VFR750 med ojämn effektuttag vid konstant vartal. [FIXAT]

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
mator
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:00
Ort: Rönninge

#16 Inlägg av mator »

Eftersom hojen gick bättre - dock med dippen vid 7000 varv - då jag monterade originalljuddämparen. Kommer den gå ännu bättre ifall jag monterar ett originalluftfilter. Eller bör man fixa till att den inte går mager.

Kan man göra detta själv (jag och timell :D ) eller bör man lämna in den för bäst resultat.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#17 Inlägg av adrian_vg »

mator skrev:Eftersom hojen gick bättre - dock med dippen vid 7000 varv - då jag monterade originalljuddämparen. Kommer den gå ännu bättre ifall jag monterar ett originalluftfilter. Eller bör man fixa till att den inte går mager.
Funderar på att skaffa pappersfilter själv. Min viffer går inte bra emellanåt av nån anledning. Ska köra den i bromsbänk idag om ca en halvtimme och snacka sen med snubbarna om ev förgasarinställningar.
mator skrev:Kan man göra detta själv (jag och timell :D ) eller bör man lämna in den för bäst resultat.
Hur mekkunnig är du? Om du vet vad du gör bör du väl kunna fixa det själv. Om inte, verkstad eller smöra för polare med mekkunskaper. :wink: Var medveten dock att det är ett jäkla pill när man ska pula med förgasarna.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
mator
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:00
Ort: Rönninge

#18 Inlägg av mator »

Spännande med provbänken. Du får höra av dig och berätta hur det gick och vad gubbarna sa.
Ang mekandet. Farsan driver en bilverkstad och jag har inte tummen helt i handen. Så helt främmande är man ju inte.
Men allt är ju lätt när man kan det. allt annat är svårt :)

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#19 Inlägg av tersan »

mator skrev:Eftersom hojen gick bättre - dock med dippen vid 7000 varv - då jag monterade originalljuddämparen. Kommer den gå ännu bättre ifall jag monterar ett originalluftfilter. Eller bör man fixa till att den inte går mager.

Kan man göra detta själv (jag och timell :D ) eller bör man lämna in den för bäst resultat.
Om den går för magert pga öppet filter så kommer den att gå bättre om du byter till originalfilter.

En riktig bestyckning är inte fel, har för mig att Qwerty här på forumet beskrivit hur man kan gå tillväga utan tillgång till bromsbänk och/eller bredbandslambda...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#20 Inlägg av adrian_vg »

mator skrev:Spännande med provbänken. Du får höra av dig och berätta hur det gick och vad gubbarna sa.
Ang mekandet. Farsan driver en bilverkstad och jag har inte tummen helt i handen. Så helt främmande är man ju inte.
Men allt är ju lätt när man kan det. allt annat är svårt :)
Kolla diagrammet från dagens bänkkörningen på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?p=32427#32427.

Ombestyckning kommer att ske onsdag nästa vecka! Hoppas på bättre tryck i bågen efteråt...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
mator
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:00
Ort: Rönninge

#21 Inlägg av mator »

Så har jag nog kommit på felet. Eller en bra bit på väg i alla fall.

Var ute och åkte idag efter att häll i lite Red Line SI-1 för att kolla om den kunde gå bättre.

När jag stod stilla med motorn på tomgång dog motorn när fläkten startade. Eller nåja, fläkten surrade lite så där lagom.
Därefter gick det inte att starta hojen utan jag fick rulla igång den.
Därefter gick hojen som en påse nötter igen. Efter ett tag slutade hastighetsmätaren att fungera. Men när jag släkte lamporna hoppade den igång igen.
Väl hemma mätte jag upp spänningen över batteriet med motorn igång.
Fick ut 11.07 volt och runt 12.8 när jag gasade upp till ca 2000 varv.

Frågan är nu om det är laddregulatorn eller statorn som är paj.

Jag har sökt och hittat en massa trådar om detta och inser att det är en liten VFR-syndrom.

Stämmer det att:

Ska jag mäta statorn skall jag mäta ressistansen mellan de tre gula kablarna som går till laddregulatorn. jag ska ha mellan 0,1 och 1,0 ohm.
Och sedan skall jag kontrollera att ingen av de gula kablarna har kontakt med jord.

Hur mäter jag växelspänningen?

Problemet uppkommer när hojen är varm. Frågan är om det rä något fel på statorn som bara visar sig när motor är varm....

Aldrig får man vara nöjd.

Användarvisningsbild
mator
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:00
Ort: Rönninge

#22 Inlägg av mator »

Nu tror jag att felet är hittat till fullo. Men kan det vara något annat fel när kabel och laddregulator ser ut som på bilderna.

Har mätt upp statorn och får 0.4 ohm mellan kablarna. Har beställt en ny laddregulator för 1200:- och skall mäta upp statorn när hojen är varmkörd.

Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#23 Inlägg av adrian_vg »

mator skrev:Nu tror jag att felet är hittat till fullo. Men kan det vara något annat fel när kabel och laddregulator ser ut som på bilderna.

Har mätt upp statorn och får 0.4 ohm mellan kablarna. Har beställt en ny laddregulator för 1200:- och skall mäta upp statorn när hojen är varmkörd.
Såg lite småsmält ut det där... Hoppas du får ordning på problemet.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
mator
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:00
Ort: Rönninge

#24 Inlägg av mator »

Då har jag monterat en ny laddregulator på plats, får ut 14.5 volt och har även mätt upp statorn med varm motor utan att hitta något fel.

Men... hur varm skall regulatorn bli. Jag mätte upp till 60 grader.
Men efter att lagt värmeledande pasta mellan regulatorn och ram fick jag ner temperaturen till ca 45 grader.

Det borde väl vara ok.

Har inte varit ute och provkört ännu, får se om det blir bana i morgon.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#25 Inlägg av adrian_vg »

mator skrev:Men efter att lagt värmeledande pasta mellan regulatorn och ram fick jag ner temperaturen till ca 45 grader.
Så värmepasta funkar mellan ram och regulator?? Det är ju super! Gör man det normalt också eller? Håller pastan för regn?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
mator
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:00
Ort: Rönninge

#26 Inlägg av mator »

adrian_vg skrev:
mator skrev:Men efter att lagt värmeledande pasta mellan regulatorn och ram fick jag ner temperaturen till ca 45 grader.
Så värmepasta funkar mellan ram och regulator?? Det är ju super! Gör man det normalt också eller? Håller pastan för regn?
Det verkar fungera bra för mig. Och det borde hålla för regnet, Det känns inte som det skulle bli så blött där regulatorn sitter.
Det är bara att pröva.

Användarvisningsbild
mator
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:00
Ort: Rönninge

#27 Inlägg av mator »

Hojen går fortfarande som en halv påse nötter trots jag har monterat ett pappfilter samt gått igenom förgasarbryggan.

Mätte i dag upp tändspolar, tändstifthattar.

Alla tändspolar var ok men på treas cylinder skiftade ohmtalet på den sekundära sidan mellan 53 ohm till 256 M ohm.
Ett fel hittat.

På ettans cylinder låg ohmtalet på 28 K ohm på den sekundära sidan trots att den skall ligga mellan 17-24 K ohm.
Inget fel på tändspolen men tändstifthatten har ett motstånd på 9 K ohm trots att det bara sitter ett 5 K ohm motstånd i hatten. Var kan de övriga 4 K ohmen komma från.
Någon som vet om detta är ett tokfel eller man kan montera ihop och köra med detta?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#28 Inlägg av adrian_vg »

mator skrev:[...]men på treas cylinder skiftade ohmtalet på den sekundära sidan mellan 53 ohm till 256 M ohm.
Ett fel hittat.
Det där är tändkabeln, korrekt?
mator skrev:På ettans cylinder låg ohmtalet på 28 K ohm på den sekundära sidan trots att den skall ligga mellan 17-24 K ohm.
Inget fel på tändspolen men tändstifthatten har ett motstånd på 9 K ohm trots att det bara sitter ett 5 K ohm motstånd i hatten. Var kan de övriga 4 K ohmen komma från.
Någon som vet om detta är ett tokfel eller man kan montera ihop och köra med detta?
Tror min varierade nåt sånt också, inte tokfel, men inom felmarginalen skulle jag spontant säga.

Ett byte generellt av tändkablar och hattar på sin plats? Jag har det planerat själv.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
mator
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:00
Ort: Rönninge

#29 Inlägg av mator »

Såja.

Fick min nya tändhatt i går. Bytte ut den felaktiga tändhatten samt kontrollmätte så jag fick rätt värde på alla 4 tändhattar.
Idag provkörde jag hojen och den gick bättre än när jag köpte den :lol:

Vad jag gjort:
- Kontrollerat bestyckningen.
- Grundställt luftskruvar.
- Monterat nytt pappfilter.
- Monterat originaldämparen.
- Mätt upp tändspolar på den primära sidan och den sekundära. Hittade två tändhattar med felaktiga värden. Bytt ut den ena tändhatten och fixade till att jag fick ut rätt värde på den andra.
- Bytt laddregulatorn eftersom den pajade.

Så här i slutändan förstår jag att den hela tiden varit fel på tändhatt och kabel. Men det var när laddregulatorn pajade jag upptäckte att det satt ett troll i hojen.

Men nu vet jag att jag har en bra hoj till våren.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#30 Inlägg av adrian_vg »

mator skrev:Fick min nya tändhatt i går. Bytte ut den felaktiga tändhatten samt kontrollmätte så jag fick rätt värde på alla 4 tändhattar.
Idag provkörde jag hojen och den gick bättre än när jag köpte den :lol:
Vad gick tändhattarna på?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar