Ta bort PAIR ventiler på en vtec??
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Ta bort PAIR ventiler på en vtec??
Någon som testat denna mod?
Ska tydligen ge en "lugnare" övergång där runt 7k (dvs vtec-övergången). Lite sugen att testa då det är betydligt billigare än en pcIII.
(PAIR = Pulsed Air Induction Reed)
Ska tydligen ge en "lugnare" övergång där runt 7k (dvs vtec-övergången). Lite sugen att testa då det är betydligt billigare än en pcIII.
(PAIR = Pulsed Air Induction Reed)
hojlös
kan vi väl fixa...Swedan skrev:Har ni några länkar???

http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... article=23
hojlös
He He
Nu är ventilerna väck i ventilkåpan....
Passade även på att synka startventilerna på insprutningen.
Snacka om skillnad i lågvarvet.
Silkeslen till ca 3000varv och lite mindre nervös tomgång.
Hade inga problem vid körning förut men den va lite ryckig under 3000.
Tomgången har heller inte varit något problem men den gick att få jämnare tydligen
Tvåans och fyrans ventil var gaska så mycket fel så det blev att göra tempona flera gånger pga tomgångsjustering mellan justeringsvarven
Nu är ventilerna väck i ventilkåpan....
Passade även på att synka startventilerna på insprutningen.
Snacka om skillnad i lågvarvet.
Silkeslen till ca 3000varv och lite mindre nervös tomgång.



Hade inga problem vid körning förut men den va lite ryckig under 3000.
Tomgången har heller inte varit något problem men den gick att få jämnare tydligen

Tvåans och fyrans ventil var gaska så mycket fel så det blev att göra tempona flera gånger pga tomgångsjustering mellan justeringsvarven

"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
Hojlös
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
Hojlös
Kan du inte beskriva lite mer ingående vad som tas bort "ventilerna väck i ventilkåpan" hånger inte riktigt med här!, skulle det inte räcka med att plugga slangarna som hämtar luft från luftkåpan ?Swedan skrev:He He
Nu är ventilerna väck i ventilkåpan....
Passade även på att synka startventilerna på insprutningen.
Snacka om skillnad i lågvarvet.
Silkeslen till ca 3000varv och lite mindre nervös tomgång.![]()
![]()
![]()
Hade inga problem vid körning förut men den va lite ryckig under 3000.
Tomgången har heller inte varit något problem men den gick att få jämnare tydligen![]()
Tvåans och fyrans ventil var gaska så mycket fel så det blev att göra tempona flera gånger pga tomgångsjustering mellan justeringsvarven
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
Jag antar att du menar strömsladden till "PAIR Control Valve ?", kommer man åt den utan att lyfta på luftburken.eccentric skrev:PAIR Valve mod är ännu änklare än så.. man drar bara ut strömsladden tydligen... jag pratar då 6e generation.
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
ok.. lyfte tanken.
PRECIS på luftburkens bakre vänstra del sitter något som ser ut som toppen på en glasflaska. Till den går en del tjockare slangar samt en strömtåt. Jag följde strömsladden ca 5-10cm och kom till en stickpropp. Fibblade loss den och testade och starta. Nu hörs ingen ventilöppning eller stängning.
just nu har jag flapper valve mod, snorkeln borta och pair valve frånkopplat. Jag har även justerat lagget, som va ganska stort, i gaswiren vid handtaget samt höjt tomgången till ca 1500 när den är helt varm.
Har inte kunnat testköra för det regnar lite just nu. Kan alla fall meddela att jag får det bättre ljudet av att ta bort flapper utan att få missljudet från PAIR valve.
So far so good. Ska nu testa och åka med och utan nyckeltricket
PRECIS på luftburkens bakre vänstra del sitter något som ser ut som toppen på en glasflaska. Till den går en del tjockare slangar samt en strömtåt. Jag följde strömsladden ca 5-10cm och kom till en stickpropp. Fibblade loss den och testade och starta. Nu hörs ingen ventilöppning eller stängning.
just nu har jag flapper valve mod, snorkeln borta och pair valve frånkopplat. Jag har även justerat lagget, som va ganska stort, i gaswiren vid handtaget samt höjt tomgången till ca 1500 när den är helt varm.
Har inte kunnat testköra för det regnar lite just nu. Kan alla fall meddela att jag får det bättre ljudet av att ta bort flapper utan att få missljudet från PAIR valve.
So far so good. Ska nu testa och åka med och utan nyckeltricket

VFR 03 Silver ut 05 ABS
Skall bli intressant att höra dina intryck från körningen efter att du har gjort "PAIR valve" ändringen.
Den enda nackdel jag kan tänka mig är ju att katten kanske föråldras marginellt. (ren spekulation, eftersom jag inte vet hur mycket arbetstemperaturen sjunker) Arbetstemperaturen i katten borde sjunka något utan PAIR och det fastnar mer skräp.
PAIR gör ju att extra luft ges in i avgaserna för att höja förbränningstemperaturen katten så att ev. oantända bränslerester "kolväten" förbräns vilket resulterar i renare avgaser.
Den enda nackdel jag kan tänka mig är ju att katten kanske föråldras marginellt. (ren spekulation, eftersom jag inte vet hur mycket arbetstemperaturen sjunker) Arbetstemperaturen i katten borde sjunka något utan PAIR och det fastnar mer skräp.
PAIR gör ju att extra luft ges in i avgaserna för att höja förbränningstemperaturen katten så att ev. oantända bränslerester "kolväten" förbräns vilket resulterar i renare avgaser.
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"