad med, 26/5 - känns skönt att ha ett måldatum. :)

/J
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#49 Inlägg av tersan »

SGM skrev:Krypkörning på manöverbana idag - lurigt värre i den tighta banan, hade svårt att ge fan i att luta bågen i vändningen längst ned, men det gick bättre och bättre.
Den andra varianten (den med stoppen) var busenkel (lättare att hålla blicken långt bort).
Inbromsning från 50 klarades av på manövergården, 70 kördes på landsväg, inga konstigheter, kändes betydligt mera stadigt än jag trodde - nästa lektion blir det inbromsning från 90 och lite körning på grusväg (förhoppningsvis inte samtidigt ;) ).

Lite synd att viffern är lite väl långt ifrån skolans gsx750, annars hade man kunnat fulåka lite och vingla krypkörning hemmavid (har en lämplig asfaltsplan 150 meter från garaget).

Uppkörning bokad med, 26/5 - känns skönt att ha ett måldatum. :)

/J
Jodu... krypkörningen var det jag la mest tid på... tog ett tag innan det satt. Körde också på/med en GSX... lättkörd, fast den var lite liten för mina 195 cm (vid fullt styrutslag var mitt knä ivägen). Jag tyckte nog också att stoppvarianten var lite lättare, och det var den jag fick på uppkörningen också.

Öva gärna balansen med VFR också, jag tror inte att man kan öva lågfart för mycket...

26/5: gott om tid att kyla champagnen! 8)
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#50 Inlägg av Conseal »

Kom ihåg att det inte finns ngn annan gräns än varvstoppet .. varva gärna mer än nödvändigt så slipper ni kärringstoppen ..

När jag tog kortet var kontrollanten på sin höjd måttligt intresserad av krypkörningen men glodde som en hök på resten.

Ett tips till .. om ni vid kontrollen blir tillsagda att kolla styrlagret .. ta av er hjälmen (eherm .. känner en kompis kompis polares um .. som kollade och lyssnade med hjälmen på :roll: ) eftersom man inte hör så bra med den på. (Fast min .. som ovenstående (läs jag) kom undan med att principen var korrekt)
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

#51 Inlägg av faceplant »

Inför min uppkörning hade jag övat med stor framgång hela förmiddagen och kände mig säker och lugn.
När jag sedan skulle till så blev jag nervös och klantade till krypkörningen rejält. Var tvungen att sätta ner en fot vid ett tillfälle och sedan tjyvstannade hojen. Tänkte att nu är det kört. :cry:
Gjorde bromsproven helt utan problem och körde resten av uppkörningen i stort sett helt i villaområde med trettiogräns och fullt av potentiellt utspringande barn och gömda utfarter.
Efteråt sa uppkörningsförrättaren att det viktiga är ju inte hur man kör på banan utan att man kan hantera den "verkliga" miljön.
Ganska klokt tycker jag! Och med de orden fick man lappen i hand! :D

Hursomhelst - Lycka till!
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008
Inlägg: 284
Blev medlem: sön feb 04, 2007 13:34
Ort: Ängelholm

#52 Inlägg av Sälle »

Min uppkörning (om man kan kalla det en uppkörning) gick till på följande vis.
Jag skulle köra först av 4 aspiranter, dom andra tre satt i bilen med kontrollanten. Jag fick instruktioner var jag skulle köra och efter ca en kilometer leder han in mig i ett villa område och säger att jag kan stanna till vid ett visst hus, då har jag inte kör mer än 7-8 min.
Det visar sig att det är kontrollantens hus och han har glömt några papper. När han kommer ut så säger han att vi kan byta så en av dom andra ska köra.
Lite chockad hoppar man av men tror att det blir säkert en runda till för det kan ju inte räcka. På väg till bilen så säger han att jag körde bra och att det räckte...
Jag hade ett rödljus och tre svängar i stads miljö.

Det kändes nästan som om man hittat körkortet i ett cornflakes paket när man fick det. Fast man var ju lättad ändå... :lol:

Användarvisningsbild
SGM
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: mån mar 03, 2008 18:10
Ort: Västerås

#53 Inlägg av SGM »

Lektion nummer 4 - dubbellektion på egen hand (har kört 3 1,5-lektioner tidigare, där jag och kollegan delade på ett dubbelpass).
Inbromsning från 70 och 90, grusväg och en del i högfartsbanan.

SKITKUL dag med rätt bra flyt, konbanan var förjäkla skoj!

Nu är det lite finslipning på manöverbanorna kvar bara.

/J
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen

Användarvisningsbild
SGM
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: mån mar 03, 2008 18:10
Ort: Västerås

#54 Inlägg av SGM »

Dubbelektion idag, nu är man färdig för uppkörning, en lektion är bokad dagarna innan uppkörningen för lite finlir, men snart har man förhoppningsvis rätten att ta ut viffern när man känner för det (den dagen skall det åkas båge...).

Manöverbanorna klarades av lite raskt, gick som på räls och högfartsbanan är precis min grej, konbanor är ju det man lekt med förut, fast på fyra hjul. :)
Lite avsvalkning på motorväg, och en runda genom stan, kändes stabilt i sadeln idag, enorm skillnad i känsla mot första gången man vinglade ut för lite över en månad sedan.

