http://www.powercommander.com/powercomm ... _Guide.pdf

Här finns mer ...
http://www.powercommander.com/powercomm ... loads.aspx
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Någon display finns inte, normalt använder du inte knapparna heller. Justering sker med hjälp av en dator som kopplas till USB-kontakten. En laptop är praktiskt att ha.tjvfr800 skrev:Börjar bli sugen på en PCIIIUSB så jag måste fråga, hur används egentligen displayen och knapparna? (eller vad det är för något) på lådan, i monteringsanvisningen så sätts den ju in under kåpan under sadeln så att man inte kommer åt knappar eller annat. Det verkar ju inte som man skall kunna göra några manuella justeringar på lådan från den monteringsplatsen ?
OK. Jag menade den där raden lysdioder på vänstra sidan när jag nämde "display" slarvigt uttryckt av mig.Göingen skrev:Någon display finns inte, normalt använder du inte knapparna heller.
Jo, du har rätt. Med t. ex. MID-knappen kan du öka resp. minska bensintillförseln i mellanregister. Håller man knappen inne, får du magrare blandning och lysdioderna rör sig nedåt. Trycker du upprepade gånger blir det tvärtom fetare blandning och lysdioderna rör sig uppåt.tjvfr800 skrev:Är det så att när man ex. trycker på "Mid" så kan man göra en generell ökning eller sänkning av bränslekurvan för mellanregistret ?
Skulle det inte vara väldigt praktiskt om man hade tillgång till knapparna under körning, ex. om man skall köra ett längre pass i jämn fart (motorvag) så skulle det vara lämpligt att sänka förbrukningen temporärt (knapparna påverkar ju inte mappningen permanent) precis till den nivå så att hojen inte börjar gå illa för att spara bränsle.Göingen skrev:Jo, du har rätt. Med t. ex. MID-knappen kan du öka resp. minska bensintillförseln i mellanregister. Håller man knappen inne, får du magrare blandning och lysdioderna rör sig nedåt. Trycker du upprepade gånger blir det tvärtom fetare blandning och lysdioderna rör sig uppåt.tjvfr800 skrev:Är det så att när man ex. trycker på "Mid" så kan man göra en generell ökning eller sänkning av bränslekurvan för mellanregistret ?
Fetare och fetare, den får rätt blandning för att funka optimalt. Om man studerar en vanlig map som man kan ladda ner från PC, ser man att det vid vissa vartal/gaspådrag får hojen mer soppa, vid andra mindre än vad den skulle fått utan PC.tjvfr800 skrev:Ni som har PowerCommander ? får ni plocka bort den när ni skall besiktiga bågen ?, kanske en dum fråga men PC'n gör väl att motorn får en fetare blandning och kanske sämre avgasvärden ?
Som både du och Göingen säger. Det handlar helt enkelt om optimering och få både blandning och tändning (har för mig att PC:n även påverkar den) mer exakt än vad bara originalboxen medger.andyboy vfr800 skrev:iden med PC är att hojen inte ska fett eller tunt, det ska vara precis rätt blandning bensin/luft som ska ger jämnare gång, mindre förbrukning och mer effekt
Närå, det är ungefär lika vanligt att chippa sugmotorer. Fråga mig, jag vetGöingen skrev:Vid chiptrimning på bilar tror jag det mest är förbehållet bilar med överladdning, ex. turbo. Här låter du turbon pumpa in mer luft än med originalchipet. Bensintillförseln ökas motsvarande.