Viffer svårstartad när den är varm eller mycket varm

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021

#16 Inlägg av Göingen »

adrian_vg skrev:Tänkte mäta lite på tändspolarna till bakre cylinderraden för att se om de är ok, men det rann ut i sanden för att jag inte har den blekaste om vad primary och secondary coils är för något.

Kan ni reda ut detta?
Lite tändspoleteori:
http://www.ljungdell.se/Ljungdell/Provare.html
Scrolla lite om du inte har för avsikt att bygga en testare
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#17 Inlägg av adrian_vg »

Göingen skrev:
adrian_vg skrev:Tänkte mäta lite på tändspolarna till bakre cylinderraden för att se om de är ok, men det rann ut i sanden för att jag inte har den blekaste om vad primary och secondary coils är för något.

Kan ni reda ut detta?
Lite tändspoleteori:
http://www.ljungdell.se/Ljungdell/Provare.html
Scrolla lite om du inte har för avsikt att bygga en testare
Och plötsligt fick jag en flashback från fysiken på universitetet; öka spänningen med spole genom att ha en lindning med få varv, runt en O-kärna edyl med många varv. Tack för insikten!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#18 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:...Kollade sen tändstiften i bakre cylinderraden, vilket inte verkade så ok. Höger bakre cylinder såg ut som en blandning av 1, 2 och 23 på länken http://www.dansmc.com/Spark_Plugs/Spark ... log.html#1. Dvs en blandning av lite oljigt och lite ljusgrått på vardera halvan av mittelektroden.

Vänster bakre cylinder såg i det närmaste ny ut (jag bytte ju stiften i våras); vit med en mindre antydan till ljusgrått, inga som helst antydningar till rester så vitt jag kunde se. Såg ut som tändstiftet till vänster i grafen på http://www.ngksparkplugs.com/tech_suppo ... p?mode=nml.

Främre cylinderraden skippade jag, hade ingen lust att åbäka mig med kåpan och kylaren. :?
...

Överdriven chockning verkar det inte vara då den andra cylindern såg bra ut, dito slitna kolvringar och ventilsyrningar. Motorn drar i det närmaste ingen olja heller, vilket talar för att det inte är nåt slitet i motorn.

Nån som kan råda mig om vad man gör nu? Har inte den blekaste om hur man går vidare. :(
Det vore läge att kolla alla stift. Du har inga bilder på hur stiften ser ut?

Börja åtminstone med att byta ut ditt dåliga stift, kolla sen om du får gnista. Har du kollat tändkabeln?

Ett kompprov vore inte fel heller, att dra slutsatser om en cylinder genom att titta på en annan känns lite vanskligt... med andra ord kan det mycket väl vara en förgasarjustering som behövs. Eller topprenovering, även om det kan verka lite långsökt med tanke på att din VFR knappt är inkörd. :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#19 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Det vore läge att kolla alla stift. Du har inga bilder på hur stiften ser ut?

Börja åtminstone med att byta ut ditt dåliga stift, kolla sen om du får gnista. Har du kollat tändkabeln?

Ett kompprov vore inte fel heller, att dra slutsatser om en cylinder genom att titta på en annan känns lite vanskligt... med andra ord kan det mycket väl vara en förgasarjustering som behövs. Eller topprenovering, även om det kan verka lite långsökt med tanke på att din VFR knappt är inkörd. :wink:
Inser det. Börjar med att köpa en tändningprovare för att se om det alls kommer en gnista. Fortsätter sen med mätning och bilder.

Kompressionsprov har jag en mätare för också, bra idé. Tar det också om gnistan är ok på alla fyra cylindrar.

Jag vet inte om jag sa det innan, men jag skiftade det lätt oljiga stiftet till vänster bakre cylinder igår och satte det ljusgrå på höger bakre cylinder bara för att se om den blir ren nu. Ska lyfta på tanken igen och kolla senare idag.

