Sida 1 av 9

Bromsbelägg .. orginal eller ?

Postat: lör jul 05, 2008 11:49
av Conseal
Står troligen inför ett bromsbeläggsbyte inom snar framtid och tänkte kolla vad ni andra använder er av. Detta precis som oljor har varit diskussions frågor i många forum men inte här än (förutom oljor då).

Har hört att biltemas belägg skall vara riktigt bra sålänge man inte har tänkt att tokrejsa på mantorp eller liknande .... priset är ju klart fördelaktigt så vad har ni för erfarenheter ?

Postat: lör jul 05, 2008 12:58
av vfr800
det var längesen jag köpte nåt på biltema,men rent strikt skulle jag inte köpa nåt annat än original på säkerhetsdetaljer om man inte vet att annat märke är bättre.
samma sak med oljefilter och olja man får vad man betalar för men som du säger kanske är dom ok om man bara kör lugnt....

Postat: mån jul 07, 2008 09:02
av tedman
Jag bytte med original, kollade tekniktrådar överallt och kom fram till att original var nog bäst.

Postat: sön jul 20, 2008 13:35
av Henkan
Jag har haft lite slöa frambromsar ett tag, tyckte inte att beläggen var särskilt slitna. Men så fick jag ett infall och impulsköpte ett par bromsbelägg på Biltema, och dom tar faktiskt ganska bra får jag säga. Nu kör jag inte på bana eller så, så jag vet inte hur dom beter sig om man pressar lite hårdare men till vardags är dom nog helt ok.

Enda negativa som jag märkt är att dom gnisslar en del precis innan stannar, så jag brukar växla om till bakbromsen den sista lilla biten.
Sen är det väl såhär, om man tänker efter hur långt utvecklingen har gått sen min hoj lämnade fabriken -90 så är nog dagens biltemabelägg inte sämre än dom som satt på orginal på fabriken.....inte sant :?:

Postat: sön aug 10, 2008 14:46
av adrian_vg
Henkan skrev:Sen är det väl såhär, om man tänker efter hur långt utvecklingen har gått sen min hoj lämnade fabriken -90 så är nog dagens biltemabelägg inte sämre än dom som satt på orginal på fabriken.....inte sant :?:
Du är nog nåt intressant på spåret med den kommentaren. Har börjat tänka så också.

Så Biltema har bromsbelägg för våra viffrar, hmmm... Är priserna per par tro?? Samma pris bak iaf.

http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... mId=137773

Priset är rätt. Vad kostar märkesbelägg från SBS mfl egentligen??

Postat: sön aug 10, 2008 17:15
av Batte
Min erfarenhet är iaf att orginalbelägg lönar sig i längden samt att dom nog oftast har bäst "bett" och inte sliter skivor så fort.

Hade en Hornet 600 som jag bytte orginalbeläggen fram först vid 3000 mil. Och den hojen var inte speciellt snällt körd.

Postat: mån aug 11, 2008 08:41
av adrian_vg
Batte skrev:Min erfarenhet är iaf att orginalbelägg lönar sig i längden samt att dom nog oftast har bäst "bett" och inte sliter skivor så fort.

Hade en Hornet 600 som jag bytte orginalbeläggen fram först vid 3000 mil. Och den hojen var inte speciellt snällt körd.
Nästa gång jag byter ska jag kolla om man kan se vad för märke det är på beläggen. Jag kör inte speciellt hårt. Antar att jag nog skulle klara mig med Biltemabelägg.

Postat: mån aug 11, 2008 17:28
av Göingen
Kolla senaste Motorrad, där testar de olika bromsbelägg till BMW R1200GS. De klart sämsta och dyraste i testet är originalbeläggen.
Jag tror inte att man ska ha alltför stor tilltro till att originaldelar är bättre än andra.

