kapa kåpglaset ?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- interceptor
- Medlem
kapa kåpglaset ?
tjena !
efter en 200 mils runda i sverige på 2 dar med blåst o regn så e jag inte alls nöjd med kåpglaset.
vinden träffar mitt på hakan o det blir ett satans liv i hjälmen.
sträcker jag på mig så hjälmen kommer en 3-4 cm högre upp blir det knäpptyst.
funderar därför på att kapa glaset en sån bit.
obs! orginalglas.
är van vid att köra kåplöst så för den sakens skull blir det nog inga problem.
är 176 cm
hjälmen e en shoei xr 1000 med whisper kit.
någon som har några erfarenheter i ämnet ??
e liiiiite fundersam på o kapa det , men det borde bli bra tycker jag.
det finns touringglas, ett varionånting med spoiler överst o double bubble.
snälla hjälp mig.
lol
lars
efter en 200 mils runda i sverige på 2 dar med blåst o regn så e jag inte alls nöjd med kåpglaset.
vinden träffar mitt på hakan o det blir ett satans liv i hjälmen.
sträcker jag på mig så hjälmen kommer en 3-4 cm högre upp blir det knäpptyst.
funderar därför på att kapa glaset en sån bit.
obs! orginalglas.
är van vid att köra kåplöst så för den sakens skull blir det nog inga problem.
är 176 cm
hjälmen e en shoei xr 1000 med whisper kit.
någon som har några erfarenheter i ämnet ??
e liiiiite fundersam på o kapa det , men det borde bli bra tycker jag.
det finns touringglas, ett varionånting med spoiler överst o double bubble.
snälla hjälp mig.
lol
lars
Re: kapa kåpglaset ?
Hej.interceptor skrev: är van vid att köra kåplöst så för den sakens skull blir det nog inga problem.
Jag kommer också från en kåplös båge en Yamaha BT1100 och där upplevde jag aldrig några som hels problem med vindbrus i hjälmen, därmot så fick man ju all vind i bröstet som var rätt jobbigt i högre farter.
Detta tycker jag nog är den enda nackdelen med VFR'en efter bytet från en kåplös båge, fast det kanske gäller alla mc med kåpor

Jag är 187cm och det känns som man får mesta vinden mot hjälmen lite snett nerifrån, inte så att det känns störande utan bara mer vindbrus, på lokala Hondabutiken så säger dom att det brukar bli värre med högre ruta beroende på hur lång man är, eftersom vinden träffar rätt i hjälmen. Jag provade en sådan där variabel touringruta på en annan mc, och när man lyckas ställa in den perfekt för en viss fart så funkade det inte om man körde lägre eller högre farter.
Ultimata alternativet är nog en elmanuvrerad ruta som det brukar sitta på dom större touringloken.
Jag har just fått hem en "NOJ Quiet Rider Deluxe" som verkar lovande, den sänker bruset avsevärt. (under utvärdering) Jag antar att den motsvarar shoei's whisper.
http://www.denniskirk.com/jsp/product_c ... Id=&mmyId=

VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
Hur lång är du och vilket fabrikat var det på rutan. " Äh, jag hittade fabrikatet på annan länk, puig"Torque skrev:Om du vill kan du få köpa mitt istället. Det är kanon. Skyddar bra mot vind och oljud. Jag ska dock köpa ett mer sportigt kåpglas
Har någon provat Hondas egen förhöjda ruta ??, synpunkter ??
VFR800FA71-07
Du hade i och för sig hittat det, men det är ett Piug kåpglas och jag är 187cm lång.tjvfr800 skrev:Hur lång är du och vilket fabrikat var det på rutan. " Äh, jag hittade fabrikatet på annan länk, puig"Torque skrev:Om du vill kan du få köpa mitt istället. Det är kanon. Skyddar bra mot vind och oljud. Jag ska dock köpa ett mer sportigt kåpglas
Har någon provat Hondas egen förhöjda ruta ??, synpunkter ??
VFR800-03 Svart
Jag snor den här tråden lite, hoppas det inte gör något....
Hade själv problem med att jag fick all fartvind rätt i nyllet så jag provade att köpa ett förhöjt kåpglas. Visst blev det något bättre men det träffar fortfarande hjälmen fast nu träffar det precis i toppen på pannan.
Hade glaset varit 3 cm högre så skulle det antagligen varit utmärkt....
Om jag lägger pekfingret och långfingret så att säga längs med toppen på glaset blir det hur bra som helst, men så kan man ju inte köra....
Så nu undrar jag om någon vet om man kan få tag en någon liten spoiler eller liknande att sätta högst upp på glaset för att lyfta fartvinden lite till??
Eller om det finns andra idéer?
Hade själv problem med att jag fick all fartvind rätt i nyllet så jag provade att köpa ett förhöjt kåpglas. Visst blev det något bättre men det träffar fortfarande hjälmen fast nu träffar det precis i toppen på pannan.
Hade glaset varit 3 cm högre så skulle det antagligen varit utmärkt....

Om jag lägger pekfingret och långfingret så att säga längs med toppen på glaset blir det hur bra som helst, men så kan man ju inte köra....
Så nu undrar jag om någon vet om man kan få tag en någon liten spoiler eller liknande att sätta högst upp på glaset för att lyfta fartvinden lite till??
VFR -90, snart som ny......
.....070414 blev den som ny. Gäller garantin nu igen då??
.....070414 blev den som ny. Gäller garantin nu igen då??

Finns ju kåpglas med en liten spoiler på toppen. Kommer bara inte ihåg var jag sett det.Henkan skrev:Jag snor den här tråden lite, hoppas det inte gör något....
Hade glaset varit 3 cm högre så skulle det antagligen varit utmärkt....![]()
Hade en ställbar "flik" på toppen som gjorde att man kunde rikta om luften. MEN det gjorde inte hojen snyggare direkt.