Förslag på ljuddämpare till min 750F -87
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Förslag på ljuddämpare till min 750F -87
Hallå!
Vad kul att det fanns ett eget svenskt forum för oss VFR-ägare!
Det är så att när jag köpte min VFR750F -87 förra våren så satt något som jag trodde var originaldämpare på den.
Efter att ha tappat(!) ena insatsen på motorvägen så har det ju uppdagats att så ej var fallet.
Dämparna är kapade ca 10cm, och det mesta som fanns i dem sönderslaget, samt kapat.
Jag kunde ju inte åka runt utan dämpare, utan beställde nästan som i panik ett begagnat originalsystem från en skrot.
Med det monterat så låter ju hojen ganska mesigt, och jag undrar;
När jag ändå har det andra ligger så skulle man ju kanske försöka sig på att antingen meka ihop något eget (har noll erfarenhet när det gäller såna här saker, men det funkade ju innan, och att tillverka 2 "nya" insatser som ser likadana ut som resterna av den som sitter kvar är inga problem).
Eller om man ska plocka fram plånboken och köpa sig någon form av slip-on (helst inte eftersom hojen inte blir svinbillig att försäkra förrän nästa år)
Är det bara att införskaffa vilka slip-on som helst, eller ska det vara av speciella fabrikat eller av någon speciell typ?
Jag är inte jättepetig med vilket ljud jag ska ha bara det blir bättre än nu, utan mer intresserad av att det ska vara överkomligt (=genomförbart).
-Eller ska jag vänta tills nästa år då försäkringen förhoppningsvis sjunker ett antal tusenlappar och lägga de pengarna på något bra?
Bör jag ställa om förgasarna på något sätt, eller är det bara att tuta och köra om jag inte gör allt för stora modifieringar?
Jag märkte ingen effektskillnad när jag tryckte dit originalsystemet, men det låter ju så förbaskat mesigt.
Jag har även sett att en del har 4-1 eller 4-2-1 -system på de här årsmodellerna, men jag hittar inte ett skvatt, är de egenhändigt tillverkade eller lyckas de bara gömma sig för mig?
Hoppas att inlägget inte blev så långt att ni somnade, samt att ni kan ge mig svar på mina frågor!
Vad kul att det fanns ett eget svenskt forum för oss VFR-ägare!
Det är så att när jag köpte min VFR750F -87 förra våren så satt något som jag trodde var originaldämpare på den.
Efter att ha tappat(!) ena insatsen på motorvägen så har det ju uppdagats att så ej var fallet.
Dämparna är kapade ca 10cm, och det mesta som fanns i dem sönderslaget, samt kapat.
Jag kunde ju inte åka runt utan dämpare, utan beställde nästan som i panik ett begagnat originalsystem från en skrot.
Med det monterat så låter ju hojen ganska mesigt, och jag undrar;
När jag ändå har det andra ligger så skulle man ju kanske försöka sig på att antingen meka ihop något eget (har noll erfarenhet när det gäller såna här saker, men det funkade ju innan, och att tillverka 2 "nya" insatser som ser likadana ut som resterna av den som sitter kvar är inga problem).
Eller om man ska plocka fram plånboken och köpa sig någon form av slip-on (helst inte eftersom hojen inte blir svinbillig att försäkra förrän nästa år)
Är det bara att införskaffa vilka slip-on som helst, eller ska det vara av speciella fabrikat eller av någon speciell typ?
Jag är inte jättepetig med vilket ljud jag ska ha bara det blir bättre än nu, utan mer intresserad av att det ska vara överkomligt (=genomförbart).
-Eller ska jag vänta tills nästa år då försäkringen förhoppningsvis sjunker ett antal tusenlappar och lägga de pengarna på något bra?
Bör jag ställa om förgasarna på något sätt, eller är det bara att tuta och köra om jag inte gör allt för stora modifieringar?
Jag märkte ingen effektskillnad när jag tryckte dit originalsystemet, men det låter ju så förbaskat mesigt.
Jag har även sett att en del har 4-1 eller 4-2-1 -system på de här årsmodellerna, men jag hittar inte ett skvatt, är de egenhändigt tillverkade eller lyckas de bara gömma sig för mig?
Hoppas att inlägget inte blev så långt att ni somnade, samt att ni kan ge mig svar på mina frågor!
Lev livet med fan innan livet lever fan med dig!
Gött!Lt.Dan skrev:Nej då..ingen riskHoppas att inlägget inte blev så långt att ni somnade
Har du tittat i Hojtillbehör forumet, där finns endel intessanta inlägg om slipon.
Annars så brukar mina foruminlägg bli ganska så långtråkiga=)
Mjo, jag har kikat där, men de flesta som skriver där verkar ha nyare årsmodeller med 4-1 -system.
Det kanske bara är jag som är ute och cyklar på djup is, men det känns som att om bara hälften av avgaserna ska ut genom dämparen så behöver de ju inte vara mycket mer än hälften så stora?
Det som jag var mest nyfiken på är ju om ni tror att jag skulle ha möjlighet att få ihop ett par någolunda dämpare av de burkar jag redan har liggande?
Kikar man in i en lite mer öppen dämpare (bara en snabbtitt, men ändå=) så verkar det inte vara mycket mer än en burk fylld med dämpande material med ett perforerat rör rakt igenom?
Jag förstår naturligtvis att det är mer komplicerat än så, men eftersom jag gillar att kuckla med såna här saker så undrar jag om ni tror att det är värt besväret?
Lev livet med fan innan livet lever fan med dig!
Du kan fixa det lätt:
-Hål rakt igenom gamla, enkelt men kanske lite högt.
-Simons billjudämpare, lite dämpning, billigt men inte snyggt.
-Jaga två (eller ett slipon) begagnat, spelar ingen roll vad det suttit på du får fixa adaptern själv. Ganska billigt och snyggt. Själva burkarna är det ingen skillnad på mellan olika hojar, det som skiljer är anslutningsrören.
Jag satte på ett unversal på min 96:a och gjorde en adapter, super-gött.
-Hål rakt igenom gamla, enkelt men kanske lite högt.
-Simons billjudämpare, lite dämpning, billigt men inte snyggt.
-Jaga två (eller ett slipon) begagnat, spelar ingen roll vad det suttit på du får fixa adaptern själv. Ganska billigt och snyggt. Själva burkarna är det ingen skillnad på mellan olika hojar, det som skiljer är anslutningsrören.
Jag satte på ett unversal på min 96:a och gjorde en adapter, super-gött.
Vroom Vroom
Okej, jag har väl i princip bestämt mig för att försöka hitta på några begagnade/nya slipon till nästa säsong.
Jag kanske är fånig, men jag tycker att det ser ganska ballt ut att ha 2 pipor på hojen
Tills dess hade jag tänkt mig att exprimentera lite med vad jag har idag.