Oerhört skönt flyt idag, man åkte mest och log bakom visiret i solskenet - kan man ta fram den här känslan och lugnet på uppkörningen så lär det inte vara några problem alls.

Det börjar kännas att det närmar sig målet, och det känns bra!

Hur går det för trådstartaren?

/J
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen

Användarvisningsbild
Silverbitch
Donator 2008
Inlägg: 101
Blev medlem: lör jul 07, 2007 19:14
Ort: Nossebro

#55 Inlägg av Silverbitch »

Jodå, det går fint. Kämpar på manöverbanan för fullt, jag är ju dock inte lika bra på att köra sakta. Förra veckan var jag dessutom sjuk när jag körde (om man får skylla på det), läraren sa att det var bara harven som saknades när jag vände med hojjen...
Högfartsdelen däremot går mycket bättre...kan det vara för att det är roligare kanske :twisted:
Ska köra igen på torsdag och hoppas det går bättre då. Hade ju varit fint om man haft sin egen hoj och övat på nu...ringde Bike idag men de skulle återkomma imorgon om jag kunde få tillbaka den snart. Den skulle varit färdig idag....jag väntar och väntar...

Ha det gött allihop!
Nytaget körkort!!!
VFR 800 -01 Silver

Fredrik P
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: fre mar 07, 2008 23:13
Ort: Halmstad

#56 Inlägg av Fredrik P »

Fick ny uppkörning nu, dom hade fått en avbokad tid, Hade tid först 12 juni sen ringde dom å frågade om jag kunde köra upp 15 maj istället. TACK så mycket sa jag.
Bara å hålla tummarna!
Ska dock träffas 05.30 på morgonen

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#57 Inlägg av adrian_vg »

Fredrik P skrev:Fick ny uppkörning nu, dom hade fått en avbokad tid, Hade tid först 12 juni sen ringde dom å frågade om jag kunde köra upp 15 maj istället. TACK så mycket sa jag.
Bara å hålla tummarna!
Ska dock träffas 05.30 på morgonen
Hoppas det går bra!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
heppstars
Medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: fre nov 16, 2007 22:41
Ort: Halmstad VFR 750-93 RC36

#58 Inlägg av heppstars »

Fredrik P skrev:Fick ny uppkörning nu, dom hade fått en avbokad tid, Hade tid först 12 juni sen ringde dom å frågade om jag kunde köra upp 15 maj istället. TACK så mycket sa jag.
Bara å hålla tummarna!
Ska dock träffas 05.30 på morgonen

Lycka till Bosse sa att han hade haft ca 22 elever som kört upp redan & alla har klarat det, så det kommer att gå kanonbra Fredrik, sen får vi ut & köra....har du fixat nån hoj än?

/Jonas
Halmstad. Halland
Den är Röd & fin

Fredrik P
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: fre mar 07, 2008 23:13
Ort: Halmstad

#59 Inlägg av Fredrik P »

heppstars skrev:
Fredrik P skrev:Fick ny uppkörning nu, dom hade fått en avbokad tid, Hade tid först 12 juni sen ringde dom å frågade om jag kunde köra upp 15 maj istället. TACK så mycket sa jag.
Bara å hålla tummarna!
Ska dock träffas 05.30 på morgonen

Lycka till Bosse sa att han hade haft ca 22 elever som kört upp redan & alla har klarat det, så det kommer att gå kanonbra Fredrik, sen får vi ut & köra....har du fixat nån hoj än?

/Jonas
Näe inte än. Tog det lite lugnt på den fronten då jag inte skulle köra upp förens 12 juni. Nu känner man lite panik istället :D
Ska åka å kolla på en hoj i veckan om den finns kvar. Måste bara kolla med polarn när han e ledig så han kan följa med å provköra och då köra hem hojen.

Användarvisningsbild
heppstars
Medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: fre nov 16, 2007 22:41
Ort: Halmstad VFR 750-93 RC36

#60 Inlägg av heppstars »

Fredrik P skrev:
heppstars skrev:
Fredrik P skrev:Fick ny uppkörning nu, dom hade fått en avbokad tid, Hade tid först 12 juni sen ringde dom å frågade om jag kunde köra upp 15 maj istället. TACK så mycket sa jag.
Bara å hålla tummarna!
Ska dock träffas 05.30 på morgonen

Lycka till Bosse sa att han hade haft ca 22 elever som kört upp redan & alla har klarat det, så det kommer att gå kanonbra Fredrik, sen får vi ut & köra....har du fixat nån hoj än?

/Jonas
Näe inte än. Tog det lite lugnt på den fronten då jag inte skulle köra upp förens 12 juni. Nu känner man lite panik istället :D
Ska åka å kolla på en hoj i veckan om den finns kvar. Måste bara kolla med polarn när han e ledig så han kan följa med å provköra och då köra hem hojen.
En VFR då såklart :cdrewl
Halmstad. Halland
Den är Röd & fin

Skriv svar