Bränsle-luft blandning

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tritanium
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: mån apr 19, 2010 19:25
Ort: Skövde

Bränsle-luft blandning

#1 Inlägg av Tritanium »

Hade ur ett av stiften och det är ju inte optimal bränsle-luft blandning.
Men går den fett eller magert?
Hur ser era stift ut?
Hur bra är det att köra omkring med detta?
Kör på en färdig mapp i power commandern men har bokat tid för en riktigt bänkning, men de hade tid först 30 augusti :(

Bild

Googlade på det.
Bild
SP-1 -01 Röd
VFR800FI-00 Röd
PCIII
KN-filter
Helsystem med Micron kolfiberslipon
Wilbers dämpare fram
Aut.kedjesmörjning
--------------------------------------------------------
Genom att inte ge upp nådde även snigeln Noaks ark.

Användarvisningsbild
Snapphanarna
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: lör aug 04, 2012 18:41
Ort: Hässleholm

Re: Bränsle-luft blandning

#2 Inlägg av Snapphanarna »

Tritanium skrev:Hade ur ett av stiften och det är ju inte optimal bränsle-luft blandning.
Men går den fett eller magert?
Hur ser era stift ut?
Hur bra är det att köra omkring med detta?
Kör på en färdig mapp i power commandern men har bokat tid för en riktigt bänkning, men de hade tid först 30 augusti :(

Bild

Googlade på det.
Bild
Jag tycker det ser bra ut. Som du ser, ligger du mellan magert och rikt. Den optimala, har jag bar sett på bild.

//Snappis

Användarvisningsbild
Tritanium
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: mån apr 19, 2010 19:25
Ort: Skövde

Re: Bränsle-luft blandning

#3 Inlägg av Tritanium »

Bara att köra vidare då :)
SP-1 -01 Röd
VFR800FI-00 Röd
PCIII
KN-filter
Helsystem med Micron kolfiberslipon
Wilbers dämpare fram
Aut.kedjesmörjning
--------------------------------------------------------
Genom att inte ge upp nådde även snigeln Noaks ark.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bränsle-luft blandning

#4 Inlägg av adrian_vg »

Ömm... Ingen som set att Optimal och Lean-skyltarna är helt felplacerade!

Om ett tändstift är så vitt som Optimalen går motorn alldeles för magert och ett haveri ligger ganska nära.

Tändstiftet vid Lean-skylten ser helt ok ut, som det ska vara.

Ditt stift ligger lite, lite åt det feta hållet vilket är helt ok om man har ett öppnare slipon och dito luftfilter. Hellre för fett än för magert.

Säg åt din bänkare att sikta på AFR ca 12 över hela skalan. 14 är teoretiskt optimalt, men kan bli för magert under vissa förutsättningar.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Snapphanarna
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: lör aug 04, 2012 18:41
Ort: Hässleholm

Re: Bränsle-luft blandning

#5 Inlägg av Snapphanarna »

Tritanium skrev:Bara att köra vidare då :)
Som Adrian säger. Hellre lite fett än magert.
Går cyckeln som den ska, låt det var.
Lite fuktigare nästa dag, har en annan färg stiftet.
//Snappis

Användarvisningsbild
Tritanium
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: mån apr 19, 2010 19:25
Ort: Skövde

Re: Bränsle-luft blandning

#6 Inlägg av Tritanium »

Tack för svaren, AFR 12 alltså.
Tänkte att det var något skumt med stiften på bilden.
Kör både slipon och KN-filter.
SP-1 -01 Röd
VFR800FI-00 Röd
PCIII
KN-filter
Helsystem med Micron kolfiberslipon
Wilbers dämpare fram
Aut.kedjesmörjning
--------------------------------------------------------
Genom att inte ge upp nådde även snigeln Noaks ark.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bränsle-luft blandning

#7 Inlägg av adrian_vg »

Tritanium skrev:Tack för svaren, AFR 12 alltså.
Tänkte att det var något skumt med stiften på bilden.
Kör både slipon och KN-filter.
Kolla AFR-kurvan för bänkningen jag gjorde på min svartviffer för ett par år sen i min presentationstråd.
Det är vad du kan vänta dig.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Bränsle-luft blandning

#8 Inlägg av blacken »

