Tog ju mitt kort 2007 och körde ganska många mil det året.
Dock är det ju inte fel att finslipa sina kunskaper så jag har anmält mej till en BKK kurs (broms o kurvkurs) på Knutstorp i Juni.
Fler som skall köra nåt på bana i sommar? Kanske rent av på knutstorp?
Dela gärna med er av erfarenheter av bankörning för nybörjare
Känner banan ganska bra då jag kört bil där ett antal gånger men det e så klart helt annorlunda på två hjul.
Japp, ska försöka köra lite bana i år. Är anmäld på sporthojkursen i Linköping 18e Maj. Får se ifall det blir fler steg år.
Ska också försöka ta mig till Gotland ett par gånger också.
Ska troligtvis åka på Gelleråsen i år igen! det roligaste jag någonsin gjort, åkte under Bikeweek.
Någon som vet hur det är med allmän åkning på Kinnekulle, skulle gärna åka där, det är mycket närmare.
Donner skrev:Tog ju mitt kort 2007 och körde ganska många mil det året.
Dock är det ju inte fel att finslipa sina kunskaper så jag har anmält mej till en BKK kurs (broms o kurvkurs) på Knutstorp i Juni.
Fler som skall köra nåt på bana i sommar? Kanske rent av på knutstorp?
Dela gärna med er av erfarenheter av bankörning för nybörjare
Känner banan ganska bra då jag kört bil där ett antal gånger men det e så klart helt annorlunda på två hjul.
Jag och polarn begav oss till falkenbergsbanan i sommras när det var öppet för gathojar, men vi fegade ur... Djeflars vilket tempo det var på banan! Verkade inte vara når nybörjare direkt... ...såg sen att några andra här på forumet varit med o rejsat.
Vet inte om en -87a håller måttet på bana heller, men det är ju lätt att skylla på utrustningen...
Anders skrev:
Jag och polarn begav oss till falkenbergsbanan i sommras när det var öppet för gathojar, men vi fegade ur... Djeflars vilket tempo det var på banan! Verkade inte vara når nybörjare direkt... ...såg sen att några andra här på forumet varit med o rejsat.
Vet inte om en -87a håller måttet på bana heller, men det är ju lätt att skylla på utrustningen...
Var inte rädd .. körningarna delas som regel in i grupper från newb och uppåt .. Grundregeln är skit i de andra .. kör i ditt tempo och känn efter.
Det är alltid den snabbare (den som ska köra om) som ansvarar för att säkerheten hålls. Sedan brukar det iallafall på småbanorna finnas regler för vart och om man får passera.
Tycker också att det verkar lite osäkert att köra bana men jisses vad man är sugen.
Finns det någon bra sammanfattning om att köra på bana?
Lite saker att tänka på, regler och dyl.
Undrar tex lite om klädsel, måste man ha helt skinnställ eller funkar det som jag att köra i skinnställs jacka men med goretex byxor.
Hur gäller försäkringar tex?
En nybörjar guide skulle vara bra att ha.
Regler varierar lite men borde se ungefär lika ut i det stora hela ...
Minst trafikförsäkring krävs och hojen ska vara i trafiksäkert skick (besiktning sker på plats). En del f-bolag tillåter inte bakörning om det inte anordnas av SMC .. kolla med ditt för säkerhets skull.
Skyddsutrustning anpassad för motorcykelkörning är ett krav ... spelar dock ingen roll om det är skinn eller gore.tex .. jag har bara kört i gore-tex (förslagsvis knäskrapar man inte i de brallorna om man inte tänkt slänga dem ändå).
Körningarna indelas vanligen i grupper baserade på erfarenhet och/eller eget val (förklarar vidare).
Första gången är det alltid långsammaste/nybörjargruppen som gäller ... därefter så väljer man själv i vilken takt men avancerar till de snabbare grupperna. Att hoppa över en grupp är ingen option ..
Oftast så gör man uppdelat i ett antal pass (grupperna turas om mao) och man kör i sin egen takt och tänker på de instruktioner man får av intruktörerna mellan passen
Reglerna är simpla .. följ arrangörerna anvisningar och kör efter egen förmåga så går allt bra. Skit i backspeglarna och bakbromsen.. fotpinnen under främre trampdynan är bland det första som lärs ut.
Det som skilde när jag körde med Bike i Karlskoga var att endast grupp 1 o 2 fick köra i gortex, 3 o 4 var tvugna att ha skinnställ. Något som var väldigt bra var att i början av alla pass var det en föråkare som var med två varv, så man fick upp tempen i däcken innan dom släppte fältet. I grupp 1 var inte omkörning tillåten och i grupp 2 fick man bara köra om på rakorna.
Tror nog att när man kommer upp i tempo (dvs kört upp sig ett par grupper) så kommer klädsel anpassad till hastigheten naturligt ..
Klotar gör man inte gärna men ska man klota i högre hastigheter gör man det nog bäst i skinn.
Omkörningsreglern liknar småbanereglerna ..
Grupp 1&2 omkörning endast på avsedd raksträcka/or
Grupp 3 samtliga rakor (kan ha fel)
Grupp 4 fritt fram (kan ha fel här också, kan vara så att man inte får köra om vid ingång i kurva)
Intressant info...körningen jag skall köra är med SMC så försäkringen gäller. Gammal hoj har jag men i nybörjartempo lär den räcka till.
Skall bli riktigt kul faktiskt.
Tack för alla tips.