Klonkande ljud vid inbromsning
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
adrian_vg skrev:Har du flytande skivor alls på din modell? Oket ska dessutom kunna röra sig en bit i sidled.Tonks skrev:När jag rör på oken så känns det som om klonket kommer därifrån men jag ska kolla. Tack för tipset
Inte en aning faktiskt

Jo det gör dem men jag tror att det kommer därifrån nånstans och det klonkar ganska mycket. Hör det tydligt när jag kör.
Jag beställde alla fyra glidpinnar på MC varuhuset, skulle hämta ut dem och då fanns det bara två.
De andra två görs inte längre. De kanske aldrig behöver bytas??
Fick iaf alla gummitätningar så får prova med dem.
Det där klonket förresten, kan det ha något att göra med skivorna? Tycker inte de ser slitna ut men man vet ju aldrig.
Tack för alla svar
Det där klonket förresten, kan det ha något att göra med skivorna? Tycker inte de ser slitna ut men man vet ju aldrig.
Tack för alla svar

- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Klart det kan, det kan ju vara flytande. Hur är skivorna fastsatta i hjulet? Är bromsytan fastmonterad i fälgen eller sitter bromsytan på nitar, som i sin tur sitter i en hållare som sen är fastskruvat i fälgen.Tonks skrev:Det där klonket förresten, kan det ha något att göra med skivorna?
Bilden nedan är en flytande skiva. Bromsytan sitter på åtta st nitar, som sitter på den svarta hållaren.
Hållaren skruvas sedan fast i fälgen.
Verkar bekant?
I vilket fall, med flytande skivor får man ibland räkna med lite spel - och därmed ljud.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
adrian_vg skrev:Klart det kan, det kan ju vara flytande. Hur är skivorna fastsatta i hjulet? Är bromsytan fastmonterad i fälgen eller sitter bromsytan på nitar, som i sin tur sitter i en hållare som sen är fastskruvat i fälgen.Tonks skrev:Det där klonket förresten, kan det ha något att göra med skivorna?
Bilden nedan är en flytande skiva. Bromsytan sitter på åtta st nitar, som sitter på den svarta hållaren.
Hållaren skruvas sedan fast i fälgen.
Verkar bekant?
I vilket fall, med flytande skivor får man ibland räkna med lite spel - och därmed ljud.
Har tittat ordentligt nu och skivan är direkt fastsatt i fälgen så jag har inte flytande skivor.
Hallå där. Kommer mycket väl ihåg dig. Din hoj var inte så dum den hellerVfr-rc24 skrev:Hey Tonks! Lite offtopic men jag tror det var dig jag åkte en sträcka med söderöver på E4an i Sthlm runt midsommar? Jag har en precis likadan som din, fast med grå sadel och silvriga pipor.. Din såg riktigt fin ut!
Nåja, hoppas det löser sig med klonket! Väl mött!
Hör gärna av dig om du vill ha sällskap någon gång

- adrian_vg
- Kontakt:
Anade det. Oken isf. Spel i sidled ska väl finnas. Hur verkar spelet i färdriktningen vara?Tonks skrev:Har tittat ordentligt nu och skivan är direkt fastsatt i fälgen så jag har inte flytande skivor.
Senast redigerad av adrian_vg den tor jul 22, 2010 16:09, redigerad totalt 1 gånger.
===
===
- adrian_vg
- Kontakt:
På den frågan måste jag tyvärr passa. Har ingen mekmanual för RC24:an...Tonks skrev:Det är glappt i båda riktningar men hur stort får glappet vara?

===
===
Tonks skrev:Jag beställde alla fyra glidpinnar på MC varuhuset, skulle hämta ut dem och då fanns det bara två.
Tack för alla svar
Hej igen

Har nu bytt glidpinnar samt gummitätningarna, fyllt på luft i gafflarna, kollat styrlagren, kollat bromsskivorna, bromsklossar men klonket är fortfarande kvar.
Min mek kompis kopplade ur anti diven och då försvann klonket.
Så nånstans vid gaffelbenet kommer det ifrån. Frågan är bara vilken del ska bytas? Det är ju hur många småbitar som helst. Någon som har ngt tips?
Tacksam för alla svar
Det kan vara glidlagringarna i gaffelbenen..Tonks skrev:Tonks skrev:Jag beställde alla fyra glidpinnar på MC varuhuset, skulle hämta ut dem och då fanns det bara två.
Tack för alla svar
Hej igen![]()
Har nu bytt glidpinnar samt gummitätningarna, fyllt på luft i gafflarna, kollat styrlagren, kollat bromsskivorna, bromsklossar men klonket är fortfarande kvar.
Min mek kompis kopplade ur anti diven och då försvann klonket.
Så nånstans vid gaffelbenet kommer det ifrån. Frågan är bara vilken del ska bytas? Det är ju hur många småbitar som helst. Någon som har ngt tips?
Tacksam för alla svar