Enligt boken måste man plocka bort sidokåpa, hela luftburken och kylaern för att komma åt PAIR solenoid valve connector .. ska kolla lite mer på bilderna .. ev så kommer man åt den ider/framifrån bakom oljekylaren någonstansGöingen skrev:Tog med laptopen ut i garaget för att göra denna mod på min -00:a, men jag känner inte igen mig på bilderna. Kollade lite i Haynes servicemanual och (rätta mig om jag har fel) på 5:e gen VFR så sitter grejorna på andra platser.
Är det någon som gjort denna mod på årsmodellerna -98 -- -01?
Några tips?
GUIDE: PAIR valve mod (enklaste sättet)
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4446
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Surt. Jag som trodde jag hittat den på höger sida. Men det är tydligen någon annan kontakt.Conseal skrev:Enligt boken måste man plocka bort sidokåpa, hela luftburken och kylaern för att komma åt PAIR solenoid valve connector .. ska kolla lite mer på bilderna .. ev så kommer man åt den ider/framifrån bakom oljekylaren någonstansGöingen skrev:Tog med laptopen ut i garaget för att göra denna mod på min -00:a, men jag känner inte igen mig på bilderna. Kollade lite i Haynes servicemanual och (rätta mig om jag har fel) på 5:e gen VFR så sitter grejorna på andra platser.
Är det någon som gjort denna mod på årsmodellerna -98 -- -01?
Några tips?
I helgen tröttnade jag på hur min Viffer skumpar och rycker, främst vid hastigheter under ca 70 km/h och vid varvtal upp till kanske 5000-nånting. Drog av slangen som går från luftburken till PAIR Valve och pluggade/tejpade slangänden/anslutningen (enklare än att pilla loss kontakten).
Har inte hunnit testa nämnvärt så jag ska inte uttala om någon eventuell skillnad i hojens beteende än, men en sak märkte jag definitivt. Ett nytt ljud har tillkommit. Ett ganska dovt, brummande sådant. Svårt att avgöra om det finns där när jag vrider på gasen eller när jag kör; det hörs liksom lite annat med då. Men ljudet försvinner när jag drar in kopplingen. Kommer tillbaka när jag släpper den.
Har testat att återställa PAIR valven: ljudet är borta.
Är det så hojen ska låta och bete sig när PAIR valven är stängd, eller har jag missat nåt?
Har inte hunnit testa nämnvärt så jag ska inte uttala om någon eventuell skillnad i hojens beteende än, men en sak märkte jag definitivt. Ett nytt ljud har tillkommit. Ett ganska dovt, brummande sådant. Svårt att avgöra om det finns där när jag vrider på gasen eller när jag kör; det hörs liksom lite annat med då. Men ljudet försvinner när jag drar in kopplingen. Kommer tillbaka när jag släpper den.
Har testat att återställa PAIR valven: ljudet är borta.
Är det så hojen ska låta och bete sig när PAIR valven är stängd, eller har jag missat nåt?
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
Jag gjorde Pair valve modden enligt beskrivningen först i denna tråd. Dvs bara koppla loss en strömsladd. Jag kan inte minnas att Pair modden ger något ljud.
Dock tror jag flapper valve och borttagande av snorkeln påverkade ljudet.
Dessa 3 har jag gjort och alla hjälpte hojen att bli bättre.
A: Flapper valve mod
B: Tagit bort snorkeln på luftburken
C: PAIR Valve mod, enligt ovan
Dock tror jag flapper valve och borttagande av snorkeln påverkade ljudet.
Dessa 3 har jag gjort och alla hjälpte hojen att bli bättre.
A: Flapper valve mod
B: Tagit bort snorkeln på luftburken
C: PAIR Valve mod, enligt ovan
VFR 03 Silver ut 05 ABS
Då har även jag fått tummen ur och genomfört "Flapper valve mod" och "PAIR valve mod".
Vilken otrolig skillnad det blev! Nu går hojen jämnt och fint i hela registret!
Den där nervösa ryckigheten som fanns på låga varvtal (krypfart) är totalt borta och flatspoten runt 5000 varv är ett minne blott!
Nu skall man nog kunna få till gaskontrollen på go-cart banan!
I och med att den går så pass jämnt upplever jag det nu som att hojen har mer power. Förmodligen bara inbillning, men det är lika kul iallafall!
Känns nästan som en ny hoj! Underbart!
Tack också till tjvfr800 för guiderna!
Vilken otrolig skillnad det blev! Nu går hojen jämnt och fint i hela registret!
Den där nervösa ryckigheten som fanns på låga varvtal (krypfart) är totalt borta och flatspoten runt 5000 varv är ett minne blott!
Nu skall man nog kunna få till gaskontrollen på go-cart banan!

I och med att den går så pass jämnt upplever jag det nu som att hojen har mer power. Förmodligen bara inbillning, men det är lika kul iallafall!
Känns nästan som en ny hoj! Underbart!

Tack också till tjvfr800 för guiderna!

Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.
VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*
VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*
- Straightster
- Medlem
- Inlägg: 42
- Blev medlem: tor aug 13, 2009 11:37
- Ort: Göteborg
Nu har även jag fått nog av den lite ryckiga gången på en annars så välavstämd maskin.
Gjorde flapper valve och pair valve moddarna. Inte provkört än, men det ska helt klart bli spännande efter den feedbacken man fått i den här tråden.
Tack tjvfr800 för guiderna!
/Patrik
Gjorde flapper valve och pair valve moddarna. Inte provkört än, men det ska helt klart bli spännande efter den feedbacken man fått i den här tråden.