Bara att gasa på, lite kan det diffa, men den går lite fett och kallt, ser även ut som det går lite olja också (styrningar, skrapringar)
Om ett tändstift är så vitt som Optimalen går motorn alldeles för magert och ett haveri ligger ganska nära.
Mjaaa, en "sanning" med modifikation om HELA stiftet är vitt ja, men är det oljigt/svart på kanten och sidoelektroden ljus/mörk/svartbrun så är det åsså okej.
Men däremot den "felaktiga" visar att den gått djäkligt varm i och med att den har en jämn "färgtoning" över hela ytan som exponerats mot förbränningsutrymmet.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3231
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Bränsle-luft blandning

#9 Inlägg av Donner »

Efter min bänkning ligger värdet på ca 13. Går kanon och drar normalt med soppa.

För övrigt ser stiftet ut att gå liiiite fett....men bara lite.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
Tritanium
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: mån apr 19, 2010 19:25
Ort: Skövde

Re: Bränsle-luft blandning

#10 Inlägg av Tritanium »

Tack för alla svaren.
Kommer ett helsystem på posten i veckan :headbang
Ska dock inte köra med det förrän det är bänkat.

Hittade ett diagram över AFR-värdena:
Bild
SP-1 -01 Röd
VFR800FI-00 Röd
PCIII
KN-filter
Helsystem med Micron kolfiberslipon
Wilbers dämpare fram
Aut.kedjesmörjning
--------------------------------------------------------
Genom att inte ge upp nådde även snigeln Noaks ark.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bränsle-luft blandning

#11 Inlägg av adrian_vg »

Tritanium skrev:Tack för alla svaren.
Kommer ett helsystem på posten i veckan :headbang
Ska dock inte köra med det förrän det är bänkat.
Varför ska du inte bänka med "allt" på?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tritanium
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: mån apr 19, 2010 19:25
Ort: Skövde

Re: Bränsle-luft blandning

#12 Inlägg av Tritanium »

adrian_vg skrev:
Tritanium skrev:Tack för alla svaren.
Kommer ett helsystem på posten i veckan :headbang
Ska dock inte köra med det förrän det är bänkat.
Varför ska du inte bänka med "allt" på?
Ja, givetvis bänkning med allt på. Men kommer inte köra med helsystem förrän det är bänkat med helsystem :)
Kan finns ett syftningsfel i meningsbyggnaden :gnissla
SP-1 -01 Röd
VFR800FI-00 Röd
PCIII
KN-filter
Helsystem med Micron kolfiberslipon
Wilbers dämpare fram
Aut.kedjesmörjning
--------------------------------------------------------
Genom att inte ge upp nådde även snigeln Noaks ark.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bränsle-luft blandning

#13 Inlägg av adrian_vg »

Eller tolkningsfel, ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Bränsle-luft blandning

#14 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Ömm... Ingen som set att Optimal och Lean-skyltarna är helt felplacerade!

Om ett tändstift är så vitt som Optimalen går motorn alldeles för magert och ett haveri ligger ganska nära.

Tändstiftet vid Lean-skylten ser helt ok ut, som det ska vara.
Njä inte riktigt. Lean stiftet är bränt och skulle mina stift se ut på det sättet så skulle jag bli orolig att ventilerna såg likadana ut.

Du får tänka på att stiften på bilderna är tagna ur en testmotor alternativt manipulerade.

Jag skulle säga att Tritaniums är slitet, oljigt och behöver bytas, men i övrigt helt ok.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Bränsle-luft blandning

#15 Inlägg av tersan »

Tritanium skrev:Hade ur ett av stiften och det är ju inte optimal bränsle-luft blandning.
Men går den fett eller magert?
Du har i och för sig fått en massa bra svar redan, men jag kan ändå inte låta bli...

Hur körde du innan stiftet skruvades ur? Det kan vara lite vanskligt att uttala sig om bestyckning/mappning om man inte gjort en plug cut enligt konstens alla regler (korta varianten: varmkör ordentligt, döda motorn vid varvtalet du vill kolla och skruva ur stiftet direkt). :wink:

Idag är ju f.ö. bredbandslambdamätare så billiga att det inte finns nån större anledning att bestycka genom att titta på stiften.
VFR750F -92, grön

Skriv svar