Får återkomma.
===

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017

#20 Inlägg av Mister »

adrian_vg skrev:Känns som om motorn bara går på tre cylindrar?
Är ju lite pinsamt ifall man skulle ge tokiga råd oxå med denna forumpublik, men låt gå ...:oops:

Är lite förvirrad iom din rubrik och nu detta, men det är väl bara mitt normala tillstånd. Hursomhelst din ena cylle lirar inte med de andra och verkar inte optimal förbränning direkt på denna.
Som jag ser det är det antingen osynkad förgasare som ställer till det, alternativt tänding (trasig halvfungerande tändkabel har man ju råkat ut för förr, dock inte på vfr) eller lite osannoligt ventiler.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#21 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:
Är ju lite pinsamt ifall man skulle ge tokiga råd oxå med denna forumpublik, men låt gå ...:oops:

Är lite förvirrad iom din rubrik och nu detta, men det är väl bara mitt normala tillstånd. Hursomhelst din ena cylle lirar inte med de andra och verkar inte optimal förbränning direkt på denna.
Som jag ser det är det antingen osynkad förgasare som ställer till det, alternativt tänding (trasig halvfungerande tändkabel har man ju råkat ut för förr, dock inte på vfr) eller lite osannoligt ventiler.
Rubriken är lite vilseledande, eftersom diverse kollar ledde än till det ena än till det andra. :?

Kan en förgasare plötsligt bli osynkad? Har ju fått dem synkade i våras, och då funkade ju motorn helt ok.

Ska kolla kablar och sånt så fort det ätits middag. Har iaf tändningprovaren nu. Borde ge besked ganska snabbt om det är kabeln som är trasig.
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#22 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
Mister skrev:

Rubriken är lite vilseledande, eftersom diverse kollar ledde än till det ena än till det andra. :?

Kan en förgasare plötsligt bli osynkad? Har ju fått dem synkade i våras, och då funkade ju motorn helt ok.

Ska kolla kablar och sånt så fort det ätits middag. Har iaf tändningprovaren nu. Borde ge besked ganska snabbt om det är kabeln som är trasig.
Nja, alltså... en förgasarsynkning kan innebära lite olika saker. Normalt ser man bara till att spjällen öppnar likadant. Man kollar inte flottörnivåer, igensatta munstycken etc etc... dessutom kan skruvar och muttrar lossna efter att man ställt in allt perfekt.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#23 Inlägg av Tommy Gsson »

Med tanke på ditt skitiga/gamla besinfilter så finns ju risken att det följt med skit in i förgasarna, eller att det är kristallrester som spökar från kvarvarande bensin över vintrarna. Har du gjort vattentricket sen du skiftade stift? Kan ju vara stiftet som spökar, inte ovanligt med dagens "små" stift där det är trångt mellan ytterskal och porslin. Om stiftskiftningen inte hjälpte så prova att skifta tändspolarna och gör vattentricket igen. Hur ser resten av soppa slangarna ut? Det behöver inte börja läcka för att slangen är dålig utan det kan t,ex. bli veck som stoppar flödet.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#24 Inlägg av adrian_vg »

Mätte mellan spolarna (primary coil, övre kontakterna) och värdena var bra. Mätte sen mellan spole och tändhatt (primary coil till secondary coil with caps) och dessa värden var bra också.

Tändstiften såg väl ok ut. Det oljiga stiftet som jag skiftade från höger bakre till vänster bakre är nu vitt och fint. Stiftet som förut var vitt och fint och som nu sitter i höger bakre är lite mer brunt och lätt oljigt. Den ser iaf bättre ut nu än innan.

Bilder på http://home-skynet.servehttp.com/galler ... 009-08-13/. Beklagar skärpan på höger bakre, men man ser iaf att den inte är lika vit som de andra stiften.

@Tersan: Låter komplicerat. Några tips hur man kollar det?

@Gsson: Räcker det med att man tömmer kopparna, eller menar du att det även kan finnas kristaller inne i gångarna i förgasaren? Har ju kört med sån där STP-akut-ett-eller-annat. Bågen gick faktiskt right bra medan jag hade det i tanken...

Har även gjort vattentricket nu, det fräste bra om alla fyra avgasrören.

Klämde och böjde även på bensinslangarna från pump till förgasare och de andra små korta bensinslangstumparna inne i förgasarormboet. Så vitt jag kunde se var de mjuka och smidiga, såg ganska fräscha ut faktiskt. Inga veck.

