Hur många db LeoVince EVO II carbon slip-on?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Hur många db LeoVince EVO II carbon slip-on?
Jag har ett LeoVince EVO II carbon slip-on och skall på lördag för första gången vara med på BKK på Gelleråsen.
Eftersom de har informerat om att ljudkraven är rätt hårda (95db) så börjar jag bli lite nervös att mitt system låter för mycket även med insatsen (db-killer) monterat.
Tycker ju inte själv att det låter mycket mer än med orginal
Det vore ju trist att åka dit bara för att bli hemskickad.
Jag har försökt hitta hur många db systemet kommer upp i men inte lyckats.
Själv har jag ingen möjlighet att mäta detta och har ingen koll på hur mycket det kan röra sig om.
Har mailat LeoVince om detta, men inte fått svar (ännu)
Är det någon på forumet som vet?
/faceplant
Eftersom de har informerat om att ljudkraven är rätt hårda (95db) så börjar jag bli lite nervös att mitt system låter för mycket även med insatsen (db-killer) monterat.
Tycker ju inte själv att det låter mycket mer än med orginal
Det vore ju trist att åka dit bara för att bli hemskickad.
Jag har försökt hitta hur många db systemet kommer upp i men inte lyckats.
Själv har jag ingen möjlighet att mäta detta och har ingen koll på hur mycket det kan röra sig om.
Har mailat LeoVince om detta, men inte fått svar (ännu)
Är det någon på forumet som vet?
/faceplant
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.
VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*
VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Hur många db LeoVince EVO II carbon slip-on?
Hörsägen, ej garanterat: Om ditt Leovince är E-godkänd med en dB-killer har jag för mig att det är max 103dB som gäller upp till en viss årsmodell.
Min Scorpion ska ha 103dB med en dB-killer inmonterad. Viffern är från 1997, och jag har kört på BKK Rörken utan problem vid besiktningen, förutom att de inte gillade min semestergas. Den fick jag montera av.
Besiktning, iaf på Rörken, görs inte med motorn på. De kollar kedja och broms mest, samt att bromsgreppet inte tar för långt in. Fick justera ut greppet på bromsen en del då den tog för långt in och nuddade ett av gasvajerrören (jag har förhöjt styre).
Det är ju inte så att de mäter ljudnivån väl?
Edit: På bikersneed.se säger man att E-legal (för Scorpiondämparna) är 95dB: http://www.bikersneed.se/Scorpion/emarkinfo.htm. Vid mejlkonversation innan köp nämndes 103dB med dB-killern i om jag minns rätt. Kan dock ha varit 103dB med killern utskruvad. Så ha din dB-killer i, och ta med papprena du fick med dämparen där det står att den är E-märkt och godkänd för gatbruk med pluggen i. Eller skriv ut sidan från Leovince.
Min Scorpion ska ha 103dB med en dB-killer inmonterad. Viffern är från 1997, och jag har kört på BKK Rörken utan problem vid besiktningen, förutom att de inte gillade min semestergas. Den fick jag montera av.
Besiktning, iaf på Rörken, görs inte med motorn på. De kollar kedja och broms mest, samt att bromsgreppet inte tar för långt in. Fick justera ut greppet på bromsen en del då den tog för långt in och nuddade ett av gasvajerrören (jag har förhöjt styre).
Det är ju inte så att de mäter ljudnivån väl?
Edit: På bikersneed.se säger man att E-legal (för Scorpiondämparna) är 95dB: http://www.bikersneed.se/Scorpion/emarkinfo.htm. Vid mejlkonversation innan köp nämndes 103dB med dB-killern i om jag minns rätt. Kan dock ha varit 103dB med killern utskruvad. Så ha din dB-killer i, och ta med papprena du fick med dämparen där det står att den är E-märkt och godkänd för gatbruk med pluggen i. Eller skriv ut sidan från Leovince.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Hur många db LeoVince EVO II carbon slip-on?
Sorry, men de flesta banor har idag ljudmätare... bullrar det för mycket när man åker så är det slutåkt (om man inte kan få ner ljudet). Sen spelar det ingen roll vad Bilprovning eller tillverkare sagt, det är just ditt fordons bullrande vid just det tillfället som gäller.adrian_vg skrev: Det är ju inte så att de mäter ljudnivån väl?
Edit: På bikersneed.se säger man att E-legal (för Scorpiondämparna) är 95dB: http://www.bikersneed.se/Scorpion/emarkinfo.htm. Vid mejlkonversation innan köp nämndes 103dB med dB-killern i om jag minns rätt. Kan dock ha varit 103dB med killern utskruvad. Så ha din dB-killer i, och ta med papprena du fick med dämparen där det står att den är E-märkt och godkänd för gatbruk med pluggen i. Eller skriv ut sidan från Leovince.
Men, en gatgodkänd dämpare ska klara ett normalt banmöte. Ett tips är inte gasa fullt förbi mätaren...
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Hur många db LeoVince EVO II carbon slip-on?
Åh fan... Är det så pass?? Hade ingen aning om det! Får ta det lite lugnare på start och målrakan på Rörken.tersan skrev:Sorry, men de flesta banor har idag ljudmätare... bullrar det för mycket när man åker så är det slutåkt (om man inte kan få ner ljudet). Sen spelar det ingen roll vad Bilprovning eller tillverkare sagt, det är just ditt fordons bullrande vid just det tillfället som gäller.
Men, en gatgodkänd dämpare ska klara ett normalt banmöte. Ett tips är inte gasa fullt förbi mätaren...
