
sänkning bak
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
sänkning bak
är det nån som har en bra sida med info hur det gick till att sänka hojjen bak? vill minnas att det var nån som hade vridit på dom trekantiga plattorna som bakdämparen sitter i och fått en sänkt hoj men kommer inte ihåg hur man gjorde 

- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
I teorin borde det gå att vrida runt excentern för kedjespänningen. Men jag vet vakren om det går i praktiken, om det skulle göra den högre eller lägre (beror på hur den sitter från början) eller vad ska kan tänkas hända med väghållningen.
Är det lätt gjort, lossa och vrida till lagom spänning åt andra hållet så kan man ju testa.
Är det lätt gjort, lossa och vrida till lagom spänning åt andra hållet så kan man ju testa.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Nej inte riktigtapex skrev:Ehhh...SPÄNNA ner baken med kedjan??

Kedjespännaren på enkelsvingen består ju att en excentrisk axelinfästning som pekar mot kl.12 eller kl.6 eller nåt.
Den fungerar nästan som en vanlig kedjespännare så långt att man flyttar hjulaxeln i längdled. De två avgörande skillnaderna mot en vanlig skruv och mutter justering är att man även flyttar axeln lite i höjdled och att man inte behöver tänka på om hjulet spårar.
Om excentern pekar mot kl.12 original och man lossar och vrider excentern framåt ca. 180 grader så får man samma kedjespänning men högre "ride-hight" eftersom hjulaxeln då kommer nedanför svingcentrum istället för ovanför.
Samma sak om excentern pekar mot kl.6 original, fast då drar man den istället bakåt och därmed vrider upp den och får på det sättet lägre "ride-hight" då hjulaxeln kommer ovanför svingcentrum.
Jag vet alltså inte hur den sitter original, men den som har spänt kedjan någon gång borde veta då man drar uppåt eller neråt för spänning respektive lossning beroende på hur den sitter.
Man går alltså via läget maximalt ospänd kedja och tillbaka till normalspänning fast åt andra hållet.
Men som jag sa, dels vet jag inte om det är möjligt och dels vet jag inte om det är att rekommendera att göra så, men det är iaf teoretisk möjligt med en excenter.
Hoppas det blev tydligare vad jag menade

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Ehhh ... vad är vitsen med att sänka bak ? 

VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Kort sagt så ger det mer effekt ju större diameter excentern har.apex skrev:Ja, nu e jag oxå med!Smart, undrar hur mkt det ger i höjd?
Måttet går att ta fram om man tar reda på eller på något sett kan komma in och se excentern och sen mäta hur mycket off den är i förhållande till svingcentrum med normalspänd kedja. Sen tar man det måttet x2 så får man fram skillnaden på chassiets höjd över marken rakt ovanför hjulaxeln d.v.s. på passagerarplatsen ungefär. Sen ökar ju det måttet längre bak och minskar längre fram. Så det kan göra några cm i "ride-hight".
Nackdelen är att det inte är justerbart utan det blir två fasta lägen.
Men som sagt, varning varning! Chassiemått, väghållning, styregenskaper mm. kan bli alldeles uppåt väggarna.
Jag kan tänka mig att det kan står något om det här i boken: Hazzard, loss of life: Do not..."

Sen är ju iofs boken lite komisk på en del ställen. Men det handlar nog mest om att Honda inte vill åka på miljardskadestånd i Staterna.
"Warning, when you turn the handle "B" the motorcycle will accelerate, and if you keep it turned you will exceed the speed limit and may be fined by the highway patrol"

Få det att skrapa tidigare så det ser ut som om man kör fort eller nå ner bättre eller både ochtjvfr800 skrev:Ehhh ... vad är vitsen med att sänka bak ?

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

