I vilket fall, det verkar vara kolvringarna som är bovarna i dramat.
Om ca tjugo minuter är de klara och då hämtar jag bågen.
Dessutom verkar det ha fattats skruvar till luftburken och ventilkåporna.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Ok, relativt sett. De hittade fler fel... Ni vet det där jag skrev om slitna kolvringar och att förre ägaren kört utan filter?Tegfors skrev:Hur gick det?
Byta motor är inte aktuellt alls längre. Mätningarna de gjorde på nuvarande motorn talar för att den i övrigt är i mycket bra skick, ex kolvringar och ev cylindrar förstås. Att byta motorn skulle vara att byta ner sig tyckte jag att de sa.Donner skrev:Aj så trist, det e drygt med såna fel. Är väl att klyva hela motorn när man skall byta ringar? Eller byta motor men hur vet man att den från skroten e frisk?
Inte för min del, men antagligen för Racerepairs.Donner skrev:Vintern är räddad eller?
Tyckte de nämnde att motorn måste ur. Men iom att de vet vad som ska göras nu kommer det att gå betydligt snabbare (nå, relativt sett...).tersan skrev:Hur mycket jobb är det att byta kolvringar på en VFR? Jag har ju mest skruvat bil, och där är det ett relativt simpelt jobb...
De har hela vintern på sig isf...Avarage skrev:Vilket i så fall innebär att motorn måste klyvas och kolvarna med vevstakar måste plockas ur underifrån. Dvs. exakt samma som på min CBR600 som jag klyvt 2 motorer på nu i sommar!adrian_vg skrev: Tyckte de nämnde att motorn måste ur.
Mvh!
// Niklas
Det räcker med en eller max 2 dagar ELLER del av dag och en lååång natt!!adrian_vg skrev:De har hela vintern på sig isf...Avarage skrev:Vilket i så fall innebär att motorn måste klyvas och kolvarna med vevstakar måste plockas ur underifrån. Dvs. exakt samma som på min CBR600 som jag klyvt 2 motorer på nu i sommar!adrian_vg skrev: Tyckte de nämnde att motorn måste ur.
Mvh!
// Niklas
Kollade i mekhandboken. Motorn måste mycket riktigt tas ur ramen och splittas horisontellt. En del jobb om man säger så...Avarage skrev:Det räcker med en eller max 2 dagar ELLER del av dag och en lååång natt!!
Mvh!
// Niklas
Vi som kör italienskt (bil, i mitt fall) får tidigt lära oss vad en "italian tune-up" är... kort sagt innebär det att man åker iväg en rejäl sväng och kör sk-ten ur bilen! Allt sot i förbränningsrummen bränns då bort, allt mög i oljan dunstar, och bromsarna motioneras också...adrian_vg skrev:Jag inbillar mig att min viffer går bättre längre nu, efter alla urvarvningar och ca en månad...
Det kanske är så att jag kör för lugnt.tersan skrev:Vi som kör italienskt (bil, i mitt fall) får tidigt lära oss vad en "italian tune-up" är... kort sagt innebär det att man åker iväg en rejäl sväng och kör sk-ten ur bilen! Allt sot i förbränningsrummen bränns då bort, allt mög i oljan dunstar, och bromsarna motioneras också...adrian_vg skrev:Jag inbillar mig att min viffer går bättre längre nu, efter alla urvarvningar och ca en månad...
Fordon mår bra av att användas!