GUIDE: Byte av kopplingsgrepp
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
GUIDE: Byte av kopplingsgrepp
Guide för byte av kopplingsgrepp.
MC:
Honda VFR750F-V (RC36) 1997.
Förord:
Bytet är ganska enkelt och borde inte vålla någon några större problem, om man inte har fem tummar på vardera handen och är totalt ohändig (detta är första gången jag byter grepp alls; tog ca 15-20minuter inkl fotografering). Mindre eventuella komplikationer kan förekomma, vilka kommer att anges fortlöpande i texten.
Guiden är utförd på en RC36-V från 1997, men proceduren borde vara samma eller liknande på andra årsmodeller.
Förutsättningar:
* Nytt kopplingsgrepp.
* 10mm ringnyckel eller motsvarande.
* Philipsskruvmejsel ("normalstor").
* 4mm insexnyckel.
* Lämpligt fett.
Utförande:
1. Innan du öppnar förpackningen, jämför det gamla greppet med det nya så att du ser att du verkligen fått rätt modell på greppet.
2. Två skruvar, som jag pekar på på bilden, måste lossas för att få av greppet. Den till vänster är en lång distansbult med kupolmutter under och den till höger är en enkel insexskruv med distans.
3. Skruva av dem. Håll emot med philipsmejseln på vänstra skruven. Handtaget sitter kvar när man skruvat ur skruvarna. Tryckaren (gula pinnen) trycker på ett membran i hydraulburken, så ingen vätska kommer att läcka när man monterar av greppet.
4. Montera av justermekanismen på det gamla greppet; denna kommer att återanvändas. Bitarna faller isär i a) grepp (till vänster), b) justermekanism med kopplingstryckare ("gula pinnen" till höger), c) justerskruv med pinne (sitter löst på b) och d) justermekanismmothållare (mitten).
5. Ta fram ditt nya grepp och notera fjädern längst ut. Denna sitter fasttejpad på greppet och kan sprätta iväg. Håll koll på den! Om den sprätter iväg och du inte kan hitta den, ta fjädern från ditt gamla grepp.
6. Montera justermekaniskem på det nya handtaget. Det kan vara lite pilligt att få fast justerskruven, hylsan som greppet snurrar på samt fjädern. Det är en mycket bra idé att skruva tillbaka insexskruven redan nu. Det blir pilligare att göra det sen när man redan skruvat fast greppet i hydraulmekanismen.
7. Skruva fast det nya greppet med distansbulten och kupolmuttern. Glöm inte fetta in bulten lite grann först! Håll koll på den gula pinnen/tryckaren när du för in greppet, så att du inte klämmer sönder membranet i hydraulmekannismen.
8. Justera greppet så att det passar, och kolla att kopplingen tar.
9. Klart!
MC:
Honda VFR750F-V (RC36) 1997.
Förord:
Bytet är ganska enkelt och borde inte vålla någon några större problem, om man inte har fem tummar på vardera handen och är totalt ohändig (detta är första gången jag byter grepp alls; tog ca 15-20minuter inkl fotografering). Mindre eventuella komplikationer kan förekomma, vilka kommer att anges fortlöpande i texten.
Guiden är utförd på en RC36-V från 1997, men proceduren borde vara samma eller liknande på andra årsmodeller.
Förutsättningar:
* Nytt kopplingsgrepp.
* 10mm ringnyckel eller motsvarande.
* Philipsskruvmejsel ("normalstor").
* 4mm insexnyckel.
* Lämpligt fett.
Utförande:
1. Innan du öppnar förpackningen, jämför det gamla greppet med det nya så att du ser att du verkligen fått rätt modell på greppet.
2. Två skruvar, som jag pekar på på bilden, måste lossas för att få av greppet. Den till vänster är en lång distansbult med kupolmutter under och den till höger är en enkel insexskruv med distans.
3. Skruva av dem. Håll emot med philipsmejseln på vänstra skruven. Handtaget sitter kvar när man skruvat ur skruvarna. Tryckaren (gula pinnen) trycker på ett membran i hydraulburken, så ingen vätska kommer att läcka när man monterar av greppet.
4. Montera av justermekanismen på det gamla greppet; denna kommer att återanvändas. Bitarna faller isär i a) grepp (till vänster), b) justermekanism med kopplingstryckare ("gula pinnen" till höger), c) justerskruv med pinne (sitter löst på b) och d) justermekanismmothållare (mitten).
5. Ta fram ditt nya grepp och notera fjädern längst ut. Denna sitter fasttejpad på greppet och kan sprätta iväg. Håll koll på den! Om den sprätter iväg och du inte kan hitta den, ta fjädern från ditt gamla grepp.
6. Montera justermekaniskem på det nya handtaget. Det kan vara lite pilligt att få fast justerskruven, hylsan som greppet snurrar på samt fjädern. Det är en mycket bra idé att skruva tillbaka insexskruven redan nu. Det blir pilligare att göra det sen när man redan skruvat fast greppet i hydraulmekanismen.