Postat: tis aug 12, 2008 07:54
av adrian_vg
Göingen skrev:Kolla senaste Motorrad, där testar de olika bromsbelägg till BMW R1200GS. De klart sämsta och dyraste i testet är originalbeläggen.
Jag tror inte att man ska ha alltför stor tilltro till att originaldelar är bättre än andra.
Tredjepartsbelägg av bra kvalitet är oftast bättre än originalbelägg. Tillverkaren har delkostnader att tänka på och kan inte ta hur dyra delar som helst.

Har du ev nån länk till denna test? Om den finns på webben vill säga.

Postat: tis aug 12, 2008 16:52
av Göingen
adrian_vg skrev:
Göingen skrev:Kolla senaste Motorrad, där testar de olika bromsbelägg till BMW R1200GS. De klart sämsta och dyraste i testet är originalbeläggen.
Jag tror inte att man ska ha alltför stor tilltro till att originaldelar är bättre än andra.
Tredjepartsbelägg av bra kvalitet är oftast bättre än originalbelägg. Tillverkaren har delkostnader att tänka på och kan inte ta hur dyra delar som helst.

Har du ev nån länk till denna test? Om den finns på webben vill säga.
Tyvärr så hittar jag den inte, du får lägga några tior på att införskaffa tidningen.
http://www.motorradonline.se/?sida=Tidningen

Postat: tis aug 12, 2008 18:37
av adrian_vg
Aah. Den svenska Motorrad. Det var ju lite enklare. FÅr smygläsa den i affären. 8-)

Postat: lör maj 16, 2009 12:28
av adrian_vg
Min frambroms har börjat gnissla en del sen efter bromstesterna på avrostningen. Blev bättre efter lite avkylning, men det är fortfarande kvar en del gnissel... Kollade beläggen fram och kunde inte se nån slityta!!

Hur tjock brukar slitytan vara på sprillans nya belägg egentligen??

Innan jag köper på Biltema eller så, Lelles har ju hunnit stänga innan jag hinner dit, ville jag bara kolla att det inte ska vara så tunnt med slityta...

Postat: lör maj 16, 2009 14:30
av Fransson
Har kollat om det är någon skillnad på Biltema kontra orginal kan inte se någon skilnad i tjocklek
orginal pris:550kr/paret dvs 1100kr för ett framhjul
Biltema pris:150kr/paret dvs 300kr för ett framhjul
Du kan byta nästan 4ggr med biltemas belägg innan du betalt orginal
all heder för orginaldelar men så mycket bättre är dom inte

Postat: lör maj 16, 2009 15:38
av adrian_vg
Fransson skrev:Har kollat om det är någon skillnad på Biltema kontra orginal kan inte se någon skilnad i tjocklek
orginal pris:550kr/paret dvs 1100kr för ett framhjul
Biltema pris:150kr/paret dvs 300kr för ett framhjul
Du kan byta nästan 4ggr med biltemas belägg innan du betalt orginal
all heder för orginaldelar men så mycket bättre är dom inte
Japp, köpte två uppsättningar. Ska bara kolla i servicemanualen om det är nåt speciellt innan jag börjar.

Som Henke skrev innan, de flashigaste originalbeläggen från '97 är antagligen fullt i klass med dem från Biltema idag.

Monterar idag och provkör på Rörken på måndag! :lol:

Edit: Det var nog tur att jag bytte nu. Det var 0,5 till 0mm kvar på vardera bromsen... Vänsterskivan hade ätit sig in en tredjedel eller så på ena belägghållaren. Inte så konstigt att det gnisslade så...

Biltemabeläggen passade iaf perfekt in i kaliprarna. Återkommer på måndag kväll om hur beläggen funkat på Rörkens BKK. :shock:

Lägger upp en beläggbytarguide på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?p=27845.

Postat: lör maj 16, 2009 17:59
av kennet
Kollade över bromsarna då det blir en Norgetripp om några veckor, och dom var nästan helt slut fram och jisses var lätt det var att byta. Monterade på ny SBS belägg som jag fick med när jag köpte kutsen på blocket. Måste säga att det blev mycket bra bromsegenskaper, kan rekomendera dessa. Tror dom hamnar runt 600:- fram om man kollar på nätet.