Sida 1 av 1
valve/flapper mod....igen
Postat: tor jun 24, 2010 13:01
av Ronny
Har nu gjort valve o flapper-modd på min 02:a,efter ha läst att flertalet här på forumet blivit väldigt nöjda efter modden.
Provat i kanske 30 mil såhär nu,och enda jag kan tycka känns bättre är just låg o mellanregistret,högre körbarhet på lägre varv.
Men...lilla ketchup-effekten och ljudökningen vid 7000 rpm tycker jag är i det närmaste borta.
Själv så gillade jag skarpt den kraftiga ändringen i motorkarraktär över 7000 rpm.
Den är ju i det närmsta borta,och eftersom jag inte gjort några tidsmätningar,så känns hojjen acc-slöare än förut,men det kan ju helt enkelt bero på att han drar mer från botten.
Får nog ta o göra lite halvseriösa mätningar på nån bra raka.
Köra orginal o kolla hastighet o tid,sen göra moddarna o kolla igen.
Så jag vet inte om jag blev speciellt överförtjust i detta iallafall,brölet vid 7000 rpm e nästan borta,o det ljudet älskade jag.
Verkade som om hela maskinen fick en mycke lugnare karraktär,o inte alls lika vass som förut,gumman uppskattade dock det hela eftersom hon inte längre behöver hålla i sej så mycke vid t.ex. omkörningar.
Postat: tor jun 24, 2010 20:28
av Maciver
Ryck snorklen och du får ett öronbedövande ljud (jag trodde inte mina öron när jag gjorde det på min -08 )
Postat: fre jun 25, 2010 08:23
av Rerun
Jag tyckte att "turbo-kicken" från V-Tec:en var rätt charmig - ända tills jag körde BKK förra månaden. Där hade jag förmånen att känna på när V-Tec:en går in vid apex på en kurva. Det är inte helt mysigt när hojen svajar till när man har hyggligt nerlägg...
Efter hemkomst ryckte jag flapper valven och under provkörningen skrattade jag bara högt i hjälmen. Varför i helsicke hade jag inte gjort denna mod tidigare?!?
Nej, övergången märks knappt och ljudet ökar inte heller mycket. Men vad underbart att slippa det där rycket!
Funderar på om det inte kan vara så att flapper valven gör att motorn går så dåligt från ett visst varvtal upp till där V-Tec:en går in (pga ljudnivåkrav i Schweiz eller nåt) att det man märker med flapper valven inkopplad är att motorn slutar gå så dåligt vid V-Tec-varvtalet.
Postat: fre jun 25, 2010 10:52
av Since-2009
Hmm det kanske är något man ska göra innan man kör bana just för att slippa rycket.. Vet att det stötts o blötts flertalet ggr men av det jag läst om denna mod så var det mest att det blir annan karaktär, att det går jämnare på låga varv osv men inte vad man ändrar lite mer genomgående och om det kan ha någon negativ effekt.
Är det safe att göra utan mappning? =)
Postat: fre jun 25, 2010 11:33
av adrian_vg
Rerun skrev:Funderar på om det inte kan vara så att flapper valven gör att motorn går så dåligt från ett visst varvtal upp till där V-Tec:en går in (pga ljudnivåkrav i Schweiz eller nåt) att det man märker med flapper valven inkopplad är att motorn slutar gå så dåligt vid V-Tec-varvtalet.
Precis vad det gör. Emission och ljud mäts runt 5000rpm, just där flappern mm aktiveras.
Postat: fre jun 25, 2010 12:09
av Rerun
Since-2009 skrev:Hmm det kanske är något man ska göra innan man kör bana just för att slippa rycket.. Vet att det stötts o blötts flertalet ggr men av det jag läst om denna mod så var det mest att det blir annan karaktär, att det går jämnare på låga varv osv men inte vad man ändrar lite mer genomgående och om det kan ha någon negativ effekt.
Det är
PAIR valve-modden som ger jämnare gång på lägre varv.
Flapper valve-modden minskar rycket vid V-Tec-övergång. För bankörningens skull är det Flapper valve som är intressant.
Flapper valve är tämligen säker för hojens del, medan det på vissa håll sägs att PAIR valve kan sota igen, beroende på hur den kopplas bort, och därmed vara svår att återställa till originalskick.
Postat: fre jun 25, 2010 12:13
av adrian_vg
Rerun skrev:Det är
PAIR valve-modden som ger jämnare gång på lägre varv.
Flapper valve-modden minskar rycket vid V-Tec-övergång. För bankörningens skull är det Flapper valve som är intressant.
Flapper valve är tämligen säker för hojens del, medan det på vissa håll sägs att PAIR valve kan sota igen, beroende på hur den kopplas bort, och därmed vara svår att återställa till originalskick.
Mitt misstag. Man kan ju inte hålla reda på allt.

Tack för rättningen!
Postat: fre jun 25, 2010 12:18
av Rerun
adrian_vg skrev:Mitt misstag. Man kan ju inte hålla reda på allt.

Tack för rättningen!
Men du hade ju helt rätt....?
Postat: fre jun 25, 2010 13:32
av adrian_vg
Rerun skrev:Men du hade ju helt rätt....?
Jag bör läsa korrektare också. Mitt misstag. Igen.
