VFR 750 1991 regulatorproblem?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
paddyspub
Medlem

VFR 750 1991 regulatorproblem?

#1 Inlägg av paddyspub »

Halloj, är ny här på forumet! Trist att första inlägget är av denna karaktären men men...

Jag har precis (2 veckor sedan) köpt en fin röd 1991 VFR. Förutom att packboxen i vänster fram måste bytas och jag ska gå igenom alla oljor etc så misstänker jag att jag har regulatorproblem.

I fredags så körde jag omkring i stockholm bland väldigt många köer och motorn blev varm... Var inte långt kvar till det röda sträcket så jag försökte köra så lungt som möjligt. Efter helgens bravader skulle jag ut och köra idag söndag.

Första illavarslande signalen är att det var väldigt svår att starta. Var tvungen att använda choke (aldrig behövt annars) och hålla på i säkert 5 minuter för att få igång den. Startmotorn gick men den tände aldrig.

När den väl är igång och rullar inser jag att hastighetsmätaren inte fungerar. Tripp och vanliga milmätaren var också ur funktion.

När jag bytte till helljus för att testa var det en fördröjning på säkert en sekund innan den bytte ljus.

Kan jag vara säker på att det är regulatorproblem eller måste jag felsöka för att vara hundra procent?

En kort presentation av mig kommer så småningom men just nu mitt huvud fokuserat på att jag ska ut och meka med min fina hoj :(

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

Re: VFR 750 1991 regulatorproblem?

#2 Inlägg av Donner »

Hej och välkommen :D

Regulatorn styr laddningen av batteriet, har du inte problem med att batteriet dör så är det troligen inte nåt fel på regulatorn.

Lite choke behöver man använda vid kallstart, man får testa sig fram vad som blir lagom. Startproblem kan ha många orsaker, dåliga tändstift eller skitigt luftfilter.

Det verkar som att du har nåt elproblem, kanske i nån kontakt. Har du kopplingsschema kan du titta där men det bör sitta nån större sammankoppling bakom hastighetsmätaren. Testa att kolla säkringarna först.

Angående helljuset så är det säkert dålig kontakt i omkopplaren på styret. Ta isär och rengör, spraya med 5-56 eller liknande.

Motorerna kan bli varma men det får ju aldrig gå upp på det röda, vet du om din kylfläkt fungerar?

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

paddyspub
Medlem

#3 Inlägg av paddyspub »

Halloj! Tack för hjälpen. Jag har undersökt lite under dagen. Alla säkringar ser bra ut, regulatorn ser hel ut, luktade inte illa heller. Dock så öppnade jag upp sensorn för hastighetsmätaren och tror mig har hittat felet där. Verkar som att den plasthylsa som sitter kring någonting vid framdrevet är trasig. Sensor har ju en lite pinne som går in i hylsan, hylsan snurrar när man kör med mc'n. Men pinnen på sensorn verkar inte få grepp om hylsan, utan plasten där "pinnen" går in har spruckit.

Men som jag förstått det så är detta bara senorn till hastighetsmätaren, eller går tripp och milmätaren på denna också?

jag har en limpistol hemma så kanske ska försöka laga på det sättet. Har hittat denna annars, vad tror ni om den?

http://www.ebay.co.uk/itm/Aluminum-Spee ... 3ccd782a37
Vet inte om fläkten fungerar, när ska den kicka igång?

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

#4 Inlägg av Donner »

Okej ja felet ligger nog där då, tripp och vägmätare stannar om givaren inte ger signal.

Fläkten skall starta en bit innan det röda på mätaren, det bästa är att varmköra och kolla när den startar.

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
marasp
Medlem

#5 Inlägg av marasp »

Det hände på min -90a plasthylsan till givaren hade gett upp.
Beställ en ny på Honda...
Jag hade en beg. Liggandes från min gamla motor. 8)
VFR-750-90 Min första men inte sista VFR... nu ägare till min 3:e VFR en -05

Röd VFR-90 såld
Röd VFR-01 såld
Röd VFR-05 köpt

Skriv svar