valve/flapper mod....igen
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
valve/flapper mod....igen
Har nu gjort valve o flapper-modd på min 02:a,efter ha läst att flertalet här på forumet blivit väldigt nöjda efter modden.
Provat i kanske 30 mil såhär nu,och enda jag kan tycka känns bättre är just låg o mellanregistret,högre körbarhet på lägre varv.
Men...lilla ketchup-effekten och ljudökningen vid 7000 rpm tycker jag är i det närmaste borta.
Själv så gillade jag skarpt den kraftiga ändringen i motorkarraktär över 7000 rpm.
Den är ju i det närmsta borta,och eftersom jag inte gjort några tidsmätningar,så känns hojjen acc-slöare än förut,men det kan ju helt enkelt bero på att han drar mer från botten.
Får nog ta o göra lite halvseriösa mätningar på nån bra raka.
Köra orginal o kolla hastighet o tid,sen göra moddarna o kolla igen.
Så jag vet inte om jag blev speciellt överförtjust i detta iallafall,brölet vid 7000 rpm e nästan borta,o det ljudet älskade jag.
Verkade som om hela maskinen fick en mycke lugnare karraktär,o inte alls lika vass som förut,gumman uppskattade dock det hela eftersom hon inte längre behöver hålla i sej så mycke vid t.ex. omkörningar.
Provat i kanske 30 mil såhär nu,och enda jag kan tycka känns bättre är just låg o mellanregistret,högre körbarhet på lägre varv.
Men...lilla ketchup-effekten och ljudökningen vid 7000 rpm tycker jag är i det närmaste borta.
Själv så gillade jag skarpt den kraftiga ändringen i motorkarraktär över 7000 rpm.
Den är ju i det närmsta borta,och eftersom jag inte gjort några tidsmätningar,så känns hojjen acc-slöare än förut,men det kan ju helt enkelt bero på att han drar mer från botten.
Får nog ta o göra lite halvseriösa mätningar på nån bra raka.
Köra orginal o kolla hastighet o tid,sen göra moddarna o kolla igen.
Så jag vet inte om jag blev speciellt överförtjust i detta iallafall,brölet vid 7000 rpm e nästan borta,o det ljudet älskade jag.
Verkade som om hela maskinen fick en mycke lugnare karraktär,o inte alls lika vass som förut,gumman uppskattade dock det hela eftersom hon inte längre behöver hålla i sej så mycke vid t.ex. omkörningar.
Nuvarande 2-hjulingar
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a
Jag tyckte att "turbo-kicken" från V-Tec:en var rätt charmig - ända tills jag körde BKK förra månaden. Där hade jag förmånen att känna på när V-Tec:en går in vid apex på en kurva. Det är inte helt mysigt när hojen svajar till när man har hyggligt nerlägg...
Efter hemkomst ryckte jag flapper valven och under provkörningen skrattade jag bara högt i hjälmen. Varför i helsicke hade jag inte gjort denna mod tidigare?!?
Nej, övergången märks knappt och ljudet ökar inte heller mycket. Men vad underbart att slippa det där rycket!
Funderar på om det inte kan vara så att flapper valven gör att motorn går så dåligt från ett visst varvtal upp till där V-Tec:en går in (pga ljudnivåkrav i Schweiz eller nåt) att det man märker med flapper valven inkopplad är att motorn slutar gå så dåligt vid V-Tec-varvtalet.
Efter hemkomst ryckte jag flapper valven och under provkörningen skrattade jag bara högt i hjälmen. Varför i helsicke hade jag inte gjort denna mod tidigare?!?
Nej, övergången märks knappt och ljudet ökar inte heller mycket. Men vad underbart att slippa det där rycket!
Funderar på om det inte kan vara så att flapper valven gör att motorn går så dåligt från ett visst varvtal upp till där V-Tec:en går in (pga ljudnivåkrav i Schweiz eller nåt) att det man märker med flapper valven inkopplad är att motorn slutar gå så dåligt vid V-Tec-varvtalet.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
- Since-2009
- Medlem
Hmm det kanske är något man ska göra innan man kör bana just för att slippa rycket.. Vet att det stötts o blötts flertalet ggr men av det jag läst om denna mod så var det mest att det blir annan karaktär, att det går jämnare på låga varv osv men inte vad man ändrar lite mer genomgående och om det kan ha någon negativ effekt.
Är det safe att göra utan mappning? =)
Är det safe att göra utan mappning? =)
VFR800 EHEC
Started out with nothing and I still got most of it left
Started out with nothing and I still got most of it left
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Precis vad det gör. Emission och ljud mäts runt 5000rpm, just där flappern mm aktiveras.Rerun skrev:Funderar på om det inte kan vara så att flapper valven gör att motorn går så dåligt från ett visst varvtal upp till där V-Tec:en går in (pga ljudnivåkrav i Schweiz eller nåt) att det man märker med flapper valven inkopplad är att motorn slutar gå så dåligt vid V-Tec-varvtalet.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
Det är PAIR valve-modden som ger jämnare gång på lägre varv. Flapper valve-modden minskar rycket vid V-Tec-övergång. För bankörningens skull är det Flapper valve som är intressant.Since-2009 skrev:Hmm det kanske är något man ska göra innan man kör bana just för att slippa rycket.. Vet att det stötts o blötts flertalet ggr men av det jag läst om denna mod så var det mest att det blir annan karaktär, att det går jämnare på låga varv osv men inte vad man ändrar lite mer genomgående och om det kan ha någon negativ effekt.
Flapper valve är tämligen säker för hojens del, medan det på vissa håll sägs att PAIR valve kan sota igen, beroende på hur den kopplas bort, och därmed vara svår att återställa till originalskick.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
- adrian_vg
- Kontakt:
Mitt misstag. Man kan ju inte hålla reda på allt.Rerun skrev:Det är PAIR valve-modden som ger jämnare gång på lägre varv. Flapper valve-modden minskar rycket vid V-Tec-övergång. För bankörningens skull är det Flapper valve som är intressant.
Flapper valve är tämligen säker för hojens del, medan det på vissa håll sägs att PAIR valve kan sota igen, beroende på hur den kopplas bort, och därmed vara svår att återställa till originalskick.

===
===
- adrian_vg
- Kontakt:
Jag bör läsa korrektare också. Mitt misstag. Igen.Rerun skrev:Men du hade ju helt rätt....?

===
===