Då jag ska justera och spänna kedjan lite (tack vare ert generösa feedback i tidigare tråd:D ) så måste jag ju lossa hjulbultarna. Ska dessa spännas med ett visst moment? Jag har tillgång till momentnyckel.
Robert skrev:Då jag ska justera och spänna kedjan lite (tack vare ert generösa feedback i tidigare tråd:D ) så måste jag ju lossa hjulbultarna. Ska dessa spännas med ett visst moment? Jag har tillgång till momentnyckel.
Hej, blir lite nervös när du skriver hjulbultarna. Om du har en 88:a med dubbelsving så är det ju bara en mutter till axeln och den ska dras mellan 90-105Nm (9-10,5kpm). Ska du göra något fram också?
Robert skrev:Då jag ska justera och spänna kedjan lite (tack vare ert generösa feedback i tidigare tråd:D ) så måste jag ju lossa hjulbultarna. Ska dessa spännas med ett visst moment? Jag har tillgång till momentnyckel.
Hej, blir lite nervös när du skriver hjulbultarna. Om du har en 88:a med dubbelsving så är det ju bara en mutter till axeln och den ska dras mellan 90-105Nm (9-10,5kpm). Ska du göra något fram också?
Robert skrev:Då jag ska justera och spänna kedjan lite (tack vare ert generösa feedback i tidigare tråd:D ) så måste jag ju lossa hjulbultarna. Ska dessa spännas med ett visst moment? Jag har tillgång till momentnyckel.
Hej, blir lite nervös när du skriver hjulbultarna. Om du har en 88:a med dubbelsving så är det ju bara en mutter till axeln och den ska dras mellan 90-105Nm (9-10,5kpm). Ska du göra något fram också?
Sitter det inte en i varje ände av axeln ?
Stickaxel med mutten i ena änden och mothåll i andra.
Har aldrig dragit hjuaxlar med moment. Man tar ett inte alltför stort verktyg, max ½" spärrskaft åså drar man tills det smakar skit i käften, då sitter det
Kan förståss bero på vad man väger och hur mycket kraft man har i nyporna.
Tommy Gsson skrev:
Hej, blir lite nervös när du skriver hjulbultarna. Om du har en 88:a med dubbelsving så är det ju bara en mutter till axeln och den ska dras mellan 90-105Nm (9-10,5kpm). Ska du göra något fram också?
Sitter det inte en i varje ände av axeln ?
Stickaxel med mutten i ena änden och mothåll i andra.
Har aldrig dragit hjuaxlar med moment. Man tar ett inte alltför stort verktyg, max ½" spärrskaft åså drar man tills det smakar skit i käften, då sitter det
Kan förståss bero på vad man väger och hur mycket kraft man har i nyporna.
Tommy Gsson skrev:Hej, blir lite nervös när du skriver hjulbultarna. Om du har en 88:a med dubbelsving så är det ju bara en mutter till axeln och den ska dras mellan 90-105Nm (9-10,5kpm). Ska du göra något fram också?
Sorry my bad. Jag menar givetvis endast bakhjulet och då är det som du säger genomgående bult. Det blir att skruva på hojen för första gången i helgen (biter lite på naglarna)
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*
Tommy Gsson skrev:Hej, blir lite nervös när du skriver hjulbultarna. Om du har en 88:a med dubbelsving så är det ju bara en mutter till axeln och den ska dras mellan 90-105Nm (9-10,5kpm). Ska du göra något fram också?
Sorry my bad. Jag menar givetvis endast bakhjulet och då är det som du säger genomgående bult. Det blir att skruva på hojen för första gången i helgen (biter lite på naglarna)
Jag antog det, lätt att referera till det man brukar prata om (bilen).
Är inga konstigheter att skruva på hojen kontra bilen, det man bör tänka på är att kolla alla skruvförband en extra gång så man inte glömt att dra åt något och dom funktioner som är inblandade ( bromsarna tar, bakhjulet går att snurra runt etc,). Det som du kan tänka på vid kedje spänning är dom referens streck som du har på varje sida av svingen så att hjulet hamnar rakt.
Conseal skrev:
Va ju det jag menade med en i varje ände ..
Det sitter en skruv med skalle igenom sving/bakhjul/sving på andra sidan sitter en mutter.