Pris på importerad 94 lågmilare
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Pris på importerad 94 lågmilare
Har fått nys på en nyimporterad 94a som gått 2500mil, fulldokumenterad, servad och i mkt bra skick med packväskor. Vad är lämpligt att betala för en sådan? Är helt original. Äger säger att det är dax för service vid 3000mil. Någon som vet vad som görs då förutom oljebyte?
Tacksam för svar!
Tacksam för svar!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Pris på importerad 94 lågmilare
Slänger väl ur mig några funderingar... så att vi får igång diskussionenBananolja skrev:Har fått nys på en nyimporterad 94a som gått 2500mil, fulldokumenterad, servad och i mkt bra skick med packväskor. Vad är lämpligt att betala för en sådan? Är helt original. Äger säger att det är dax för service vid 3000mil. Någon som vet vad som görs då förutom oljebyte?
Tacksam för svar!

Vad som är lämpligt att betala kan du bara avgöra själv, men lite idéer om prisbild brukar man kunna få på Blocket, eller mobile.de om den är importerad från Tyskland. Utan mer info än den du lämnat så låter väl 20-40 tusen rimligt i mina öron.
Mina varningsklockor ringer alltid lite extra vid nyimport (inget fel på importerade fordon i sig, men en del importörer tycks mest vara ute efter snabba stålar), så kolla upp importören och objektet ordentligt. Lägg gärna ut en länk till ev annons här så får du säkert mer tips.
Service vid 3000 mil låter lite skumt, när gjordes den förra? Kolla vad som gjordes då så vet du vad som ska göras vid nästa. Vissa saker ska/bör göras vid tidsmässiga intervall också, extra viktigt på en lågmilare.
VFR750F -92, grön
Re: Pris på importerad 94 lågmilare
Service vid 3000 mil låter lite skumt, när gjordes den förra? Kolla vad som gjordes då så vet du vad som ska göras vid nästa. Vissa saker ska/bör göras vid tidsmässiga intervall också, extra viktigt på en lågmilare.[/quote]
På mobile verkar de flesta 94or ligga mellan 25-35tusen. han vill ha 41500:- med GIVI packväskor. På blocket ligger några 94-95or för strax under 40000, men de har gått ca dubbelt så mkt. Jag är mån om att få tillbaka pengarna eftersom jag bara tänkt ha den över sommaren. Betalar folk mer för en lågmilare?
Angående service, vad är det för intervall på oljebyte o ventiljustering? Enligt serviceboken var det mest oljebyten, nåt däck o batteribyte. Stog dock inget om ventiljustering. Servad senast i somras vid 2300mil. Vad är det som behöver bytas på tidsintervall?
På mobile verkar de flesta 94or ligga mellan 25-35tusen. han vill ha 41500:- med GIVI packväskor. På blocket ligger några 94-95or för strax under 40000, men de har gått ca dubbelt så mkt. Jag är mån om att få tillbaka pengarna eftersom jag bara tänkt ha den över sommaren. Betalar folk mer för en lågmilare?
Angående service, vad är det för intervall på oljebyte o ventiljustering? Enligt serviceboken var det mest oljebyten, nåt däck o batteribyte. Stog dock inget om ventiljustering. Servad senast i somras vid 2300mil. Vad är det som behöver bytas på tidsintervall?
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4446
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Ventiljustering brukar ske vid 2400mil annars är intervallen 600mil om jag inte missminner mig ...
tidsintervall är väl lite oljor och vätskor som inte är milberoende .. lågmilare är överskattat och för högt
prissatta anser jag ... det är nästan bara i sverige vi bekymrar oss om milen.
Jag blir oftast fundersam om jag ser som i detta fall en 94'a som gått 3000
(200 mil/år)när jag själv har en 99a som gått 5000+.
Pruta om du inte gillar priset .. eller så betalar du det är alltid lite som att spela på lotto vid fordonsköp.
Bara mina åsikter
tidsintervall är väl lite oljor och vätskor som inte är milberoende .. lågmilare är överskattat och för högt
prissatta anser jag ... det är nästan bara i sverige vi bekymrar oss om milen.
Jag blir oftast fundersam om jag ser som i detta fall en 94'a som gått 3000
(200 mil/år)när jag själv har en 99a som gått 5000+.
Pruta om du inte gillar priset .. eller så betalar du det är alltid lite som att spela på lotto vid fordonsköp.
Bara mina åsikter
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Tack för era kommentarer! Är inte 600mil ganska tätt för ventiljustering på en honda touring hoj? Det är ju 500mil på min ktm 625...Conseal skrev:Ventiljustering brukar ske vid 2400mil annars är intervallen 600mil om jag inte missminner mig ...
tidsintervall är väl lite oljor och vätskor som inte är milberoende .. lågmilare är överskattat och för högt
prissatta anser jag ... det är nästan bara i sverige vi bekymrar oss om milen.
Jag blir oftast fundersam om jag ser som i detta fall en 94'a som gått 3000
(200 mil/år)när jag själv har en 99a som gått 5000+.
Pruta om du inte gillar priset .. eller så betalar du det är alltid lite som att spela på lotto vid fordonsköp.
Bara mina åsikter
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Enligt servicemanualen ska ventilerna justeras var 2400:e mil. Även tändstiften byts då. Så frågan är vad som är gjort på hojen du tittar på.Bananolja skrev:[
Tack för era kommentarer! Är inte 600mil ganska tätt för ventiljustering på en honda touring hoj? Det är ju 500mil på min ktm 625...
VFR750F -92, grön
har en 95a som gått 3450mil... har kört knapt 500mil sendan 30mars förra året o då tycker jag att jag har varit ute o kört hela tiden...så de milen som anges anser kan vist stämma...men som sakt det är min åsiktSälle skrev:Som sagt, jag körde nästan 1000mil förra året och det var inga långa resor trots det dåliga vädret. Jag hade nog inte litat på den mätaren...Conseal skrev:Jag blir oftast fundersam om jag ser som i detta fall en 94'a som gått 3000
(200 mil/år)när jag själv har en 99a som gått 5000+.
Jag litar faktiskt på mätaren. Det var en, möjligtvis två ägare på den och den senaste var en tjej. Om man ska ventilera sina fördommar så kör de flesta tjejer inte lika mkt hoj som killar. Dessutom är det inte en repa på hojen. Jag tycker man borde märka skillnad om den gått 2500 eller 5000.Invalido skrev:har en 95a som gått 3450mil... har kört knapt 500mil sendan 30mars förra året o då tycker jag att jag har varit ute o kört hela tiden...så de milen som anges anser kan vist stämma...men som sakt det är min åsiktSälle skrev:Som sagt, jag körde nästan 1000mil förra året och det var inga långa resor trots det dåliga vädret. Jag hade nog inte litat på den mätaren...Conseal skrev:Jag blir oftast fundersam om jag ser som i detta fall en 94'a som gått 3000
(200 mil/år)när jag själv har en 99a som gått 5000+.
Ok, det låter ju lite mer rimligt med 2400mil. Jag får kolla upp vad som står i serviceboken. Service var i alla fall utförd i juni 2007 och då hade den gått drygt 2300 vad jag minns.tersan skrev:Enligt servicemanualen ska ventilerna justeras var 2400:e mil. Även tändstiften byts då. Så frågan är vad som är gjort på hojen du tittar på.Bananolja skrev:[
Tack för era kommentarer! Är inte 600mil ganska tätt för ventiljustering på en honda touring hoj? Det är ju 500mil på min ktm 625...