Efter en lång tid med trimmande av Imprezor ledsnade jag ur en smula förra sommaren, och blev inlurad i enduroskogen av en kollega på jobbet..
Det skulle visa sig vara dödsstöten för bilhobbyn - konstanta utmaningar, känslan av utveckling, massor av SKITKUL körning, grovt kapade utgifter, och fruktat hård fysisk träning på samma gång!

Efter att ha provat på en Kawa KDX220 -02 (lite klen kanske till mina då 100 friska pannor), gått via en KTM 450EXC -03 (kanonbåge, men dags att riva isär motorn för stor renovering, okänt timantal..), och nu landat på en spritt ny KTM 300EXC -08 - så har man hittat rätt skogsmoped.
Fyrtakt är kul, men kostar för mycket i service/mecktid - och 2-t 300:an är ett monster i skogen.
Men så börjar en annan kollega på firman tjöta om vi inte borde ta tag i det där med att greja hojkortet...
Sagt och gjort, kunde ju vara bra att ha till teamets funderingar på kåsan -09, vips så var man inskriven på trafikskola..
Busbilen såldes, en KTM 525EXC -06 ramlade med som inbyte, med tillhörande motardkit, och man funderade lite om den skulle behållas, eller krängas av.
Valet föll på att sälja och skaffa något mer gatdugligt (har ju en skogsmoppe att tvätta på i tid och otid redan).
Så stod den bara där hos min lokala Yamahahandlare (svära i kyrkan?) - en röd och grann VFR800 -99.
Egentligen var jag där för att provsitta en R1:a de hade inne (lätt släng av hybris...), men jag tyckte man satt som en märla (193 kort), och kunde inte låta bli att snegla på den röda saken som såg lite mer förståndig ut, men ändå på ett kul sätt.
Alla papper verkade vara i ordning, en ägare från stan hemma, och den var välservad inför varje sommar.
Provsatte, och det kändes betydligt mer "hemma" än på R1:an - den här blir nog bra tänkte jag.
Efter ett par varv runt internet i jakt efter info runt VFR:en, samtidigt som jag föll som en fura för motorsången (kommer du ihåg - imprezatrimmare....), så fick jag fram att alla verkar formligen lyriska över denna till synes outslitliga pärla med skapligt stabilt andrahandsvärde.
Alla verkar rörande överens om att det är en allt-i-allo-maskin som inte är bäst på något, men bra på mycket (om än något slö enligt fireninjabusagixxer1-falangen, vilket passar mig särdeles bra, den är nog farligt rask ändå, har fullt sjå att hålla ordning på 300:an i skogen).
Snäll polare med kort är inbokad för provkörning nu på fredag, går den som det skall blir det båge till helgen, och papper för handledare skickas in imorgon...kan det bli vår och sopade gator NU?

/J - barn på hjulafton