Gör jag bort mig helt om jag försöker mig på detta tror ni?
Jag vill ju att det ska gå att åka på bågen utan risk att utöka min tinnitus, eller väcka varenda jäkel i kvarteret när jag kommer hem på kvällskvisten.
Plus att jag vill ha ett lite "fetare" ljud, inte ett enda "bräääk"
Jag kanske är fånig, men jag tycker att det ser ganska ballt ut att ha 2 pipor på hojen

Tills dess hade jag tänkt mig att exprimentera lite med vad jag har idag.
Gör jag bort mig helt om jag försöker mig på detta tror ni?
Jag vill ju att det ska gå att åka på bågen utan risk att utöka min tinnitus, eller väcka varenda jäkel i kvarteret när jag kommer hem på kvällskvisten.
Plus att jag vill ha ett lite "fetare" ljud, inte ett enda "bräääk"

Lev livet med fan innan livet lever fan med dig!
Aha Aha!!!Lt.Dan skrev:
Ett tipps bara.. det finns ljuddämparull att köpa... vet inte om glasfiber tål värmen så bra..

Bra där, det kan ju inte vara så förbaskat dyrt...det närmar sig ett beslut =)
Glasfiber (jag menar här vanlig byggisolering) är ju brandsäkert, men det stämmer säkert, som du säger, att det ändrar egenskaper om det blivit varmt.
Ljuddämparull känns ju helt klart mer seriöst.
Sen har man väl lite att göra med munstycksbyten och liknande innan man får allt att stämma överens om jag förstått det hela rätt?
Jag har mest pysslat med 2-taktare tidigare, men jag antar att man kan se på tändstiften om man har rätt munstycken på 4-taktare också?
Är det "chokladbrunt" man eftersträvar här också?
Lev livet med fan innan livet lever fan med dig!
eller dom här..cowe skrev:http://www.blocket.se/vi/8716806.htm?ca=6_s
jag snubbla på dom här..
kanske kan va nåt.
mvh/Conny
http://www.blocket.se/vi/8025289.htm?ca=6_s
livet är underbart/när underlivet är bart
En påse ljudämpar ull räcker till en normalstor ljuddämpare. Kostar ca 50:- på den lokala mchandlaren. Varför då ens tänka på annat.Lostmoose skrev:Lt.Dan skrev:
Aha Aha!!!![]()
Bra där, det kan ju inte vara så förbaskat dyrt...det närmar sig ett beslut =)
Glasfiber (jag menar här vanlig byggisolering) är ju brandsäkert, men det stämmer säkert, som du säger, att det ändrar egenskaper om det blivit varmt.
Ljuddämparull känns ju helt klart mer seriöst.
Kör på din ide, den verkar vettig.
Edit: Fasiken va skumt det blev med namn på quoten? Inget verkar stämma om man kikar på texten. Hi hi
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se