GUIDE: Flapper valve mod
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Hmm..
Nu har jag gjort flapper modden och jag har en fråga angående den..
Ni som satte igen "vacuumklockan" efter ni tagit bort slangen, märkte ni att ventilen liksom inte riktigt ville gå ner till botten läge?
Jag testade att gasa när jag hade tagit bort slangen, det hände ingenting med ventilen.
Då testade jag att hålla ventilen i uppfällt läge och gasa, den åkte ner så fort jag släppte den.
Då testade jag att hålla ventilen i uppfällt läge, gasa och hålla för den "svanhalsen" där slangen tidigare suttit, då ville den inte alls åka ner förrän jag drog av på gasen.
Det var ett tag sen jag gjorde det nu så jag kommer inte ihåg om den meningen med hela modden var att ventilen skulle vara i uppfällt eller nerfällt läge, men jag undrar bara om jag måste sätta för "svanhalsen" där slangen tidigare satt för att uppnå effekten av modden.
Jag har då inte märkt nån skillnad på cykeln efter modden.
Nu har jag gjort flapper modden och jag har en fråga angående den..
Ni som satte igen "vacuumklockan" efter ni tagit bort slangen, märkte ni att ventilen liksom inte riktigt ville gå ner till botten läge?
Jag testade att gasa när jag hade tagit bort slangen, det hände ingenting med ventilen.
Då testade jag att hålla ventilen i uppfällt läge och gasa, den åkte ner så fort jag släppte den.
Då testade jag att hålla ventilen i uppfällt läge, gasa och hålla för den "svanhalsen" där slangen tidigare suttit, då ville den inte alls åka ner förrän jag drog av på gasen.
Det var ett tag sen jag gjorde det nu så jag kommer inte ihåg om den meningen med hela modden var att ventilen skulle vara i uppfällt eller nerfällt läge, men jag undrar bara om jag måste sätta för "svanhalsen" där slangen tidigare satt för att uppnå effekten av modden.
Jag har då inte märkt nån skillnad på cykeln efter modden.
Normalt så är ju flapper valve öppen förutom i varvregistret 5000-5500 rpm, då stänger den sig och ger motorn mindre luft vilket skapar mindre buller, vilket är flapper valve's hela syfte.
Håller man upp flapper valve så den är stängd så borde du märka skillnad på motorn, släpper man den så är det en fjäder som håller den öppen.
Pipen sätts bara igen för att undvika att smuts kommer in i flapper valve.
Effekten som flapper valve modden gör är bara att ta bort en flatspot runt 5000-5500 rpm, PAIR modden gör mycket större skillnad.
Troligen så får man störst effekt av detta på en 6-generations VFR, årsmodell 06 och frammåt.
Håller man upp flapper valve så den är stängd så borde du märka skillnad på motorn, släpper man den så är det en fjäder som håller den öppen.
Pipen sätts bara igen för att undvika att smuts kommer in i flapper valve.
Effekten som flapper valve modden gör är bara att ta bort en flatspot runt 5000-5500 rpm, PAIR modden gör mycket större skillnad.
Troligen så får man störst effekt av detta på en 6-generations VFR, årsmodell 06 och frammåt.
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
OTROLIG SKILLNAD! GÖR DET DU MED!
När man väl provat förstår man inte varför Honda har sabbat en så härlig motor genom att inte ge den luft. Jag passade på att ta bort snorkeln också, vilket också varmt rekommenderas! Tilläggas skall väl också att ingreppet är superenkelt.
Stort tack!
Hur gör jag PAIR-modden på min 1999-årsmodell? Gärna bilder jag är bra dum när det gäller 4-takt!
När man väl provat förstår man inte varför Honda har sabbat en så härlig motor genom att inte ge den luft. Jag passade på att ta bort snorkeln också, vilket också varmt rekommenderas! Tilläggas skall väl också att ingreppet är superenkelt.
Stort tack!
Hur gör jag PAIR-modden på min 1999-årsmodell? Gärna bilder jag är bra dum när det gäller 4-takt!
I am easily satisfied with the very best!