7. Skruva fast det nya greppet med distansbulten och kupolmuttern. Glöm inte fetta in bulten lite grann först! Håll koll på den gula pinnen/tryckaren när du för in greppet, så att du inte klämmer sönder membranet i hydraulmekannismen.
8. Justera greppet så att det passar, och kolla att kopplingen tar.
9. Klart!
Senast redigerad av adrian_vg den sön jun 29, 2008 13:22, redigerad totalt 2 gång.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Du kan med fördel ändra storlek på bilderna och länka dem rätt in i tråden för enklare läsning. (Länkade första enorma bilden)
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Jobbar på det. Testade först med den enorma bilden. Hoppas 640x480 är lagom stort för de flesta.Conseal skrev:Du kan med fördel ändra storlek på bilderna och länka dem rätt in i tråden för enklare läsning. (Länkade första enorma bilden)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Så, klart! Gjorde samma på spegelguiden.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Tack. Fler guider kommer att komma i takt med att jag gör saker på Gröna Faran. Fast med tanke på hur stabilt byggd VFR är, kan det ta ett tag...Conseal skrev:Najs
Antar att vi kan skippa saker som kedjesmörjning-guider odyl.
Hoppas förresten att guiderna jag lagt upp hittills är lättfattliga. Om inte, kommentera i tråden eller pe-emma mig. TPF.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Tack Dman och Skyfly. Smicker uppskattas.dman skrev:Snygg guide!
Fråga: fungerar guiden på bromshandtaget också? Med andra ord, ser det likadant ut på den sidan?
Båda handtagen är hydrauliska, men spegelvänt typ, så svaret är med största sannolikhet ja.
Det som ev kan komplicera är bromsljuskontakten på bromsgreppet. Har inte koll på hur och var den sitter på handtaget. Man får kanske hålla koll på kontakten lite extra när man monterar av greppet. Monteringen borde dock vara likadant.
@Dman: Har du vält?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
hehe det skulle man ju kunna troadrian_vg skrev:@Dman: Har du vält?
När jag skulle köpa min vfr såg jag att handtaget var lite böjt. Kollade med dåvarande ägare som påstod att den"kommit åt" husväggen. Eftersom det inte var mycket eller för den delen inte störde tänkte jag inte mer på det. Men nu börjar jag irritera mig på det.
Funkade bortförklaringen?
NU: Vespa GL 150 1960 (gul)
DÅ: Honda VFR 800 1998 (svart), Yamaha XJ 600 1985 (polkagrisfärgad)
"Ge mig fri fart och fri bensin..."
DÅ: Honda VFR 800 1998 (svart), Yamaha XJ 600 1985 (polkagrisfärgad)
"Ge mig fri fart och fri bensin..."
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Om du är nöjd med bortförklaringen är jag det med.dman skrev:hehe det skulle man ju kunna tro
När jag skulle köpa min vfr såg jag att handtaget var lite böjt. Kollade med dåvarande ägare som påstod att den"kommit åt" husväggen. Eftersom det inte var mycket eller för den delen inte störde tänkte jag inte mer på det. Men nu börjar jag irritera mig på det.
Funkade bortförklaringen?
Var bara lite nyfiken. Alla har ju vält, som nån skrev för länge sen. Har man inte gjort det än, så är det bara en tidsfråga innan det händer, för hända kommer det att göra förr eller senare.
Denna greppbytarguide kom till i samband med ett glömt skivbromslås. Behöver jag säga mer?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Instämmer!!! Jag har faktiskt vält med två andra hojar. En gång under en körlektion, garagevändning... Andra gången var en sån där gång man tror att det ska slå om till grönt men istället är det rött 5/100 sekund för länge, tur att det var en 600 bara...adrian_vg skrev: Om du är nöjd med bortförklaringen är jag det med.
Var bara lite nyfiken. Alla har ju vält, som nån skrev för länge sen. Har man inte gjort det än, så är det bara en tidsfråga innan det händer, för hända kommer det att göra förr eller senare.
Denna greppbytarguide kom till i samband med ett glömt skivbromslås. Behöver jag säga mer?
NU: Vespa GL 150 1960 (gul)
DÅ: Honda VFR 800 1998 (svart), Yamaha XJ 600 1985 (polkagrisfärgad)
"Ge mig fri fart och fri bensin..."
DÅ: Honda VFR 800 1998 (svart), Yamaha XJ 600 1985 (polkagrisfärgad)
"Ge mig fri fart och fri bensin..."
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Ingen orsak och tack för feedbacken!Whip skrev:Till och med en teknisk analfabet som jag har nu lyckats byta kopplingshandtag, allt tack vare denna eminenta guide. Stort tack.
Så guiden funkar även på en 06:a? Bra att veta, tack själv.
Ehum... Har du vält?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!