Vad jag vill poängtera är främst. Tänk på att gör man en modifering som denna, gör den så att den även är funktionell / tillförlitlig som möjligt. Den ska inte bara fungera idag, den kan finnas kvar imorgon. Då det men motsvarnade kostnat går få en alterantiv lösning, hade jag för avsikt att tipsa om det.adrian_vg skrev:Vilken del av guiden tycker du är förkastlig, och vad för sorts problem menar du kan uppstå? Utveckla dig gärna!JohanL skrev:Kan inte annat än säga att jag starkt ogillar utrustning som inte kopplas in via tändningsbrytande krets. Förr eller senare blir det bara problem...
Tycker därför att guidens förslag är förkasstligt. Speciellt då det är så enkelt att få det på ett annat sätt.
Ursäkta om ordvalet kanske var lite väl hårt. Men tycker ändå att den inte är en bra idé att koppla in på det beskrivan sättet.
Att någon kopplar in något direkt på batteriet fungerar säkert bra för det den personen tänkt ibörjan. Men vad händer när nästa ägare får för sig att göra någon annat med samma uttag.
En spänningsatt del av elsystemet innehar en elektisk potential även om inte ström går. Den har då klart mycket lättare att oxidera/reduceras. Dåligt kontakt osv.
Fukt eller vatten kan i olika omfattning orsaka krypström som påverkar laddnings status på batteriet. Kontakten sitter ju trots allt lite utsatt till. Ex är du då ute och åker på semester så är det kanske första gångerna man inte parkerar i sitt garage.
Det finns alltid en risk för kvarglömd utrustning även om kanske just GPSen är troligast att glömma. Men åter igen det kan mycket väl vara andra saker som hamnar där för andra personer...
Den enda fördelen med att sätta något direkt på batteriet skulle vara kablar för laddning. Men då skulle jag inte vilja ha någon säkring ivägen på den kabeln.
Lite offtopic men ändå.
Har hållit på stora delar av helgen med att bygga nytt elsystem till en Huddig traktorgrävare, samt fixa lite elfel på en JD 6800 jordbrukstraktor.
I bägge fallen har ursprungskällan till problemen varit förknippade till dåligt installerad extrautrustning. Av både verkstäder och andra ... Följden för traktorgrävaren som har ett heltelektroniskt styrsystem är uppenbar. Den blir utan funktion en stor kloss skrot. Har redan lagat flera styrenheter och dyligt tidigare. Men nu sa jag bara nej, det går inte att laga den maskinen utan att byta ut all kabel och kontakter.
Så hade de personer som installerat satt sig in i ordinarie elsystem, dimentionerat för den last som skulle drivas, dragit kabel, satt in utrustning på ett enbart anständigt sätt. Hade dessa fel inte funnits.
/Johan