Tack tjvfr800 för guiderna!
/Patrik
VFR 800 -07
Flapper Valve mod, PAIR Valve mod
Silver är den snabbaste färgen!
Flapper Valve mod, PAIR Valve mod
Silver är den snabbaste färgen!
- Straightster
- Medlem
- Inlägg: 42
- Blev medlem: tor aug 13, 2009 11:37
- Ort: Göteborg
Då har man varit ute och provkört efter Flapper Valve och PAIR Valve moddarna och här är mina upplevelser o tankar:
Den jobbiga ryckiga gången som fanns tidigare är nu helt borta och lämnar en väldigt len maskin att ånjuta. Känns betydligt starkare i mellanregistret och rycket när V-TEC:en slår till har blivit en del mildare. Som någon tidigare skribent skrev så känns det som hela registret finns där nu och man kan koncentrera sig på att enbart föra motorcykeln.
Teoretiskt borde skillnaden i känsla när V-TEC kickar in före och efter moddarna bli mer påtaglig om man kör nyare gen 6 (2006-) då de sänkte varvtalet då V-TEC kickar in så att den ligger närmare den flatspoten runt 5-5500 som nu är helt borta. (Tror det var 6400 eller nåt på de senare modellerna och runt 7000 på de tidiga).
Det där djupa andetaget som det känns som cykeln gör innan V-TEC går igång är helt borta och det är mer ljudet som ändrar karaktär än själva karaktären....ja, ni förstår vad jag menar.
Tackar återigen för tipsen som ledde fram till detta.
/Patrik
Den jobbiga ryckiga gången som fanns tidigare är nu helt borta och lämnar en väldigt len maskin att ånjuta. Känns betydligt starkare i mellanregistret och rycket när V-TEC:en slår till har blivit en del mildare. Som någon tidigare skribent skrev så känns det som hela registret finns där nu och man kan koncentrera sig på att enbart föra motorcykeln.
Teoretiskt borde skillnaden i känsla när V-TEC kickar in före och efter moddarna bli mer påtaglig om man kör nyare gen 6 (2006-) då de sänkte varvtalet då V-TEC kickar in så att den ligger närmare den flatspoten runt 5-5500 som nu är helt borta. (Tror det var 6400 eller nåt på de senare modellerna och runt 7000 på de tidiga).
Det där djupa andetaget som det känns som cykeln gör innan V-TEC går igång är helt borta och det är mer ljudet som ändrar karaktär än själva karaktären....ja, ni förstår vad jag menar.

Tackar återigen för tipsen som ledde fram till detta.
/Patrik
VFR 800 -07
Flapper Valve mod, PAIR Valve mod
Silver är den snabbaste färgen!
Flapper Valve mod, PAIR Valve mod
Silver är den snabbaste färgen!
Igår var det min tur: flapper valve och pair valve - done! Har även tagit bort snorkel från luftburken som har en BMC-filter insatt sedan tidigare.
Provkörd idag... Vilken skillnad! Den ryckiga gången är helt borta plus ett underbart ljud vid acceleration!
Har en 2001:a. Kontakten till Pair Solenoid sitter på vänster sida. Lätt att spåra den: följ bara kablarna (orange och grön). Ingångarna till pair valve täcktes med plattor som beställdes tidigare via en snubbe på vfrdisscussion.com: http://www.aaperf.com/block-offs.html
Lycka till! En modd som värt att göra... den tar fram den rätta karaktären ur V4!
Provkörd idag... Vilken skillnad! Den ryckiga gången är helt borta plus ett underbart ljud vid acceleration!
Har en 2001:a. Kontakten till Pair Solenoid sitter på vänster sida. Lätt att spåra den: följ bara kablarna (orange och grön). Ingångarna till pair valve täcktes med plattor som beställdes tidigare via en snubbe på vfrdisscussion.com: http://www.aaperf.com/block-offs.html
Lycka till! En modd som värt att göra... den tar fram den rätta karaktären ur V4!
There´s no devil, there's just God when he's drunk.
_________________________________________
Dnepr k-650 -68, drunkning
Jawa 350 -86, stulen
Honda NTV Revere 650 -92, såld
Honda VFR 800 -01, såld
Suzuki DL-650 -12, in love with
_________________________________________
Dnepr k-650 -68, drunkning
Jawa 350 -86, stulen
Honda NTV Revere 650 -92, såld
Honda VFR 800 -01, såld
Suzuki DL-650 -12, in love with
Om jag fattat detta rätt så är båda grejjerna nått som honda hivat på för o klara avgaskrav va?
Frågan e då hur väl orginalmappen stämmer överens efter moddarna?
En powercommander skulle kanske sitta som en fläskläpp.
Orginal mapp e väll injusterad EFTER att honda satt på "bråten",och nu då så har man öppnat upp andningsvägarna.
Det låter i mina öron som om man då behöver fläska på med mer soppa för o kompensera det ökade luftflödet.
Ingen som hört tendenser till spikningar/knack eller annat,när man pressar på rejält på bana?
Frågan e då hur väl orginalmappen stämmer överens efter moddarna?
En powercommander skulle kanske sitta som en fläskläpp.
Orginal mapp e väll injusterad EFTER att honda satt på "bråten",och nu då så har man öppnat upp andningsvägarna.
Det låter i mina öron som om man då behöver fläska på med mer soppa för o kompensera det ökade luftflödet.
Ingen som hört tendenser till spikningar/knack eller annat,när man pressar på rejält på bana?
Nuvarande 2-hjulingar
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a