MC-vård 2008
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
ja det va ju inga stora pengar! får göra det nästa år bara för attkennet skrev:Jag gjorde en ventiljustering och förgarsarsynk februari i fjol på Bike i Trollhättan och då var det 50% på arbete och jag fick betala 1275:-
Hojen hade då gått 5000 mil och nyss köpt så jag ville ha koll på hur den var.

- tersan
- Donator 2021
- Kontakt:
Veckans uppdatering: handlade olja + filter hos Motorbolaget i fredags. De hade öppet hus med bra rabatter. Fanns två VFR till salu också, varav en var fabriksny.tersan skrev:Jag sällar mig också till kedjesmörjarnas skara... blir förstås en rejäl tvätt för att få bort garagedammet också innan första rundan.
Annars så har det så här långt bara varit underhållsladdning av batteriet. Köpte en CTEK-laddare i höstas just för detta, och det har funkat alldeles utmärkt.
Helgens mekande har dock varit av det lite fånigare slaget: dels plockade jag bort en cykeldator som tidigare ägare monterat, dels bytte jag ut nedläggsskruvarna (eller vad det nu heter) på fotpinnarna. Frågan är om jag ska ta vinkelslipen och slipa ner skruvarna lite, så att jag inte framstår som den nybörjare jag faktiskt är...
VFR750F -92, grön
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Kontakt:
Tänkte byta fotpinnar helt .. SP1ans fotpinnar passar tydligen bra taggiag för fotfäste och inga fegpinnar på (fast utan fegpinnar måste centralstödet bort).tersan skrev: dels bytte jag ut nedläggsskruvarna (eller vad det nu heter) på fotpinnarna. Frågan är om jag ska ta vinkelslipen och slipa ner skruvarna lite, så att jag inte framstår som den nybörjare jag faktiskt är...
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Se bara till att inte göra som den som skulle göra att knäpuckarna såg använda ut och skrapade dom på garagegolvet. Problemet var bara att han skrapade dom åt fel hålltersan skrev:dels bytte jag ut nedläggsskruvarna (eller vad det nu heter) på fotpinnarna. Frågan är om jag ska ta vinkelslipen och slipa ner skruvarna lite, så att jag inte framstår som den nybörjare jag faktiskt är...

Det är få som tittar på skrapnobbarna (brukar kallas så) på fotpinnarna. Däremot bör du inte köra med oskrapade knäpuckar om du vill vara "cool". Då är det bättre att köra utan puckar och sätta en skinnlapp över kardborren istället

Den här hojen är faktiskt den första som jag aldrig har har skrapat pinnarna på, däremot har jag fått i både kåpan och rören

Ett problem är att hojen ger mig känslan att jag kommer att hamna i diket på insidan om jag lägger ner för mycket. Det beror dels på att den kan lutas en hel del innan något tar i, och dels på att det är en tung best och jag är inte säker på att jag kommer hinna räta upp den innan kurvan tar slut

Ska köra lite OnT också.
Just nu är är stötdämparen inne på service så hojen kanske blir jämn i fjädringen och mer hanterbar.
Förutom det är det inga stora jobb på gång. Nytt bakdäck, skära om soffan så jag slipper få ont, en liten detalj på kåpan som ska lackas, kanske en ny ljuddämpare om jag hittar någon bra som passar.
Jag räknar med att allt ska vara klart senast i mitten av april.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- tersan
- Donator 2021
- Kontakt:
Tack för tipsen, det är inte lätt för en nybörjare att veta vad som är rätt.Tyrannosaurus skrev:Se bara till att inte göra som den som skulle göra att knäpuckarna såg använda ut och skrapade dom på garagegolvet. Problemet var bara att han skrapade dom åt fel håll
Det är få som tittar på skrapnobbarna (brukar kallas så) på fotpinnarna. Däremot bör du inte köra med oskrapade knäpuckar om du vill vara "cool". Då är det bättre att köra utan puckar och sätta en skinnlapp över kardborren istället![]()

