Ahh det där såg ju riktigt bra ut.. bra komplement till verkstadsboken. Well det är väl bara att ge sig på skiten och hoppas man reder ut det
Tommy Gsson skrev:
berqa skrev:.. alla vet ju att man måste ha lika mkt i båda benen
Nej, inte på din och min hoj. Då du har antidiven i västerbenet så skiljer oljemängden sig åt mellan benen. Dock så är det samma höjd på oljan när man mäter med "tumstock" vid oljepåfyllning.
T.
Okej.. Men det innebär välk i så fall att det är mindre mängd olja som ska tillföras i vänstra benet, vilket gör att om han av någon anledning gått på mängd utan att mäta så borde det vara i vänster det blkivit för mkt och inte tvärt om..
En till förmodligen väldigt dum fråga.. hur svårt ska det vara att få upp hojen på centralstödet? Den har både sidostöd och centralstöd men hur mkt jag än tar i lyckas jag inte få upp henne på centralstödet..
berqa skrev:.... så borde det vara i vänster det blkivit för mkt och inte tvärt om..
Mer olja i vänster (370cc vä,358cc hö på din), det är utrymmet för antidive ventilen som ökar mängden. Dock så måste det vara mycket mer för att det ska börja läcka. Jag själv har höjt nivån på oljan 15mm för att få en mindre "bottnande" känsla, mindre luft att komprimera.
T.
berqa skrev:En till förmodligen väldigt dum fråga.. hur svårt ska det vara att få upp hojen på centralstödet? Den har både sidostöd och centralstöd men hur mkt jag än tar i lyckas jag inte få upp henne på centralstödet..
Ta spjärn med foten mot stödet, dra hojen bakåt uppåt. Det är ju drygt 200 kg som ska upp så helt lätt är det inte. Vet ju inte din konstellation men det underlättar att ha lite att sätta emot med. Ps. öva i uppförsbacke.Ds.
T.
berqa skrev:En till förmodligen väldigt dum fråga.. hur svårt ska det vara att få upp hojen på centralstödet? Den har både sidostöd och centralstöd men hur mkt jag än tar i lyckas jag inte få upp henne på centralstödet..
Ta spjärn med foten mot stödet, dra hojen bakåt uppåt. Det är ju drygt 200 kg som ska upp så helt lätt är det inte. Vet ju inte din konstellation men det underlättar att ha lite att sätta emot med. Ps. öva i uppförsbacke.Ds.
T.
Hehe Jag väger 90 pannor men har tydligen problem ändå ;p
En fråga till angående läckande gaffelbenet.. det är inte risk att det börjar wobbla om ena benet tappat olja och blir mjukare?
I korthet kan man säga att det bara handlar om teknik, och inte alls om styrka.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Jag antog det.. får hitta någon bra teknik i kväll
Räcker det med att ha hojen på centralen om man ska plocka bort gaffelnenen? Eller måste man ha möjlighet att hissa upp i fram?
Vad som än är fel så måste Jag ha i ny olja i benet. Vågar man köra med biltemas? Och går den att blanda med andra om det är så att det bara är skräp emellan och Jag sen behöver toppfylla?
Jag antog det.. får hitta någon bra teknik i kväll
Räcker det med att ha hojen på centralen om man ska plocka bort gaffelnenen? Eller måste man ha möjlighet att hissa upp i fram?
Vad som än är fel så måste Jag ha i ny olja i benet. Vågar man köra med biltemas? Och går den att blanda med andra om det är så att det bara är skräp emellan och Jag sen behöver toppfylla?
Att ta upp den på centralen handlar om teknik och inte styrka. Med rätta knycket (hur fan man nu ska förklara det ... ), så får du till hävstångseffekten.
Själv övade jag upp tekniken på en gammal GS 1000 som vägde 320kg + .... och då gällde det att få till hävstångseffekten
Jag har själv tagit väck gafflarna på min gamla rc36:a flera gånger, med hojen på centralen. Jag har då haft några cementsäckar fastsurrade på bakre delen av sadlen som motvikt. Det har fungerat klockrent.
Mister skrev:Att ta upp den på centralen handlar om teknik och inte styrka. Med rätta knycket (hur fan man nu ska förklara det ... ), så får du till hävstångseffekten.
Själv övade jag upp tekniken på en gammal GS 1000 som vägde 320kg + .... och då gällde det att få till hävstångseffekten
Mycket är vunnet om man trycker till med benet istf att försöka hiva upp den med enbart arm- och axelkraft. Det funkar kanske om man är byggd som Hulken i övrigt, men för oss mer normala människor, också hos spinkmeisters som jag, är oftast lårmusklerna både större och starkare än armarna. Teknik som sagt. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
berqa skrev:En fråga till angående läckande gaffelbenet.. det är inte risk att det börjar wobbla om ena benet tappat olja och blir mjukare?
Är ingen wobbelexpert men den borde inte wobbla då det mer beror på styrdämpning / styvhet i gaffel + ram.
Det kanske finns någon Suzukiexpert som kan uttala sig om det, borde ha erfarenhet av det med tanke på att han lagar läckage genom att tömma gaffeln på olja.
T.
Ställ dig grensle över hästen, ta tag med bägge händerna under sadeln/ramen, sätt fossingen (vänster) på pinnen som sitter på centralen, och skjut ifrån med bägge benen..
Själv övade jag upp tekniken på en gammal GS 1000 som vägde 320kg +
Jaså du, nu så kryper det fram minsann
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
berqa skrev:En fråga till angående läckande gaffelbenet.. det är inte risk att det börjar wobbla om ena benet tappat olja och blir mjukare?
Är ingen wobbelexpert men den borde inte wobbla då det mer beror på styrdämpning / styvhet i gaffel + ram.
Det kanske finns någon Suzukiexpert som kan uttala sig om det, borde ha erfarenhet av det med tanke på att han lagar läckage genom att tömma gaffeln på olja.
T.
Är du aspirant på inre skador?. Hästen blir i allafall klart mera instabil på vägen har jag märkt, speciellt vid "inspirerad" körning på kurviga vägar. Så man kan nog anta att det möjligtvis underlättar för wobblingstendenser att uppstå ..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Nu har Jag äntligen fått upp rackarn på stödet. Med en blandning av era tips var det väldigt enkelt :p
En fråga ang läckande packboxen. Jag gjorde som T föreslog och drog ett hårt papper runt mellan packboxen och benet för att få bort ev skräp som låg emellan. Enda sätter att få reda på om det hjälpte känns som att fylla på olja och se om det slutat läcka. Olja måste ju fyllas på i vilket fall.. är det bara öppna uppifrån och fylla påoch mäta så man har rätt mängd? Kan man köpa biltemas gaffelolja och bara blanda med det som ev är kvar i?