behöver råd, inställnning av dämpare viffer 03:a

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
eccentric
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: tor maj 24, 2007 21:13
Ort: Värmdö, Stockholm

behöver råd, inställnning av dämpare viffer 03:a

#1 Inlägg av eccentric »

jag har ABS på min viffer alltså kan jag justera bakdämparen med en ratt. Är det någon som vet hur denna ratt fungerar :)

Går det på reglaget att identifiera lösaste, hårdaste respektive standardinställning? Finns det några fler justeringsmöjligheter eller är detta det enda som går att fibbla med.

Det är ju trevligt med en ratt men om man inte vet exakt hur den fungerar är det trökigt.

Står säkert i manualen men ni har säkert ännu bättre erfarenhet än manualskrivaren :)

/ecce
VFR 03 Silver ut 05 ABS

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#2 Inlägg av tjvfr800 »

Skruvar man ratten längst ut moturs så får man del lösaste, och och andra hållet det hårdaste. Standardläget skall vara sju varv från del lösaste läget medurs.
Har inte börjat mixtra med inställningarna till bakdämparen ännu så det ska bli intressant att följa den här tråden.
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
eccentric
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: tor maj 24, 2007 21:13
Ort: Värmdö, Stockholm

#3 Inlägg av eccentric »

Skulle det då vara så att skruven tar slut vid det lösaste. Jag tycker jag har skruvat massor och aldrig nått början eller slut.
VFR 03 Silver ut 05 ABS

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#4 Inlägg av tjvfr800 »

Ja det stämmer, i alla fall på min 07'a, jag tror man kan skruva en 20-30 varv eller nåt.
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#5 Inlägg av Excalibur105 »

Om du tittar bakom framifrån på skruven så finns det streck som visar hur mycket som går att skruva, har själv just skruvat den nästan i botten eftersom jag tycker att det går väldigt skumpigt på vägarna. Får skylla på vägverket som inte ser efter dem bättre, kan inte vara mina trivsel kg i alla fall :lol:

Användarvisningsbild
eccentric
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: tor maj 24, 2007 21:13
Ort: Värmdö, Stockholm

#6 Inlägg av eccentric »

Excalibur105 skrev:Om du tittar bakom framifrån på skruven så finns det streck som visar hur mycket som går att skruva, har själv just skruvat den nästan i botten eftersom jag tycker att det går väldigt skumpigt på vägarna. Får skylla på vägverket som inte ser efter dem bättre, kan inte vara mina trivsel kg i alla fall :lol:
Just nu kör jag typ 16-17 varv åtdraget, väger 80 pannor utan utr.

Där fram har jag så jag PRECIS kan se sista strecket.

Ska det inte gå att ställa in ytterligare något där bak. Läste någonstans att det fans 2st inställningar på bakdämpen.

/ecce
VFR 03 Silver ut 05 ABS

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#7 Inlägg av tjvfr800 »

tjvfr800 skrev:
eccentric skrev:Ska det inte gå att ställa in ytterligare något där bak. Läste någonstans att det fans 2st inställningar på bakdämpen.
Det finns ju tre ställen att justera bakre fjädringen på.
1. Returdämpning (soft-hard) vänster sida vid kjedjan (liten skruv).
2. Fläderförspänning (7 lägen) ovanpå själva bakfjädern.
3. Fjäderförspänning (35 lägen high-low) vredet bak på höger sida.
Jag läste nog inte ordentligt i manualen ??? på modeller med ABS så justerar man ju bara på ratten på vänster sida och inte på själva dämparen. (precis som en öhlin's)
Senast redigerad av tjvfr800 den lör sep 01, 2007 07:20, redigerad totalt 1 gånger.
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
eccentric
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: tor maj 24, 2007 21:13
Ort: Värmdö, Stockholm

#8 Inlägg av eccentric »

skämta? det är nog fan dags jag tar fram manulen :P

tack för info!

/ecce
VFR 03 Silver ut 05 ABS

Användarvisningsbild
marhall
Donator 2008
Inlägg: 10
Blev medlem: mån aug 27, 2007 19:27
Ort: Göteborg

#9 Inlägg av marhall »

suck .. ställa in bakdämparn låter som ett evighetsprojekt ju . bättre på min gammla hoj ( er-6) gick det bara justera hårdheten på fjädern . :wink:

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#10 Inlägg av Excalibur105 »

Är det någon som har provat att justera med haknyckeln direkt på dämparen. Jag har försökt men jag kommer inte åt den, vet ej om jag har rätt nyckel. Finns det två haknycklar till -07 eller en kombi nyckel i verktygs lådan? Vet att den passar till kedjespännaren (eller vad det nu var), men det finns inte utrymme att få den runt dämparen, standard inställningen är så att jag måste köra in hela nyckeln med skaftet längdsmed hojjen, som sagt, för mycket skit bakom. Någon som provat?

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#11 Inlägg av Conseal »

Till -99 så är det 2 olika haknycklar. Man kommer åt men kan ändå inte vrida utan förlängningsskaft.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Skriv svar