VFR750F -92, grön
du behöver inte skämas...jag har inte tekniken i häller att lägga hojen så mycket..tersan skrev:Veckans uppdatering: handlade olja + filter hos Motorbolaget i fredags. De hade öppet hus med bra rabatter. Fanns två VFR till salu också, varav en var fabriksny.tersan skrev:Jag sällar mig också till kedjesmörjarnas skara... blir förstås en rejäl tvätt för att få bort garagedammet också innan första rundan.
Annars så har det så här långt bara varit underhållsladdning av batteriet. Köpte en CTEK-laddare i höstas just för detta, och det har funkat alldeles utmärkt.
Helgens mekande har dock varit av det lite fånigare slaget: dels plockade jag bort en cykeldator som tidigare ägare monterat, dels bytte jag ut nedläggsskruvarna (eller vad det nu heter) på fotpinnarna. Frågan är om jag ska ta vinkelslipen och slipa ner skruvarna lite, så att jag inte framstår som den nybörjare jag faktiskt är...

- Excalibur105
- Donator 2010
Ta och hyvla till knäpuckarna också när du ändå har vinkelslipen frammetersan skrev:Frågan är om jag ska ta vinkelslipen och slipa ner skruvarna lite, så att jag inte framstår som den nybörjare jag faktiskt är...

- tersan
- Donator 2021
- Kontakt:
Strålande! Det var lätt fixat, passade även på att knäcka till nummerskylten och spräcka bakljusglaset när jag ändå hade de grova verktygen framme. Mr Wheelie, det är jag det!Göingen skrev:Ta och hyvla till knäpuckarna också när du ändå har vinkelslipen frammetersan skrev:Frågan är om jag ska ta vinkelslipen och slipa ner skruvarna lite, så att jag inte framstår som den nybörjare jag faktiskt är...Ska du vara riktigt seriös kan du dra kanterna på däcken också så att "fegisränderna" försvinner.

VFR750F -92, grön
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
tersan skrev:Strålande! Det var lätt fixat, passade även på att knäcka till nummerskylten och spräcka bakljusglaset när jag ändå hade de grova verktygen framme. Mr Wheelie, det är jag det!Göingen skrev:Ta och hyvla till knäpuckarna också när du ändå har vinkelslipen frammetersan skrev:Frågan är om jag ska ta vinkelslipen och slipa ner skruvarna lite, så att jag inte framstår som den nybörjare jag faktiskt är...Ska du vara riktigt seriös kan du dra kanterna på däcken också så att "fegisränderna" försvinner.

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- HondaHasse
- Donator 2018
- Kontakt:
Ett annat knep är ju att fixa knäpuckarna i nån stor rondell, vänster är ju lättast, bara lägga ner och gasa, höger kräver ju lite mera modtersan skrev:Strålande! Det var lätt fixat, passade även på att knäcka till nummerskylten och spräcka bakljusglaset när jag ändå hade de grova verktygen framme. Mr Wheelie, det är jag det!Göingen skrev:Ta och hyvla till knäpuckarna också när du ändå har vinkelslipen frammetersan skrev:Frågan är om jag ska ta vinkelslipen och slipa ner skruvarna lite, så att jag inte framstår som den nybörjare jag faktiskt är...Ska du vara riktigt seriös kan du dra kanterna på däcken också så att "fegisränderna" försvinner.

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
Fyller väl på här....vad man har gjort med hojen under vintern....
blev en rätt stor service:
Olja + filter
Luftfilter
Nya stift
Bromsvätska fram & bak
Kopplings olja
Kalibrering av förgasare
Ventil justering
Med kontroller
Sen har jag monterat på en ny micron dämpare, vart riktigt nöjd med ljudet!
Till helgen blir det att rycka av framhjulet, för byte av däck...
Fan vill ha sommar nu!!!!
blev en rätt stor service:
Olja + filter
Luftfilter
Nya stift
Bromsvätska fram & bak
Kopplings olja
Kalibrering av förgasare
Ventil justering
Med kontroller
Sen har jag monterat på en ny micron dämpare, vart riktigt nöjd med ljudet!

Till helgen blir det att rycka av framhjulet, för byte av däck...
Fan vill ha sommar nu!!!!

VFR 750 RC36 -93 (BLÅ)