Man kanske skulle slänga i lite lacknafta till och hoppas på det bästa. STP Injector Akut är mest lacknafta ändå...
Senast redigerad av adrian_vg den tor aug 13, 2009 18:13, redigerad totalt 4 gång.
===

Användarvisningsbild
KLACKEN
Medlem

#25 Inlägg av KLACKEN »

Tycker det ser för vitt å fint ut,som om den får för lite på vänster bak :?
1/2 V4

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#26 Inlägg av adrian_vg »

KLACKEN skrev:Tycker det ser för vitt å fint ut,som om den får för lite på vänster bak :?
Är nog på gränsen, och med ett nödrop, dessutom nya tändstift från i våras (om det nu spelar roll). Öppnare K&N-luftfilter och slipon är ju också monterat. Man kanske skulle montera ett vanligt pappfilter bara för att se...
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#27 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:Vattentricket?
Bättre än innan, enl ovan, det fräste mer nu.
Tommy Gsson skrev: Jag utgår från att det är samma resultat nu med tanke på stiftfärgen. Prova att skifta spolarna[...]
Funkar det att bara skifta tändhattarna i bakre raden, eller tänker jag fel nu? Vill inte göra nåt dumt... :roll:
Tommy Gsson skrev: (eller kom och låna min extraspole den går säkert att använda) för att ohmmäta är inte det samma som att spolen är okej, utan man måste megga dom för att veta säkert. ( Megga= fackspråk för att mäta överslag med ett instrument som lägger på 1000volt eller mer och mäter hur mycket som hoppar över).
T.
Ok, låter som överkurs.
===

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#28 Inlägg av Tommy Gsson »

Du måste även skifta kablarna in i spolen (primary). Men med tanke på att det fräser om alla rören nu skulle jag tro att du har gnista, mer troligt att det är fel bränsleblandning som gör att stiftet koksar igen, brukar märkas mest när man startar eller gasar på hårt för då belastas gnistan mest och hoppar över i sockeln istället, i din gnist testare märker du ingen skillnad eftersom gnistan finns där, om du inte har iridiumstift så byt dom det kostar inte så mycket. Hur var det med Racerepairs? Har dom fått fart på lambdan ännu? Kan vara tillfälle att åka dit och se om den går torrt, finns ju viss risk med tanke på öppet avgassystem och K&N filter.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#29 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:Du måste även skifta kablarna in i spolen (primary). Men med tanke på att det fräser om alla rören nu skulle jag tro att du har gnista, mer troligt att det är fel bränsleblandning som gör att stiftet koksar igen, brukar märkas mest när man startar eller gasar på hårt för då belastas gnistan mest och hoppar över i sockeln istället, i din gnist testare märker du ingen skillnad eftersom gnistan finns där, om du inte har iridiumstift så byt dom det kostar inte så mycket. Hur var det med Racerepairs? Har dom fått fart på lambdan ännu? Kan vara tillfälle att åka dit och se om den går torrt, finns ju viss risk med tanke på öppet avgassystem och K&N filter.
T.
Gnisttestaren ja... Det var något av antiklimax. Änden som ska in i tändhatten är en solid pinne som går ner i en sorts lampa. Poängen iaf är att änden som ska in i tändhatten är av en storlek passande för bil. För vifferns mikrostift är den för stor. Kanske om man skapar kontakt genom att hålla delarna pressade mot varann för hand. Hann iaf inte prova innan regnet kom.

Hur vet man om man har iridiumstift, och vad för nytta skulle det göra mot "vanliga" tändstift?

Racerepairs skulle höra av sig men har inte gjort det än. Får ringa dem igen och höra.
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#30 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:@Tersan: Låter komplicerat. Några tips hur man kollar det?
Menar du en förgasargenomgång? Tja, måste du fråga så ska du nog låta bli... :wink: Nä, allvarligt talat: jag är inte pedagogisk nog att förklara över Internet. Har du en repbok brukar det finnas bra beskrivningar där. Tänk på att vara metodisk, noggrann, och ge f-n i att använda vassa verktyg. En förgasare är ett precisionsinstrument, det krävs inte mycket för att förstöra eller sätta igen nåt väsentligt...
VFR750F -92, grön

Skriv svar