Trodde annars att om dämparen är godkänd så är den. Där ser man...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Hur många db LeoVince EVO II carbon slip-on?
Ja, jo, visst är den godkänd. Men när kommuners miljöenheter får för sig att det bullrar från motorbanor så uppstår nya regler.adrian_vg skrev:Åh fan... Är det så pass?? Hade ingen aning om det! Får ta det lite lugnare på start och målrakan på Rörken.tersan skrev:Sorry, men de flesta banor har idag ljudmätare... bullrar det för mycket när man åker så är det slutåkt (om man inte kan få ner ljudet). Sen spelar det ingen roll vad Bilprovning eller tillverkare sagt, det är just ditt fordons bullrande vid just det tillfället som gäller.
Men, en gatgodkänd dämpare ska klara ett normalt banmöte. Ett tips är inte gasa fullt förbi mätaren...
Trodde annars att om dämparen är godkänd så är den. Där ser man...
Vi som kör gamla förgasarbilar har ett intressant problem i och med att det oftast bullrar mer från insuget än avgaset.
Personligen skulle jag montera originalsystemet om jag skulle på banmöte med hojen, såvida jag inte mätt upp ljudnivån innan med 100% säkerhet.
Faceplant, de som har problem med ljud är ofta customhojar med raka rör, Ducati och sporthojar med rejssystem. En VFR med dB-killer i ett gatsystem borde inte stöta på bekymmer.
VFR750F -92, grön
Re: Hur många db LeoVince EVO II carbon slip-on?
Fick i princip samma tips från instruktörerna som kör kursen. Om man låter bli att "dra ur" växlarna så brukar de flesta klara sig...tersan skrev:Sorry, men de flesta banor har idag ljudmätare... bullrar det för mycket när man åker så är det slutåkt (om man inte kan få ner ljudet). Sen spelar det ingen roll vad Bilprovning eller tillverkare sagt, det är just ditt fordons bullrande vid just det tillfället som gäller.
Men, en gatgodkänd dämpare ska klara ett normalt banmöte. Ett tips är inte gasa fullt förbi mätaren...
Jodå, min dämpare är godkänd för gatbruk med insatsen i.adrian_vg skrev:
Åh fan... Är det så pass?? Hade ingen aning om det! Får ta det lite lugnare på start och målrakan på Rörken.
Trodde annars att om dämparen är godkänd så är den. Där ser man...
Men, om inte jag är felinformerad, så har detta ingenting att göra med just ditt fordon.
Hojen är godkänd för en viss ljudnivå, på registreringsbeviset på min hoj står det t.ex. "Ljudnivå DB, vid körning: 79; Ljudnivå DB, stillastående: 87".
Så, kommer man upp över det med en godkänd dämpare så är det ändå inte lagligt.
(Med reservation för missuppfattningar...)
Men, min fråga kvarstår, någon som vet hur många DB mitt slip-on ger ifrån sig?
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.
VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*
VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Hur många db LeoVince EVO II carbon slip-on?
Officiellt 95dB med E-pluggen i. I praktiken beror det på motorns skick, luftfilter, slitage, hur mycket du varvar osv.faceplant skrev:Men, min fråga kvarstår, någon som vet hur många DB mitt slip-on ger ifrån sig?
Som du säger tidigare, dra inte ur på växlarna så är det ok.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Hur många db LeoVince EVO II carbon slip-on?
Det låter ju bra, då borde jag kunna klara mig!adrian_vg skrev:Officiellt 95dB med E-pluggen i. I praktiken beror det på motorns skick, luftfilter, slitage, hur mycket du varvar osv.faceplant skrev:Men, min fråga kvarstår, någon som vet hur många DB mitt slip-on ger ifrån sig?
Som du säger tidigare, dra inte ur på växlarna så är det ok.
Har du någon källa till denna uppgift (kan vara bra att ha...)?
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.
VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*
VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Hur många db LeoVince EVO II carbon slip-on?
* http://www.bikersneed.se/Scorpion/emarkinfo.htmfaceplant skrev:Har du någon källa till denna uppgift (kan vara bra att ha...)?
* http://www.scorpion-exhausts.com/Bikes/info.php?pd=4
* http://www.sitogroup.com/servlet/page?_ ... _dx=119763: Specifikt "LeoVince SBK exhaust systems is full compliance with EEC regulations for the whole product line. LeoVince users can ride the streets of Europe without infringing the law."
* Tersan
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Sänkt till 95dB alltså, generellt?Conseal skrev:För info så är 103Db gränsen borttagen enligt uppgift på andra forum.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Eller fritt?adrian_vg skrev:Sänkt till 95dB alltså, generellt?Conseal skrev:För info så är 103Db gränsen borttagen enligt uppgift på andra forum.
Jag har ingen db-killer till nya dämpen än så det blir väl att åka med gamla och tysta insatsen till besiktningen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Du skämtar antar jag??Tyrannosaurus skrev:Eller fritt?adrian_vg skrev:Sänkt till 95dB alltså, generellt?Conseal skrev:För info så är 103Db gränsen borttagen enligt uppgift på andra forum.
Om du inte vill åka på återbesök.Tyrannosaurus skrev:Jag har ingen db-killer till nya dämpen än så det blir väl att åka med gamla och tysta insatsen till besiktningen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2142
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Menar du på bana eller i trafiken?Conseal skrev:För info så är 103Db gränsen borttagen enligt uppgift på andra forum.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P