Vilken hjälm använder du?

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

#31 Inlägg av kennet »

Caberg just one J1 med röktonat visir funkar bra dock lite vindbrus men sitter bra på skallen :D
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#32 Inlägg av tjvfr800 »

Jag kör med ARAI, jag har en Astro/J pearl black ca:4000:- och en ViperGT web ca.6500:-
Bild Bild

Båda sitter som jutna på skallen, sitter riktigt fast utan att vara tröttande under många timmar, inga problem med turbulens eller annat.

D-ringar såklart, som proffsen.
Senast redigerad av tjvfr800 den tis aug 14, 2007 22:21, redigerad totalt 2 gång.
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Tony 800
Donator 2008
Inlägg: 136
Blev medlem: tis maj 22, 2007 22:09
Ort: Johanneshov

#33 Inlägg av Tony 800 »

Jag kör med en mattsvart Shoei Raid II


Bild
When everything is said and done
There is always more said than done.



ingen hoj längre:-(

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

#34 Inlägg av kennet »

Köpte en HJC ZF8 fast mattsvart med röktonat visir, blev riktigt nöjd då den var lättare och med mycket mindre vindbrus än den gamla Caberg 8)
Bild
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
Silverbitch
Donator 2008
Inlägg: 101
Blev medlem: lör jul 07, 2007 19:14
Ort: Nossebro

#35 Inlägg av Silverbitch »

Jag har (naturligtvis) en silverfärgad Shoei Raid II, som jag e helnöjd me!
Nytaget körkort!!!
VFR 800 -01 Silver

Användarvisningsbild
Hedlund
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: tis okt 31, 2006 02:35
Ort: Gbg

#36 Inlägg av Hedlund »

Tony 800 skrev:Jag kör med en mattsvart Shoei Raid II


Bild
Kör med den med, men va tvungen att köpa "whisper" till den för att inte tappa hörseln.. Nu slipper jag öronproppar..

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#37 Inlägg av Tyrannosaurus »

Hedlund skrev:
Tony 800 skrev:Jag kör med en mattsvart Shoei Raid II
Kör med den med, men va tvungen att köpa "whisper" till den för att inte tappa hörseln.. Nu slipper jag öronproppar..
På tal om "whisper" och tysta hjälmar ska jag vid tillfälle testa den här http://www.schuberth.com (S1 & R1)
Dom har onekligen smarta lösningar med bl.a. det inbyggda solskyddet och verkar vara tysta i sig själva. I slutändan hänger det naturligtvis alltid på hur den sitter och för mig att hakpartiet inte sitter en meter ut. Jag vill att det ska vara rätt tight mellan mun och hakpartiet dels känns det säkrare och dels anser jag att ett utstående hakparti stör blicken.

Någon som har testat och/eller vet om Shoei whister kittet passar på Raid I?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#38 Inlägg av tjvfr800 »

Tyrannosaurus skrev: Någon som har testat och/eller vet om Shoei whister kittet passar på Raid I?
Whisper Kittet har speciella tappar som fäster i hjälmen, dom skall finnas på Raid II men inte på Raid I.

På hjälmen mellan stoppningen och gummilisten undertill så skall det finnas ett antal antingen piggar eller en slags "U" formade fästen
(kommer inte ihåg vilken av dom som satt på hjälmen resp. whisperkittet.) om det går att ha ett whisper kit på din hjälm.
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009
Inlägg: 379
Blev medlem: tis okt 17, 2006 20:43
Ort: Åkersberga

#39 Inlägg av tedman »

Tyrannosaurus skrev: På tal om "whisper" och tysta hjälmar ska jag vid tillfälle testa den här http://www.schuberth.com (S1 & R1)
Dom har onekligen smarta lösningar med bl.a. det inbyggda solskyddet och verkar vara tysta i sig själva. I slutändan hänger det naturligtvis alltid på hur den sitter och för mig att hakpartiet inte sitter en meter ut. Jag vill att det ska vara rätt tight mellan mun och hakpartiet dels känns det säkrare och dels anser jag att ett utstående hakparti stör blicken.

Någon som har testat och/eller vet om Shoei whister kittet passar på Raid I?
Min svärfar har den öppningsbara Schuberth (Concept tror jag den heter) och han säger att den är tystare än andra, S1 ska enligt andra vara väldigt tyst.
Jag provade den i höstas men jag tyckte att hakpartiet var klumpigt, i övrigt satt den bra. Precis som du störde jag mig på hakpartiet så det blev en Arai istället, Shoei passar inte mitt huvud.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#40 Inlägg av Tyrannosaurus »

tjvfr800 skrev:Whisper Kittet har speciella tappar som fäster i hjälmen, dom skall finnas på Raid II men inte på Raid I.

