Styret skakar, typ vobbel, i 70km/h

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem

#46 Inlägg av Jimmy.S »

ja jag visste inte hur lagret ser ut därför skrev jag båda alternativen ;) men man blir ju nästan sugen på att byta bara för att testa, så mycket jobb verkar det inte vara men jag har ju semester nu och försöker hålla mig borta från allt som heter meka... men hur lätt är det när man vill ta hand om älsklingen? 8)

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017

#47 Inlägg av Mister »

Jimmy.S skrev:ja jag visste inte hur lagret ser ut därför skrev jag båda alternativen ;) men man blir ju nästan sugen på att byta bara för att testa, så mycket jobb verkar det inte vara men jag har ju semester nu och försöker hålla mig borta från allt som heter meka... men hur lätt är det när man vill ta hand om älsklingen? 8)
Med sånt här väder vill man köra 8)

Det är iofs inte så farligt jobb, men kan vara lite tjurigt. Inre lager kan sitta som fan. Sen är ett tips på vägen, är att förvara de nya lagren i frysen nån dag innan isättning.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem

#48 Inlägg av Jimmy.S »

Mister skrev:
Jimmy.S skrev:ja jag visste inte hur lagret ser ut därför skrev jag båda alternativen ;) men man blir ju nästan sugen på att byta bara för att testa, så mycket jobb verkar det inte vara men jag har ju semester nu och försöker hålla mig borta från allt som heter meka... men hur lätt är det när man vill ta hand om älsklingen? 8)
Med sånt här väder vill man köra 8)

Det är iofs inte så farligt jobb, men kan vara lite tjurigt. Inre lager kan sitta som fan. Sen är ett tips på vägen, är att förvara de nya lagren i frysen nån dag innan isättning.
ja kyla är ett bra knep, gjorde dom iallafall förr på motorcross motortillverkningen på hva, in med vevhuset i ugnen och lagrerna i frysen, sen var det mer eller mindre bara att lägga i dom (morsan jobbade med elittävlingsmotorerna förr :) )

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem

#49 Inlägg av Jimmy.S »

Jimmy.S skrev: drevpaket är bytt till ett cbx750 fram (undrar varför?) och ett bakdrev till en vfr750 90-98? kedjan är en 530 rk xso 120l
Forskade lite i detta och det verkar som att framdrev är 17 original och cbx:en har 16, någon som har koll på om det är så? isånafall förstår jag varför den har ett så gott :twisted:

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021

#50 Inlägg av Maciver »

Maciver skrev:Jag har/hade samma på min 08. Samma tendens på vobbel vid 70 och i 140 är det grymt. Jag gjorde samma sak tog och skulle spänna styrlagermuttern. Låsmuttern kunde jag skruva lös med fingrara utan minsta ansträngning efter jag tagit bort blecket.
Knacka fram muttern några millimeter och sedan spände jag dit låsmuttern. Vet inte hur mycket skilnad det gjorde, men det blir nog en "tur" till med styrlagermuttern.
Ok, verkstan hittade mitt fel. Att den skakade i 140. Felbalanserat framhjul. 25 gram tydligen, vet inte hur det kan skilja så mycke från en balanseringsmaskin till en annan.

Så jäkla enkelt var det.
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem

#51 Inlägg av Jimmy.S »

skönt att det löste sig för dig :)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#52 Inlägg av adrian_vg »

Maciver skrev:Ok, verkstan hittade mitt fel. Att den skakade i 140. Felbalanserat framhjul. 25 gram tydligen, vet inte hur det kan skilja så mycke från en balanseringsmaskin till en annan.

Så jäkla enkelt var det.
Var det inte det vi sa från början? ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021

#53 Inlägg av Maciver »

adrian_vg skrev:
Maciver skrev:Ok, verkstan hittade mitt fel. Att den skakade i 140. Felbalanserat framhjul. 25 gram tydligen, vet inte hur det kan skilja så mycke från en balanseringsmaskin till en annan.

Så jäkla enkelt var det.
Var det inte det vi sa från början? ;-)
Kanske det. Det konstiga är att killen som gjorde det har jobbat med däck väldigt länge och jag var med när vi balanserade och maskinen sa att det var OK.

Jaja, nu är det löst och hojen blev helt annorlunda. Nu kanske man slappnar av mer när man kör.
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#54 Inlägg av adrian_vg »

Maciver skrev:Jaja, nu är det löst och hojen blev helt annorlunda. Nu kanske man slappnar av mer när man kör.
:tummenupp
===

olros
Medlem

#55 Inlägg av olros »

Lite sent inlägg, eller?
Såna här wobbelproblem hade jag på min Yamaha 900 -85, salig i åminnelse. Med dess vingliga ram var den extremt känslig för slitet bakdäck. Så snart bakdäcket blev platt i mitten uppträdde wobbel i farter under ca 80, särskilt under nersaktande med avslagen gas.
Så kolla också bakdäcket.

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#56 Inlägg av blacken »

olros skrev:Lite sent inlägg, eller?
Såna här wobbelproblem hade jag på min Yamaha 900 -85, salig i åminnelse. Med dess vingliga ram var den extremt känslig för slitet bakdäck. Så snart bakdäcket blev platt i mitten uppträdde wobbel i farter under ca 80, särskilt under nersaktande med avslagen gas.
Ähummm!, så du erkänner frivilligt på ett allmänt mc forum att du får en "touringplatta" på knarren.. :D

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

#57 Inlägg av Donner »

blacken skrev:
Ähummm!, så du erkänner frivilligt på ett allmänt mc forum att du får en "touringplatta" på knarren.. :D
Kan ju vara alla burnouter som orsakat platt bakdäck :wink: helt plötsligt blev det manligt :D

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#58 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:Kan ju vara alla burnouter som orsakat platt bakdäck :wink: helt plötsligt blev det manligt :D
Bulls-eye! :tummenupp
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#59 Inlägg av blacken »

Donner skrev:
blacken skrev:
Kan ju vara alla burnouter som orsakat platt bakdäck :wink: helt plötsligt blev det manligt :D
Joo ännu "bättre" :D

Niod
Medlem

Re: Styret skakar, typ vobbel, i 70km/h

#60 Inlägg av Niod »

På min var det olika mängder gaffel olja som orsakade vobbel i låga hastigheter.
Har bytt allt på min hoj och det hjälpte först när jag mätte upp gaffel oljan.
Och fyllde i exakt samma mängd i båda....jippie
;)

Skriv svar