---------------------------
En lika vackert röd VFR 800 FI från 1999 som min förra
Vackert röd VFR 800 från 1999 SÅLD
---------------------------
En lika vackert röd VFR 800 FI från 1999 som min förra
Vackert röd VFR 800 från 1999 SÅLD
Tänkte höra om du kan förmedla lite erfarenheter om dessa moddar i kombination med Leo Vince slip-on.tjvfr800 skrev:Jag kommer nog att sätta tillbaka snorkeln när jag får mina LeoVince, fast i kraftigt modifierat utförande. Lite hårt att börja skära i den när den kostar runt 440:- pix, jag hade en yamaha tidigare till den så kostade trim-snorkeln 40:-, jag vill ha lite mer skydd framtill under tanken, borde inte göra nånting på flåset.
eccentric:
Vadå grannar ! När dina Leo Carbon kommer så åker väl insatsen bort direkt eller ?
Har precis fått på mina slip-on...
...och funderar nu på att göra gratis-moddningarna som nästa steg.
Vad har du att säga om kombon? Positivt? Negativt?
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.
VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*
VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*
Om jag måste välja mellan att ha kvar mina carbon slipon eller moddarna så väljer jag moddarna. Dessa moddar fungerar ypperligt med leo vince slipon. Det smäller lite när man drar av gas eller motorbromsar. Om man vill går det säkert att bli av med på något sätt men jag har inte besvärats av detta.
VFR 03 Silver ut 05 ABS
VFR'en skulle inte klara sveriges stränga avgaskrav om Honda inte hade infört dessa begränningar i motorn, man får väl ge ett stort tack till Honda som har gjort det väldigt lätt att modifiera tillbaka till den normala motordesignen.TheRocker skrev:När man väl provat förstår man inte varför Honda har sabbat en så härlig motor genom att inte ge den luft
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
- Excalibur105
- Donator 2010
- Inlägg: 465
- Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
- Ort: Lindesberg
- Excalibur105
- Donator 2010
- Inlägg: 465
- Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
- Ort: Lindesberg
- Excalibur105
- Donator 2010
- Inlägg: 465
- Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
- Ort: Lindesberg
Var ut och monterade i ett K&N filter idag, då jag lossat på locket tittade jag på vaccumspjället och tänkte "vad fult det är med plugg i spjället samt att man har en slang som bara ligger och en kontakt som är isär tagen och inplastad"
Tittade lite nogrannare på spjället och såg att den är bara dit vriden, så jag lossade hela vaccumspjället, lirkade ur kroken och monterade tillbaka den.
Min fråga är nu om det går/är att rekomendera att man kopplar in kontakten igen och sätter tillbaka slangen. Teoretiskt så borde det inte hända något annat än att kroken åker upp och ner vid aktuella varvtal.
Påverkar kontakten något annat eller???
Vore snyggare om allt satt som det skulle, fast med bibehållen modifiering.
Tittade lite nogrannare på spjället och såg att den är bara dit vriden, så jag lossade hela vaccumspjället, lirkade ur kroken och monterade tillbaka den.
Min fråga är nu om det går/är att rekomendera att man kopplar in kontakten igen och sätter tillbaka slangen. Teoretiskt så borde det inte hända något annat än att kroken åker upp och ner vid aktuella varvtal.
Påverkar kontakten något annat eller???
Vore snyggare om allt satt som det skulle, fast med bibehållen modifiering.
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07
Såld:Honda VFR 800 -07
Då har även jag fått tummen ur och genomfört "Flapper valve mod" och "PAIR valve mod".
Vilken otrolig skillnad det blev! Nu går hojen jämnt och fint i hela registret!
Den där nervösa ryckigheten som fanns på låga varvtal (krypfart) är totalt borta och flatspoten runt 5000 varv är ett minne blott!
Nu skall man nog kunna få till gaskontrollen på go-cart banan!
I och med att den går så pass jämnt upplever jag det nu som att hojen har mer power. Förmodligen bara inbillning, men det är lika kul iallafall!
Känns nästan som en ny hoj! Underbart!
Tack också till tjvfr800 för guiderna!
Vilken otrolig skillnad det blev! Nu går hojen jämnt och fint i hela registret!
Den där nervösa ryckigheten som fanns på låga varvtal (krypfart) är totalt borta och flatspoten runt 5000 varv är ett minne blott!
Nu skall man nog kunna få till gaskontrollen på go-cart banan!
I och med att den går så pass jämnt upplever jag det nu som att hojen har mer power. Förmodligen bara inbillning, men det är lika kul iallafall!
Känns nästan som en ny hoj! Underbart!
Tack också till tjvfr800 för guiderna!
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.
VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*
VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*