På hjälmen mellan stoppningen och gummilisten undertill så skall det finnas ett antal antingen piggar eller en slags "U" formade fästen
(kommer inte ihåg vilken av dom som satt på hjälmen resp. whisperkittet.) om det går att ha ett whisper kit på din hjälm.
Tack, ska kolla saken nästa gång jag går ner till garaget (troligen imorron).
Tedman skrev:Min svärfar har den öppningsbara Schuberth (Concept tror jag den heter) och han säger att den är tystare än andra, S1 ska enligt andra vara väldigt tyst.
Jag provade den i höstas men jag tyckte att hakpartiet var klumpigt, i övrigt satt den bra. Precis som du störde jag mig på hakpartiet så det blev en Arai istället, Shoei passar inte mitt huvud.
Jag ska kolla upp saken lite närmare vid tillfälle, ska iaf testa.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
interceptor
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: sön jul 15, 2007 21:34

#41 Inlägg av interceptor »

en nolan n70 tror jag(offroad/integral)
en shoei xr 1000
en shoei troy lee
en arai rx7-rr
en schubert concept
en nolan av okänd modell (sportintegral)
hmmmm
sen har jag nog fasen inte fler.


hatar numera svarta hjälmar!!
Totalt 1 användare online :: 1 registrerad, 0 dolda och 0 gäster.

Registrerade användare online: interceptor

Användarvisningsbild
Json
Donator 2012
Inlägg: 51
Blev medlem: tor aug 03, 2006 21:52
Ort: Kungsängen

#42 Inlägg av Json »

Shoei XR-800

Är inne på sjunde säsongen och är mycket nöjd. Det blir definitivt en Shoei även nästa gång. Mjuk och skön stoppning och relativt tyst i normala farter. Bra kvalitet, sitter nästan lika bra som i början. Lite meckigt att hålla ren då inredningen är fast. Rekommenderar hjälm med löstagbar inredning.

Drömhjälmen är en X-Spirit men den ekonomiska verkligheten gör nog att det blir en Raid II eller XR-1000. Whisper-kittet får mycket beröm här på forumet så ett sådant blir det oxå.
VFR 800 -09, grå
Tidigare:
VFR 800 -00, blå
VFR 750 -90, röd
GPZ 900R -84, röd
XL 600R -83, röd
CB 125 -72, röd

Användarvisningsbild
Deltatracker
Medlem
Inlägg: 148
Blev medlem: tis jul 04, 2006 20:30
Ort: Ulricehamn

#43 Inlägg av Deltatracker »

Då har man bytt hjälm. Man skall inte skriva i affekt, men jag har precis klivit av hojen och satt mig vid datorn för att skriva av mig. Jag är så grymt besviken på min hjälm. Har "drömt" om en Shoei X-spirit och suttit och läst om den på nätet om och om igen. Då äntligen så har man gjort sin första tur i den. Den är inte tyst för fem öre. Min gamla Shoei är tyst som graven i jämförelse. Dessa "vingar" på hjälmen må stabilisera den i höga farter, men viner och tjuter. Dessutom så går det inte köpa Whispering-kit till denna modell, vilket verkligen hade behövts. Köpte även ett mörkt visir till den och blev besviken på själva genomskinligheten. Den är mjölkigare än på min andra hjälm, så det känns som om den är lite disig (otroligt irriterande). Visst är hjälmen lätt och sitter bra, men jag tycker inte att den motsvarar de förväntningar jag haft på den och priset skall vi inte ens tala om. I övrigt så är jag ett Shoei fan på alla sätt, kanske därför jag är besviken, men jag tycker inte att det är roligt att den nya hjälmen känns "sämre" än den gamla.

Jag får återkomma om ett tag när jag kört mer med den. Får se om första intrycket är det sanna..... :-)

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#44 Inlägg av Alming »

Jag kör med AGV RC-5 Pro
Bild

fast det är klart, den susade lite mycket på om jag körde viffer =)

Körde med en MDS komposithjälm. den var inte optimal, ganska mycket skal, så den var stor, men den väsnades inte så mycket.
Dock har den töjt sig ganska mycket, så det blir en ny (förhoppningsvis Shoei XR1000) när nästa LV-hoj införskaffas.
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#45 Inlägg av Conseal »

Hittade en bild på min KBC

Bild

Kanske lite mycket bindbrus men det finns ju proppar i övrigt skön och praktisk. Ska nog ha en utan bgvisir nästa hång kanske men bara kanske.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Skriv svar